zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s příklady vlivu prostředí na znaky a vývoj druhu
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Pro postupné kroky (příp. jejich části zvýrazněné tučně)
- objasní roli pohlavních buněk (živočichů a rostlin) při pohlavním rozmnožování pro přenos genetické informace
- pozoruje potomky a rodiče u pohlavně i nepohlavně se rozmnožujících organismů, hledá rozdílné a společné znaky mezi potomky navzájem a mezi potomky a rodiči
- na základě pozorování vysvětlí zákonitosti přenosu genů a projevu znaků v jednotlivých generacích při pohlavním a nepohlavním rozmnožování a roli prostředí při projevu znaků (např. u jednovaječných dvojčat)
1. Doplní druhy pohlavních buněk a proces rozmnožování u rostlin do tabulky v pracovním listu.
2. Na základě zobrazení projevu znaku přiřadí k potomkům rodiče a rozhodne, zda se jednalo o pohlavní nebo nepohlavní rozmnožování.
3. Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s ohledem na typ prostředí, v kterém rostlina roste a km se šíří její semena.
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
1. Doplní druhy pohlavních buněk a proces rozmnožování u rostlin do tabulky v pracovním listu.
2. Na základě zobrazení projevu znaku přiřadí k potomkům rodiče a rozhodne, zda se jednalo o pohlavní nebo nepohlavní rozmnožování.
3. Pracuje s textem a návodnými otázkami. Výhody a nevýhody dostanou žáci na rozstříhaných kartičkách. Zhodnotí výhody a nevýhody pohlavního a nepohlavního rozmnožování s ohledem na typ prostředí, v kterém rostlina roste a kam se šíří její semena.
Aktivitu je vhodné doplnit pozorováním kvetoucích rostlin a rostlin s vegetativními výhony v terénu. Žáci vyhledávají rostliny a pojmenovávají jejich vlastnosti, které jim umožňují rychlé šíření (např. chmýr a lehká semena pro šíření větrem), konkurenční výhodu prostřednictvím zastínění okolí (výška a velké listy), obsazování prostoru v okolí (vegetativní výhony). Žáci mají možnost porovnat dvě stanoviště – stabilní, s vysokou konkurencí a proměnlivé, s obnaženými plochami volné půdy. (viz Situace A a B v pracovním listu).