Vytvoří zjednodušující model vztahů mezi organismy navzájem a prostředím v ekosystému na základě vlastního pozorování a práce s informačními zdroji a na konkrétních příkladech posoudí udržitelnost využívání ekosystému člověkem.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Určí daný organismus s pomocí určovacího klíče, atlasu nebo aplikace.
- Vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu organismů.
- Reflektuje a hodnotí dopady jím realizovaného opatření podporujícího biodiverzitu v blízkém okolí školy či regionu.
- Určí, jak v daném místě (v ČR i mimo ČR) člověk pozměnil krajinu.
- Vyhledá, co k tomu vedlo a jaké mohou být důsledky.
- Prozkoumává ekosystém v terénu a zaznamenává do zjednodušujícího zobrazení (mapy nebo schématu)
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Mapa lesní divočiny
Žáci v terénu prozkoumávají lesní ekosystém, park nebo zarostlou zahradu. Určí pozorované druhy (a jejich pobytové stopy) do skupin s využitím atlasů a mobilních aplikací (např. pro zpěv ptáků). Lesní porost zobrazí do zjednodušující mapy s legendou (jednoduchý prostorový model lesního ekosystému). Zvolí si jeden druh živočicha, který se na dané ploše vyskytuje a rekonstruují, na jakých místech ekosystému se zdržuje a s jakými dalšími druhy interaguje.
Zadání pro žáky:
1. Vyznačte si plochu 10 x 10 metrů.
2. Zakreslete pozorované stromy do mapy zjednodušeně tak, aby kroužky odpovídaly zhruba průmětu koruny stromu. Semenáče stromů zakreslete jako křížky a zapište jejich počet. zakreslete také pařezy a ležící mrtvé dřevo. Určete a zapište druhy stromů.
3. Rozdělte si role, určujte a zakreslujte přítomné organismy, jejich pobytové stopy, případně zvuky do mapky.
4. Všímejte si případného poškození stromů a zaznamenejte je.
5. Diskutujte o tom, zda zvolený druh (váš lesní průvodce) má na dané ploše vhodné podmínky k životu a zda mu vyhovuje pozorované poškození stromů (nebo ho sám způsobil). Prezentujte svoje závěry.
Popis ověřování: pracovní list, slovní reflexe
Zdroje:
- určovací klíče: https://ucimesevenku.cz/urcovaci-klice/
- Atlas poškození dřevin: https://rumex.mendelu.cz/atlasposkozenidrevin/
- Richarz K. Atlas stop zvířat. Academia, 2008, Praha.
- Rudlová Markéta. I les může být nemocný: Klíč k určování příčin poškození lesních dřevin. Sdružení Tereza, 2008, Praha.
Úroveň: Na cestě
Popis:
zkoumání prvků a vztahů v ekosystému
- určuje (s pomocí určovacích klíčů, atlasů, určovacích aplikací) organismy v daném ekosystému a na základě práce s informačními zdroji specifikuje jejich roli v daném ekosystému/vliv na daný ekosystém.
- pojmenuje nejvýznamnější vztahy (včetně mutualistických: mykorhiza, opylování), které utváří ekosystém, a zásahy člověka do ekosystému
- popisuje rozdíly mezi organismy, zařazuje je do ekologických skupin (producent, parazit, rozkladač, invazní druh apod.) a porovná tyto role v rámci ekosystému (např. borovice jako producent - rostliny produkují glukózu a tvoří z ní další látky např. dřevo a přeměňuje anorganické látky na organické, naopak rozkladač – hřib přeměňuje organické látky na anorganické)
fotosyntéza jako přeměna látek a energie
- popíše proces fotosyntézy a zhodnotí jeho význam pro přeměnu energie, růst biomasy a ukládání uhlíku, vysvětlí získávání potravy jako předávání energie ve formě organických látek (fotosyntézou vzniká stavební a zásobní látka glukóza, glukózu přeměňují na stavební celulózu a vzniká např. dřevo, energii uloženou ve dřevě dokážeme tím, že ho zapálíme – vzniká teplo a světlo)
práce s modely a tvorba vlastního modelu
- popisuje a interpretuje různé typy ekologických modelů (potravní sítě, schémata typu dravec-kořist, prostorové simulace šíření druhů)
- prozkoumává vybraný ekosystém v terénu, popisuje podmínky prostředí, využívání ekosystému člověkem a vysvětluje provázanost výskytu daného organismu se zdrojem potravy
- vytváří model (např. schéma, dioráma, reálný model v lahvi nebo teráriu) na základě svého pozorování a relevantních informačních zdrojů - vybírá jednotlivé organismy nebo skupiny organismů, které použije do modelu, vyznačuje vztahy mezi jednotlivými prvky v modelu.
- zdůvodní svůj výběr organismů a prezentovaných vztahů ve svém modelu, zhodnotí adekvátnost svého výběru
- zhodnotí, zda model výstižně zobrazuje prvky, vztahy a toky energie charakteristické pro daný ekosystém
scénáře různého stavu ekosystému, způsoby využívání člověkem
- na základě simulace (změny teploty, pH, intenzity zásahů člověka) nebo jiného modelu vyhodnotí dopady a souvislosti (negativní a pozitivní zpětné vazby) konkrétního zásahu nebo způsobu hospodaření
- v různých scénářích ukazuje dopad ne/udržitelného využívání na jednotlivé prvky v modelu a na vztahy mezi nimi
- navrhne pro modelovaný ekosystém udržitelné využívání člověkem (např. výběrová těžba v lese), případně vysvětlí využití přírodních procesů probíhajících v ekosystému pro udržitelnou produkci potravin (např. aquaponie)
- prezentuje svůj model ostatním a na základě připomínek od spolužáků a učitele svůj model zpřesní
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Potravní síť - mořský ekosystém
Na příkladu potravní sítě v mořském ekosystému žáci posuzují vztahy organismů a vliv člověka na daný ekosystém. Řeší úlohy s využitím zjednodušeného obrázkového diagramu. Cílem je rozvoj čtenářské gramotnosti formou práce se základními biologickými schématy (modely), upevňování a propojování znalostí napříč zoologií a ekologií a zvyšování environmentální citlivosti. Pracovní list je doplněný metodickou podporou, rozšiřujícími náměty a řešením s vysvětlením.
Zadání pro žáky:
Prohlédněte si schéma potravní sítě.
1. Co by se stalo, pokud by z potravní sítě zmizel plankton?
2. Sardinky i tuňáci jsou člověkem velmi často lovené ryby. Porovnejte, co by se stalo, pokud bychom zcela vylovili tuňáky, a naopak kdybychom zcela vylovili sardinky. Jaký by byl mezi těmito situacemi rozdíl?
3. Pokud by z oceánů zmizely ryby jako tuňáci, které se často živí medúzami, k čemu by došlo?
4. Jaké další organismy byste do obrázku mohli doplnit? Uveďte alespoň dva a napiš, zda a jaký by měly vztah k organismům, které již v obrázku jsou.
5. Jak jinak kromě rybolovu lidé ovlivňují mořské ekosystémy a tím i tuto potravní síť? Co způsobují?
Popis ověřování: vyplněný pracovní list
Úroveň: Splněno
Popis:
- Určuje s pomocí různých informačních zdrojů organismy a specifikuje jejich roli v daném ekosystému.
- Pojmenuje v ekosystému nejvýznamnější vztahy včetně mutualistických (mykorhiza, opylování) a zásahy člověka.
- Vytváří zjednodušující model vztahů mezi organismy, prostředím a člověkem a zdůvodní výběr těchto prvků při tvorbě modelu.
- Na modelu popíše proces fotosyntézy a zhodnotí jeho význam pro přeměnu energie, růst biomasy a ukládání uhlíku, přitom vysvětlí získávání potravy jako předávání energie ve formě organických látek.
- Zhodnotí, zda model výstižně zobrazuje organismy, jejich skupiny, prostředí, vztahy a toky energie charakteristické pro daný ekosystém (tedy zda platí i pro jiné lokality a období).
- V různých scénářích ukazuje dopad ne/udržitelného využívání na jednotlivé prvky modelu a na vztahy mezi nimi a navrhne pro modelovaný ekosystém udržitelné využívání.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Model ekosystému - plakát tropický les
Zadání pro žáka: Vytvořte plakát (model ekosystému pralesa), který znázorňuje konkrétní skupinu mravenců s určitým způsobem života (např. válečnický mravenec, mravenec střihač listů, pastevec mšic…) v jejich prostředí.
Plakát obsahuje:
- obrázky organismů
- šipkami znázorněné vzájemné vztahy
- odlišně znázorněné toky energie
- u obrázků a šipek jsou popisky
Pojmenujte vztahy pomocí pojmů: producent, konzument, predátor, konkurent, dekompozitor (rozkladač). Rozlišujte typy symbiotických vztahů (parazitismus, komenzalismus, mutualismus) a uveďte konkrétní příklad. Plakát má být přehledný, názorný, fakticky správný.
Popis ověřování: Žáci pracují na projektu s informačními podklady připravenými učitelem (texty, fotky, videa, zápisky z předchozích hodin), mohou si vyhledávat další informace na internetu a konzultovat je s učitelem. Plakát prezentují: ukazují na plakátu vztahy v ekosystému a toky energie. Učitel se doptává, zda žáci rozumí, odkud berou jednotlivé organismy energii. Ujišťuje se, že rozumí použitým pojmům.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná roli organismů v ekosystému a vztahy mezi nimi na základě pozorování a/nebo vyobrazení.