na základě pokusu popíše faktory ovlivňující základní životní procesy v organismech včetně člověka
CAP-PRI-001-ZV9-002
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Pro postupné kroky: navrhne sám nebo ve skupině pokus, kde zvolí konkrétní biologický proces, proměnné (faktor) a způsob provedení, vybere vhodné pomůcky a postup; provede pokus s živým organismem, zaznamená data, zpracuje nebo zobrazí je s pomocí vhodných digitálních technologií; interpretuje výsledky a porovná je (v rámci třídy, s informačními zdroji); zjištění zobecní, formuluje doporučení na základě získaných poznatků pro péči o vlastní zdraví, pro pěstování rostlin, chov živočichů apod.
- v rámci badatelského protokolu si vede srozumitelné záznamy o vybraném tématu bádání - představuje výzkumnou otázku, hypotézu, zvolený badatelský postup, závěry, které porovnává se svojí původní hypotézou
- doloží fotodokumentací/videodokumentací zachycující průběh a výsledky bádání
- prezentuje postup a výsledky bádání před spolužáky a učitelem
- odpovídá na otázky spolužáků a učitele k postupu a výsledkům bádání a aktivně diskutuje o významu získaných poznatků
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Úkolem žáků je ověřit pomocí vlastního bádání jednu z vybraných výzkumných otázek týkající se životních projevů rostlin.
- Žáci si navrhují či vybírají jednu z výzkumných otázek týkajících se vlivů prostředí na růst a vývoj rostlin. Otázky mohou zahrnovat vliv světla, vody, teploty, kyslíku nebo dalších faktorů prostředí na růst a vývoj rostlin.
- Každý žák navrhuje experiment, který umožní odpovědět na zvolenou výzkumnou otázku. Definují proměnné, způsob měření a postup experimentu. Postup bádání zaznamená do badatelského protokolu.
- Žáci realizují své experimenty podle navržených postupů. Zaznamenávají data o růstu rostlin, změnách v barvě listů, nebo dalších pozorovaných jevech. Fotografie nebo videozáznamy dokumentují průběh experimentu.
- Každý žák připraví prezentaci, ve které shrne svou výzkumnou otázku, postup bádání a získané výsledky. Použije přitom vlastní fotodokumentaci nebo videozáznamy.
- Žáci prezentují své výsledky před ostatními spolužáky a učitelem. V prezentaci vysvětlují svůj experiment, zdůvodňují svá rozhodnutí a diskutují o významu získaných poznatků.