Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování pro projevení se konkrétních znaků s ohledem na dané prostředí.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Pozoruje a popisuje rozdíly ve vzhledu mezi různě starými jedinci daného druhu.
- Porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě.
- Zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů.
- Popíše proces rozmnožování a životní cyklus na příkladech nepohlavního (řízkování a odnože rostlin) a pohlavního rozmnožování (stádia vývoje stromů, obojživelníků, hmyzu, např. vajíčko - housenka - kukla - motýl), včetně souvisejících procesů (opylování, šíření semen)
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Motýli a housenky
Žáci vyhledávají v terénu housenky motýlů pomocí smýkačky. Pozorují motýly a identifikují zdroje pylu a nektaru, které zde mohou využívat. Popisují podmínky, které má daný druh v území pro rozmnožování a vývoj.
Popis ověřování: pracovní list
Zdroje:
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/03/4.23-Sbirka-motylu.docx
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/03/4.30a-PL-Motyli-a-housenky.docx
klíč: https://www.rezekvitek.cz/atlas-motylu-a-housenek?idk=0227
Úroveň: Na cestě
Popis:
- popíše proces rozmnožování a životní cyklus na příkladech nepohlavního (řízkování a odnože rostlin) a pohlavního rozmnožování (stádia vývoje stromů, obojživelníků, hmyzu, např. vajíčko - housenka - kukla - motýl), včetně souvisejících procesů (opylování, šíření semen)
- vysvětlí roli pohlavních buněk rostlin a živočichů v přenosu genetické informace při pohlavním rozmnožování
- na základě pozorování porovná znaky potomků a rodičů, určí společné a rozdílné znaky mezi potomky navzájem a porovná znaky potomků s rodiči u pohlavního a nepohlavního rozmnožování
- podle projevu znaků určí, které organismy jsou potomci a kteří rodiče, a rozhodne, zda šlo o pohlavní nebo nepohlavní rozmnožování
- zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování vzhledem k typu prostředí (stabilita, množství zdrojů) a šíření potomků (vzdálenost, různorodost prostředí)
- na konkrétním příkladu a s pomocí vhodných analogií vysvětlí vztah mezi genem (např. gen pro barvu květu), bílkovinou (např. enzym pro tvorbu barviva) a znakem (např. barva květu)
- s využitím schématu nebo příkladu vysvětlí přenos genů v generacích při pohlavním a nepohlavním rozmnožování a vliv prostředí na projev znaků (např. rozdíly u jednovaječných dvojčat vlivem stravy nebo kouření).
- na příkladu rodokmenu znázorňujícího přenos jednoho znaku popíše přenos genů z rodičů na potomky, rozdíl v dědičnosti při pohlavním a nepohlavním rozmnožování, vliv konkrétních variant genů na projev znaku a vliv prostředí na projev znaků (na příkladu jednovaječných dvojčat)
- zhodnotí význam náhodných mutací pro jedince a vývoj druhu, popíše vznik mutací (např. chyby při kopírování DNA, vliv UV záření), vysvětlí náhodnost mutací a jejich možné důsledky (výhodné, nevýhodné, neutrální), uvede příklady důsledků mutací (např. rakovina u jedince, evoluce u druhu) a vysvětlí vliv prostředí na přežití a rozmnožování jedinců s různými znaky
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Pohlavní a nepohlavní rozmnožování (výklad s prezentací a úkoly)
Výklad proložený úkoly, ve kterých žáci odvozují na základě získaných znalostí a předložených ilustrací rozdíly mezi pohlavním a nepohlavním rozmnožováním a jejich význam pro život organismů i zemědělskou produkci. Materiál kompletně provede i definicí dědičnosti a obsahuje řešení úloh.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Popíše životní cykly organismů z různých taxonomických skupin (rostlina, bezobratlý s larválním stadiem, obratlovec).
- Zhodnotí výhody a nevýhody nepohlavního a pohlavního rozmnožování s ohledem na typ prostředí a způsob šíření potomků a objasní roli pohlavních buněk.
- Vysvětlí zákonitosti přenosu genů a projevu znaků v jednotlivých generacích při pohlavním a nepohlavním rozmnožování a roli prostředí při projevu znaků.
- Na základě příkladů zhodnotí význam náhodných změn dědičné informace (mutací) pro vývoj jedince a druhu (evoluci).
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Pohlavní a nepohlavní rozmnožování rostlin
1. Doplní druhy pohlavních buněk a proces rozmnožování u rostlin do tabulky v pracovním listu.
2. Na základě zobrazení projevu znaku přiřadí k potomkům rodiče a rozhodne, zda se jednalo o pohlavní nebo nepohlavní rozmnožování.
3. Pracuje s textem a návodnými otázkami. Výhody a nevýhody dostanou žáci na rozstříhaných kartičkách. Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s ohledem na typ prostředí, v kterém rostlina roste a kam se šíří její semena.
Aktivitu je vhodné doplnit pozorováním kvetoucích rostlin a rostlin s vegetativními výhony v terénu. Žáci vyhledávají rostliny a pojmenovávají jejich vlastnosti, které jim umožňují rychlé šíření (např. chmýr a lehká semena pro šíření větrem), konkurenční výhodu prostřednictvím zastínění okolí (výška a velké listy), obsazování prostoru v okolí (vegetativní výhony). Žáci mají možnost porovnat dvě stanoviště – stabilní, s vysokou konkurencí a proměnlivé, s obnaženými plochami volné půdy. (viz Situace A a B v pracovním listu).
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše proces rozmnožování a porovná shody a rozdíly mezi potomky a rodiči.