Popíše základní strukturu látek a relevantní částice při postupu z makrosvěta do mikrosvěta a uvede některé konkrétní příklady dějů, které na dané úrovni probíhají.

CAP-FYZ-005-ZV9-013
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Má představu, že atomy jsou velmi malé..
  • Zaslechl slova radioaktivita, jádro, jaderná elektrárna, …
  • Ví, že se k lékařské diagnostice používá rentgen.
  • Ví, že Slunce a další hvězdy září.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita ukazuje možnou diskuzi ve třídě vedoucí k tomu, co žáci vědí o rentgenu a jaké s ním mají zkušenosti.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Seznámí se s rozměrovými měřítky buněk, molekul, atomů, jader (např. pomocí předpon nebo čísel s mnoha nulami) a dalších struktur mikrosvěta.
  • Seznámí se s původem radioaktivního záření, jeho druhy, vlastnostmi, riziky a využitím.
  • Seznámí se s principem výroby elektřiny v jaderné elektrárně.
  • Seznámí se se způsobem vzniku energie ve hvězdách.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita ukazuje možný průběh diskuze vedoucí k uvědomění si, jak funguje jaderná elektrárna.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše strukturu atomu, porovná velikost atomu a jádra.
  • Uvede příklady procesů, které probíhají na dané úrovni mikrosvěta.
  • Popíše, k čemu se využívá rentgenové záření, a vysvětlí, proč personál při rentgenovém vyšetření odchází z místnosti.
  • Uvede alespoň jeden příklad využití nebo naopak konkrétního rizika radioaktivního záření.
  • Popíše funkci jaderných elektráren a ilustruje jak výhody, tak nevýhody a rizika a způsoby jejich omezení.
  • Vysvětlí, kde se bere energie ve hvězdách.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Cílem popsané aktivity je kritické zhodnocení informaci, které se tradují o radioaktivním záření a jaderné energii.  

Žáci si nejdříve na vybraná tvrzení utvoří vlastní názor. Poté pracují ve skupinách: každá skupina dostane přidělenou jedno tvrzení. Jejich úkolem je z relevantních zdrojů (mohou je hledat sami, případně jim je dá k dispozici učitel) získat odpověď, zda je dané tvrzení pravdivé nebo je. Současně svou odpověď podpoří vhodnými argumenty. Na konci práce každá skupina prezentuje ostatním zjištěné informace a zdůvodní, zda je dané tvrzení pravdivé nebo ne. 

Možná tvrzení (získaná z reálných představ žáků i veřejnosti): 

Radioaktivní pozadí je zbytek po výbuch elektrárny Černobyl 

Jaderná elektrárna Temelín je nebezpečná, protože Černobyl bouchl 

Následky havárie ve Fukušimě byly mnohem horší než následky v Černobylu 

Jakékoliv množství radioaktivního záření je nebezpečné 

V okolí Černobylské jaderné elektrárny žijí zmutovaná zvířata 

...