Zapojí elektrický obvod, změří v něm vybrané elektrické veličiny a na základě měření mezi nimi najde souvislost.

CAP-FYZ-004-ZV9-011

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Zná některé elektrické spotřebiče a ví, že jsou na baterii nebo se připojují do zásuvky.
  • Ví, že spotřebiče mají obvykle vypínač a obvykle jsou v nich dráty.

Ilustrace

Datum: 30. 12. 2024 11:53:44
Autor: Věra Koudelková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity diskutují zdroj energie vybraných spotřebičů a formulují svou představu o tom, jak vybraný spotřebič funguje.

Soubory:
Metodický materiál Elektricke-spotrebice.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Zkouší zapojit žárovičku k baterii nebo jinému zdroji malého napětí tak, aby svítila.
  • Formuluje podmínky, které musí obvod splňovat, aby žárovka svítila.
  • Seznámí se s elektrickými veličinami (napětí, proud, odpor) – jejich značkami, jednotkami a fyzikálním významem.
  • Seznámí se s multimetrem, zkouší měřit napětí baterií, odpor rezistoru, proud v obvodu.
  • Seznámí se s LED jako zástupcem polovodičových součástek a náhradou žárovek.

Ilustrace

Datum: 30. 12. 2024 11:56:44
Autor: Věra Koudelková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žáci se v rámci aktivity seznámí s multimetrem a měří s ním základní veličiny elektrického obvodu.

Soubory:
Metodický materiál seznameni-s-multimetrem.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 18. 8. 2025 03:04:53
Autor: Věra Koudelková
Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity porovnají příkon LED a žárovky. Na základě měření diskutují výhody a nevýhody využití LED jako náhrady žárovky.

Soubory:
Metodický materiál 011-Na-ceste.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zapojí obvod se zdrojem, dvěma žárovkami a vypínačem.
  • Změří napětí na zdroji, napětí na žárovce a odpor rezistoru.
  • Změří proud v obvodu.
  • Pomocí obvodu se žárovkou zkusí, které předměty vedou proud a které ne.
  • Formuluje Ohmův zákon a používá ho v konkrétních jednoduchých výpočtech.
  • Zapojí obvod s LED tak, aby svítila a nezničila se; uvede příklady běžného využití LED.
  • Formuluje pravidla bezpečného zacházení s elektrickými spotřebiči.

Ilustrace

Datum: 8. 4. 2024 21:19:29
Autor: Věra Koudelková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme laboratorní prací týkající se měření proudu a napětí v obvodu. Žáci během laboratorní práce nejdříve odhadnou vztah mezi proudy/napětími na různých místech sériového a paralelního obvodu, potom provedou měření a na základě něj odvodí závěry. 

Učitel může dle podmínek školy použít jen část pracovního listu nebo aktivitu rozdělit do několika hodin dle potřeby. 

Soubory:
Metodický materiál Proud-a-napeti-v-obvodu-metodika.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 18. 8. 2025 03:09:31
Autor: Věra Koudelková
Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity samostatně zapojují elektrické obvody podle připravených schémat. Mezi schématy jsou obvody různé náročné, žáci si na základě své volby vyberou obvod vhodné náročnosti. Učitel na konci aktivity reflektuje se žáky jejich výběr.

Soubory:
Metodický materiál 011-Splneno.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Zapojí podle schématu jednoduchý elektrický obvod.