S využitím informací z různých vhodných zdrojů ilustruje, že Země je součást komplexní struktury vesmíru, a popíše, jak vesmír Zemi ovlivňuje.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Demonstruje na modelu otáčení Země, uvede souvislost mezi rotací Země a střídáním dne a noci.
- Demonstruje a popíše pohyby Země a Měsíce kolem Slunce.
- Ví, že rok je určen jedním oběhem Země kolem Slunce.
- Odhadne, co umožnilo vznik a vývoj života na Zemi.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Získává představu o velikostech těles Sluneční soustavy a jejich vzdálenostech od Slunce.
- Seznámí se s tím, že osa Země je nakloněná a jaké to má důsledky pro život na Zemi (střídání ročních období, polární den a noc, …).
- Zkoumá fáze Měsíce a jejich souvislost s polohou Měsíce vzhledem ke Slunci a Zemi.
- Seznámí se s vybranými souhvězdími a významnými hvězdami (Polárka, Sirius, …).
- Seznámí se s některými typy družic Země a jejich využitím (GPS, meteorologické družice, ISS, …).
- Seznámí se s některými zajímavými objekty ve vesmíru (černá díra, trpasličí planeta, mlhovina, …).
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Aktivita ukazuje některé informace o souhvězdích.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vyhledá informace o velikosti Slunce, velikostech planet a jejich vzdálenostech od Slunce, na jejich základě vytvoří model Sluneční soustavy.
- Demonstruje základní pohyby Země okolo Slunce a Měsíce okolo Země a popíše jejich důsledky.
- Vysvětlí, jak vzniká zatmění Slunce a Měsíce.
- Demonstruje fáze Měsíce.
- Prezentuje vybrané poznatky o zajímavých objektech ve vesmíru.
- Rozezná vybraná souhvězdí na noční obloze.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Žáci v rámci aktivity vyhledají informace a na jejich základě vytvořit model Sluneční soustavy.
V první části lekce si žáci najdou patřičné informace: vzdálenosti planet od Slunce, velikosti planet a velikost Slunce.
Poté je na podmínkách školy a na vyučujícím, jako variantu a náročnost modelu zvolí:
- Žáci vytvoří “planetární stezku” (může být v okolí školy, ale např. I na chodbě). Každé “zastavení” bude obsahovat informace o daném tělese, jako reálné rozměry a rozměry v daném měřítku (pokud je planetární stezka krátká, není možné planety zobrazit ve stejném měřítku jako jejich vzdálenosti).
- Žáci vytvoří model např. do mapy ČR, velikosti těles přirovnají k reálným objektům (aktivita je popsaná např. v publikaci https://kdf.mff.cuni.cz/materialy/ICTveFyzice.pdf).
- Žáci vytvoří “virtuální” stezku v digitální mapě, kam vyznačí polohy jednotlivých planet a Slunce.
- …
Učitel hodnotí fyzikální správnost modelu, lze hodnotit i další prvky na základě domluvených kritérií: množství informací o planetách, grafickou stránku práce, …
Dle náročnosti pracují žáci sami (např. při tvorbě modelu do mapy ČR), ve dvojicích, ve větších skupinách případně celá třída dohromady (např. při tvorbě planetární stezky v okolí škol zpracuje každá skupina jedno “zastavení”).
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše, jaké důsledky mají pohyby těles ve Sluneční soustavě na Zemi.