zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s příklady vlivu prostředí na znaky a vývoj druhu

CAP-PRI-003-ZV9-011
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Pro postupné kroky (příp. jejich části zvýrazněné tučně)

  • objasní roli pohlavních buněk (živočichů a rostlin) při pohlavním rozmnožování pro přenos genetické informace
  • pozoruje potomky a rodiče u pohlavně i nepohlavně se rozmnožujících organismů, hledá rozdílné a společné znaky mezi potomky navzájem a mezi potomky a rodiči
  • na základě pozorování vysvětlí zákonitosti přenosu genů a projevu znaků v jednotlivých generacích při pohlavním a nepohlavním rozmnožování a roli prostředí při projevu znaků (např. u jednovaječných dvojčat)

 

1. Doplní druhy pohlavních buněk a proces rozmnožování u rostlin do tabulky v pracovním listu.

2. Na základě zobrazení projevu znaku přiřadí k potomkům rodiče a rozhodne, zda se jednalo o pohlavní nebo nepohlavní rozmnožování.

3. Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s ohledem na typ prostředí, v kterém rostlina roste a km se šíří její semena.

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

1. Doplní druhy pohlavních buněk a proces rozmnožování u rostlin do tabulky v pracovním listu.

2. Na základě zobrazení projevu znaku přiřadí k potomkům rodiče a rozhodne, zda se jednalo o pohlavní nebo nepohlavní rozmnožování.

3. Pracuje s textem a návodnými otázkami. Výhody a nevýhody dostanou žáci na rozstříhaných kartičkách. Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s ohledem na typ prostředí, v kterém rostlina roste a kam se šíří její semena.

Aktivitu je vhodné doplnit pozorováním kvetoucích rostlin a rostlin s vegetativními výhony v terénu. Žáci vyhledávají rostliny a pojmenovávají jejich vlastnosti, které jim umožňují rychlé šíření (např. chmýr a lehká semena pro šíření větrem), konkurenční výhodu prostřednictvím zastínění okolí (výška a velké listy), obsazování prostoru v okolí (vegetativní výhony). Žáci mají možnost porovnat dvě stanoviště – stabilní, s vysokou konkurencí a proměnlivé, s obnaženými plochami volné půdy. (viz Situace A a B v pracovním listu).