Vysvětlí význam DNA pro jedince a diskutuje o výhodách a rizikách jejího pozměňování.

CAP-PRI-003-ZV9-010

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě
  • identifikuje fenomény spojené se životními projevy vybrané skupiny organismů
  • vlastními slovy, případně s využitím vlastního nebo předloženého schématu popíše, kde je uložena dědičná informace, jak a k čemu je využívána (uchovávání, přepisování, podle ní “sestavení” bílkovin) a jak znaky vznikají na základě bílkovin 

Ilustrace

Datum: 19. 12. 2024 22:22:57
Autor: Markéta Klimešová
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Schéma
Druh interaktivity: Výklad
Cílová skupina: Žák
Klíčová slova: schéma, proteosyntéza, genetická informace, DNA, znaky, proteiny, genetika
Krátký textový popis:

Žáci dostanou vytištěné schéma vzniku bílkovin s příklady znaků. 

Zadání pro žáky:

  1. Diskutujte ve dvojicích o tom, jaký projev DNA obrázky ukazují a co znamená změna na úrovni DNA pro jedince (př. diabetik). 
  2. Vyhledejte si informace k uvedeným příkladům (hemoglobin, inzulin, keratin) 
  3. Na základě schématu vysvětlete souvislost mezi DNA, bílkovinou a projevem znaku. 
  4. Uveďte, kde v buňce (např. v jádře, v cytoplazmě, ve specializované organele) probíhají změny DNA a kde jsou tvořeny bílkovin.

Popis  ověřování: ústní nebo písemný popis schématu vzniku bílkovin s uvedením, v jaké části buňky je DNA uchovávána 

Soubory:
zjednodušené schéma proteosyntézy proteosynthesis-schema.jpeg Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

 souvislosti mezi dědičnou informací, tvorbou bílkovin a projevem znaků

  • vlastními slovy, případně s využitím vlastního nebo předloženého schématu popíše, kde je uložena dědičná informace, jak a k čemu je využívána (uchovávání, přepisování, podle ní “sestavení” bílkovin) a jak znaky vznikají na základě bílkovin (uvede příklad, např. bílkovina zajišťující syntézu barviva – projev jako viditelná barva, změna vlastnosti na povrchu bílkoviny při srpkovité anémii, které vede ke shlukování bílkovin a změně tvaru červených krvinek)
  • uvede, že ve skutečnosti jsou přímočaré vztahy 1 bílkovina – 1 znak vzácné a bílkoviny se často podílejí na vzniku více znaků a jeden znak spoluvytváří více bílkovin a že některé znaky ovlivňuje i prostředí.

příklady využití analýzy DNA 

  • popíše, že lidé se liší svojí DNA s výjimkou jednovaječných dvojčat (tam se mohou lišit později v průběhu života kvůli nově vzniklým mutacím, pro optimální úroveň není nutné), protože každý zdědil jinou polovinu DNA od každého z rodičů. Čím jsme si příbuznější, tím podobnější máme DNA. Podle DNA můžeme určit, jestli část těla patří danému člověku, popř. jeho příbuzným, nebo to vyloučit
  • rozliší dědičné nemoci (“zapsané” v DNA jako hemofilie, cystická fibróza atd.) od nedědičných (jako angína, tetanus, covid atd.). 

přítomnost DNA v (téměř) každé buňce

  • odvodí a vlastními slovy popíše, že když jsou znaky, projevy a části buněk a organismů tvořeny mj. bílkovinami, tak každá buňka potřebuje bílkoviny, aby mohla žít a fungovat
  • vysvětlí, že každá buňka potřebuje DNA, jelikož bílkoviny jsou sestaveny podle dědičné informace v DNA

 způsoby záměrného pozměňování DNA 

  • u šlechtění (tj. výběru rodičů s požadovanými znaky a jejich následném rozmnožení), u cíleného působení faktorů, které způsobují mutace (např. ozařování semen rostlin) a cílených genetických modifikací porovná přesnost a zacílenost na konkrétní úsek dědičné informace a s tím související rizika nebo jejich absenci
  • přehledně shrne výhody a nevýhody jednotlivých způsobů pozměňování DNA 

dopad pozměňování DNA u různých organismů (včetně člověka) z etického hlediska

  • při diskuzi o pozměňování DNA používá argumenty založené na faktech
  • srozumitelně vyjádří svůj názor a podloží ho odpovídajícími argumenty

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žák s využitím vhodného příkladu popíše, že DNA obsahuje informaci, podle které vznikají bílkoviny. Bílkoviny jsou zodpovědné za vznik a případný projev znaků, které mohou být pozorovatelné. DNA je tedy návod na vznik našich těl a jejich projevů. Při vysvětlování příkladů může žák využít zobrazení, modelínu, stočené provázky (jako příklad různých tvarů hemoglobinu) apod.

Příklady: A) Barvivo hemoglobin přenáší kyslík v červených krvinkách. Mutace genu pro hemoglobin způsobují srpkovitou anémii. Vedou ke změně ve tvaru hemoglobinu, abnormální hemoglobin se projevuje ve znaku (schopnosti přenášet kyslík, potažmo tvaru červené krvinky). - viz schéma  

Zdroj: https://evolution.berkeley.edu/dna-and-mutations/a-case-study-of-the-effects-of-mutation-sickle-cell-anemia/

B) Podle genu pro laktázu vzniká enzym laktáza, která štěpí laktózu, mléčný cukr, na jednodušší cukry. Díky tomu jsme schopni laktózu trávit. U některých jedinců vzniká bílkovina podle genu celý život (to je dáno mutací), u jiných ne (ti pak mají laktózovou intoleranci).

C) Tvar semen hrachu hladký, resp. vrásčitý jsou dány množstvím vody v semeni, pokud je přítomna bílkovina, která vytváří větší molekuly škrobu, je v hrášku méně vody a tolik nevyschne, zůstane kulatý. 

Zadání pro žáky:

  1. Přečtěte si všechny 3 příklady a diskutujte ve dvojicích, co mají společného, co vždy způsobuje rozdíly mezi jedinci.
  2. Identifikujte v příkladech bílkovinu (protein) a její funkci.
  3. Vyberte si jeden příklad a připrav si vlastní schéma (obrázek, modelína a provázky).
  4. Své schéma vysvětlete tak, abyste popsali, co se děje na úrovni DNA, bílkoviny, buňky a celého organismu.

Popis ověřování: Žák uvádí příklad, který má všechny tyto části: změna na úrovni DNA, vznik odlišné bílkoviny (např. barviva, enzymu), efekt na úrovni buňky, dopad na zdraví celého organismu.

Datum: 30. 11. 2025 11:09:42
Autor: Markéta Klimešová
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Zadání problému
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Žák
Klíčová slova: inzulin, GMO, diskuse
Krátký textový popis:

Žáci pracují se zkráceným populárně naučným textem na téma využití a tvorby geneticky modifikovaných organismů. Na základě uvedeného příkladu geneticky modifikovaných bakterií tvořících lidský inzulin poté diskutují pozitiva a negativa aplikace dané technologie. Žáci trénují aktivní naslouchání u tématu související s uplatněním vědeckých poznatků pro řešení společensky relevantního problému. 

Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zdůvodní přítomnost DNA (téměř) v každé buňce a vysvětlí souvislosti mezi dědičnou informací (genem), bílkovinou a projevem znaku.
  • Uvede konkrétní příklady využití analýzy DNA.
  • Na konkrétních příkladech diskutuje o dopadu pozměňování DNA u různých organismů včetně člověka z biologického i etického hlediska.

Ilustrace

Datum: 2. 10. 2025 10:33:30
Autor: Jana Policarová
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Zadání problému
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Žák
Krátký textový popis:

Jedná se o diskusní hru s rolemi na téma genetických modifikací, kdy žáci trénují a reflektují svoji schopnost aktivně naslouchat protistraně. V návaznosti na diskusi žáci formulují svůj názor a argumenty, které ho podporují. Lekci je vhodné zařadit na závěr tematického bloku o DNA a genetice. Žáci by pro tuto lekci měli již mít zkušenosti s vedením diskusí.

Soubory:
ilustrace s vazbou na KK (Splněno) kor-CAP-PRI-003-ZV9-010-Splneno-Diskuze-k-pozmenovani-DNA-Policarova-fin.pdf Stáhnout
Příloha Diskuse - argumenty 10-Splneno-Priloha1-diskuze-argumenty.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 2. 10. 2025 10:50:52
Autor: Jana Policarová
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Pracovní list
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Žák
Klíčová slova: DNA, dědičnost, genetika, pes
Krátký textový popis:

Žáci pracují s vyobrazením a texty v pracovním listu. Vysvětlují při doplňování textu vztah projevu znaku a přítomnosti genu v závislosti na  jeho dominanci. Vyhledávají v informačních zdrojích poznatky získané analýzou DNA (příbuznost psů a vlků, lidí a lidoopů).

Soubory:
pracovní list DNA.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA