Vysvětlí, jak vlastnosti vybraného organismu souvisejí s jeho vývojem a umožňují mu přežít a rozmnožit se.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Určí daný organismus s pomocí určovacího klíče, atlasu nebo aplikace.
- Vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu organismů.
- Identifikuje fenomény spojené se životními projevy vybrané skupiny organismů.
- Zkoumá experimentálně a zaznamená vliv dané podmínky na zvolený fenomén.
- Zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů.
- Porovná shody a rozdíly v rozmanitosti mezi jedinci jednoho druhu v závislosti na pohlaví a vnitrodruhové variabilitě.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Šíření semen a plodů
Žáci prozkoumají přizpůsobení semen a plodů k šíření. Využijí prostředí a jednoduché pomůcky k experimentům (šíření na srsti). Porovnají zjištění se svými domněnkami. Zpracují koláčový graf a prezentují výsledky. Nakonec vyvodí závěry pro vztah rostlin, prostředí a lidské činnosti (např. pastva hospodářských zvířat).
Zadání pro žáky:
1. Zjistěte v učebnici, encyklopedii, informační kartě, jaké způsoby šíření rostlin existují.
2. Prozkoumejte okolí a odhadněte, jaký je převažující způsob šíření pro stromy, keře a byliny ve vymezeném prostoru. Svůj odhad vyznačte do pracovního listu.
3. Navrhněte postup, jak byste zjistili, zda je semeno nebo plod přizpůsobeno šíření v srsti, větrem nebo atraktivní pro ptáky jako potrava.
3. Nasbírejte plody a semena, prozkoumejte jejich přizpůsobení, případně vyhledejte jejich způsob šíření (v knize nebo na internetu), využijte určovací aplikace např. iNaturalist, PlantNet a databáze (Pladias.cz).
4. Zaznamenejte do pracovního listu a vytvořte koláčový graf.
5. Vysvětlete, jak znaky plodů a semen souvisí s daným způsobem šíření. Uveďte na příkladech, jak konkrétní vlastnosti semen/plodů (lišící se v rámci jednoho druhu) vedou k lepšímu šíření v prostoru.
6. Navrhněte, jak je možné vaše poznatky využít např. pro obnovu lesa, zakládání remízů na orné půdě nebo zvyšování diverzity lučních porostů.
Popis ověřování: pracovní list
Zdroje:
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2020/07/Metodika-BOV-Jak-se-siri-semena.pdf
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2020/06/05_karta_mikroskopovani.pdf
https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2020/07/PL-Jak-se-siri-semena-2-stupen.pdf
Úroveň: Na cestě
Popis:
- seznámí se se způsobem života různých organismů (včetně člověka) a hledá znaky, kterými jsou organismy na daný způsob života a k daným podmínkám prostředí přizpůsobené
- popisuje znaky konkrétních taxonomických skupin nebo konkrétního druhu a vyvodí, jak tyto znaky souvisí se způsobem života
- s použitím vhodného fylogenetického zobrazení identifikuje vznik těchto znaků a popíše jejich evoluční vývoj
- na konkrétním příkladu popíše předpoklady, které umožňují evoluci (vnitrodruhová rozmanitost, přirozený výběr, adaptace)
- uvede příklady, kterými prokáže, že se získané vlastnosti obvykle nedědí
- vysvětlí pojem evoluční fitness jedince (biologická zdatnost)
- popíše různé scénáře dalšího evolučního vývoje organismů včetně člověka v souvislosti se současnými environmentálními problémy, uvede příklady změn vlastností i chování
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Neviditelné páskovky
Žák pozoruje a popisuje rozdíly ve zbarvení ulity mezi různými jedinci stejného druhu (např. páskovka keřová, nebo páskovka hajní). Zaznamená počty různě zbarvených živých páskovek nebo jejich ulit, které našel na jednom stanovišti. Popisuje dané prostředí z hlediska toho, jaká barva a kresba (počet pruhů) je podle něj pro páskovky nejvýhodnější.
Zadání pro žáka:
- Prohlédněte si záznamový arch a popište rozdíly mezi zobrazenými druhy páskovek a jedinci.
- Zvolte si v rámci vymezeného prostoru dvě odlišná stanoviště (např. výslunná stráň a keře).
- Hledejte páskovky (živé i prázdné ulity) a zaznamenejte do archu.
- Porovnejte obě stanoviště, vytvořte koláčový graf zobrazující podíly různě zbarvených páskovek.
- Zjistěte, kdo je přirozeným nepřítelem páskovek. Vyhledejte, zda se v okolí vyskytuje (využijte dalekohled a hromádky rozbitých ulit).
- Která barevnost je podle vás výhodná na výslunné travnaté stráni a která pod keři?
- Popište scénář dalšího evolučního vývoje páskovek v případě, že by jejich přirozený nepřítel zmizel. Jak se bude změní podíl různých barevných forem páskovek na těchto stanovištích?
Popis ověřování: pracovní list, diskuze
Zdroj: https://ucimesevenku.cz/neviditelne-paskovky/
Úroveň: Splněno
Popis:
- Popíše znaky konkrétní taxonomické skupiny nebo druhu a vysvětlí, jak tyto znaky souvisejí se způsobem života.
- Porovná daný příklad (druh nebo skupina, znaky a způsob života) s jinými taxonomickými skupinami nebo druhy adaptovanými na jiný způsob života.
- Na konkrétním příkladu použije pojmy související s evolucí: vnitrodruhová rozmanitost, přirozený výběr, adaptace, evoluční fitness (zdatnost).
- Vysvětlí, že vnitrodruhová rozmanitost vzniká mutacemi genů a pohlavním rozmnožováním a že výhodné mutace mají na úrovni populace vyšší pravděpodobnost, že budou předány do další generace.
- Uvede příklady, kterými prokáže, že se vlastnosti získané během života jedince obvykle nedědí.
- Popíše různé scénáře dalšího evolučního vývoje organismů včetně člověka v souvislosti se současnými environmentálními problémy, uvede příklady změn vlastností i chování.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Deník divoké přírody
Žák vyhledá důležité informace o pozorovaném zvířeti z různých zdrojů. Vytvoří deník divoké přírody s využitím nalezených informací a vhodných digitálních nástrojů.
- Na výpravách do přírody, včetně zeleně ve městě či ve školní zahradě, s žáky pozorujeme a fotíme různá zvířata. Zkoumáme, kde co leze, běhá, lítá,... Žáci při focení trénují i umění kompozice.
- Jaká je velikost a barva pozorovaného zvířete? Kde se běžně vyskytuje? Čím se živí? Čím je zajímavé? Jak tyto vlastnosti souvisí s jejich přizpůsobením prostředí, v kterém žijí? V kterých znacích jsou v rámci druhu proměnliví (barva, rychlost…)? Které vlastnosti se dědí a které nikoli? Je skvělé nechat žáky samostatně dojít k odpovědím. Při svém zkoumání využijí publikace o přírodě i zařízení s přístupem na internet. Žáci vyhledávají důležité informace o pozorovaných zvířatech a přehledně je zaznamenávají.
- Dále pracujeme s počítači (počítačová učebna, mobilní počítačová učebna). Dohodneme vhodný program či aplikaci pro zpracování. Můžeme nechat volnou ruku kreativitě, u mladších žáků či žáků se specifickými vzdělávacími potřebami je lepší určit společnou šablonu. Nabízí se i využití webové stránky Book Creator, která umožňuje zpracování celého deníku.
- K deníku divoké přírody se žáci opakovaně vrací, učí se z něj a doplňují ho o nová okolní pozorování zvířat. Škoda si takovou věc nechat jen pro sebe. Sdílením vlastního deníku s žáky z jiné třídy nebo školy si prohlubují vlastní poznání a vzájemně se inspirují.
- Do deníku přidávají také možnosti budoucího vývoje, jak se může daný druh přizpůsobit změnám (hluk ve městě, vzrůstající teplota, časnější příchod jara) a jak mohou lidé aktivně měnit prostředí, aby bylo pro daný druh příznivější.
provazba KK:
Seznamuji žáky s principy, přínosy a formami vizualizací budoucích scénářů, vizí. Podporuji žáky ve vytváření a sdílení jejich představ o tom, jak by se mohly vyvíjet situace v životě školy či v místě, kde žijí, a poskytuji prostor pro diskusi nad návrhy jejich scénářů