Vysvětlí vztah mezi pohyby litosférických desek a vznikem a přeměnou hornin na základě studia informačních zdrojů a modelů.

CAP-PRI-005-ZV9-016
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu organismů a neživé přírodniny 
  • popíše příčinu a následek u provedeného pokusu nebo záznamu přírodního děje
  • odvozuje a dokládá jednoduché zákonitosti a principy, které v libovolné krajině pozoruje

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

PŘÍRODNÍ DĚJE A JEJICH RIZIKA

Žáci prostřednictvím videozáznamů analyzují projevy a dopady geologických rizik, vytvářejí pojmové mapy přírodních rizik a navrhují preventivní opatření pro zmírnění jejich následků.

Zadání pro žáka

Žák sleduje krátká videa vybraných přírodních rizik (např. sesuv půdy, lavina, zemětřesení, sopečná erupce apod.). Do připraveného archu zapisuje:

  • konkrétní změny, které na záběrech pozoruje (např. praskání země, sesouvání svahu, proudění lávy)
  • projevy přenosu energie (např. pohyb objektů, padání stromů, šíření otřesů)
  • dopady na lidské stavby a infrastrukturu

Poté žák samostatně vytváří pojmovou mapu. Do středu papíru píše "přírodní rizika" a kolem připojuje všechna přírodní rizika, která zná. Barevně zvýrazňuje ta rizika, která podle něj/ní souvisí s pohyby v litosféře a s přeměnami hornin (geologická rizika). Mezi souvisejícími pojmy vyznačí spojnice. Následně si společně se spolužákem sdílí vytvořenou mapu a doplní si chybějící pojmy, aby následně sdíleli s učitelem. Učitel zaznamenává na základě informací od žáků geologická rizika a jejich vzájemné souvislosti na tabuli.

V závěrečné části žák vybírá čtyři rizika z těch, která označil/a jako geologického původu. U každého rizika popisuje dva konkrétní důsledky (např. u zemětřesení: zničení domů, přerušení dopravy) a navrhuje jedno reálné řešení, jak těmto důsledkům předcházet či zmirňovat jejich dopady.

Ověření

Žák v pojmové mapě správně identifikuje minimálně tři geologická rizika a odlišuje je od ostatních přírodních rizik. U vybraných rizik uvádí reálné důsledky podložené pozorováním z videí nebo vlastní zkušeností. Navrhuje alespoň dvě proveditelná preventivní opatření.

Úroveň: Na cestě

Popis:

Objasnění principu pohybu litosférických desek

  • na modelu stavby Země vymezí litosféru
  • s pomocí různých informačních zdrojů (učebnice, encyklopedie – též interaktivní) popíše základní rozdíly mezi pevninskou a oceánskou litosférou a jejich rozdělení na jednotlivé litosférické desky
  •  popisuje změny v uspořádání kontinentů na základě předložených map a vizualizací 
  •  s využitím různých informačních zdrojů (učebnice, encyklopedie – též interaktivní) vysvětlí základní mechanismy pohybu litosférických desek po astenosféře díky energii uvolňované ze zemského jádra a zemského pláště
  • demonstruje na zjednodušeném modelu vznik velkých superkontinentů a jejich rozpad až do současné podoby uspořádání kontinentů

Odvození významu pohybů litosférických desek pro vznik hornin

  • s pomocí informačních zdrojů (učebnice, encyklopedie, elektronické zdroje – dynamické modely) identifikuje různé typy pohybů litosférických desek a odvodí typické horniny, které vznikají na různých typech deskových rozhraní (oddalování desek - výlevné magmatické horniny, přibližující se desky - hlubinné magmatické horniny a přeměněné horniny)
  • s pomocí fotografie, videa či vlastního pozorování v terénu vysvětlí působení vnějších geologických činitelů na horniny jako závěrečnou fázi horninového cyklu (zvětrávání)
  • na předložených příkladech zemského reliéfu a s pomocí dalších informačních zdrojů objasní vliv deskové tektoniky na formování zemského reliéfu a vytváření podmínek pro vznik usazených hornin
  • pomocí modelu zobrazí proces vzniku hornin v konkrétní tektonické situaci (například na rozhraní litosférických desek)

Ilustrace

Krátký textový popis:

Pangea jako puzzle - hledání důkazů

Žáci na zjednodušeném modelu demonstrují vznik velkých superkontinentů a jejich rozpad až do současné podoby uspořádání kontinentů. Popisují model a vysvětlují, které důkazy vědci postupně předkládali pro teorii deskové tektoniky.

Zadání pro žáky:

  1. Podívejte se na mapu světa a všímejte si tvaru kontinentů. Které tvary do sebe zapadají jako puzzle? O čem to svědčí?
  2. Podívejte se na krátké video o autorovi teorie deskové tektoniky Alfredu Wegenerovi (do 2:15) a zapište si, které důkazy pro svoji teorii používal. Jaká otázka zůstala nezodpovězená?
  3. Rozdělte se do skupin po 4 žácích. Vystřihněte si kontinenty a pokuste se je složit dohromady tak, aby navazovaly i barevné části. Vysvětlete, co symboly znamenají. Identifikujte jednotlivé dnešní kontinenty a popište, které se od sebe vzdálily/přiblížily.
  4. Dodívejte se na video a zapište si, jaké další důkazy pro teorii deskové tektoniky vědci shromáždili.
  5. Zjistěte, jak je možné, že se kontinenty opravdu pohybují. K vysvětlení použijte příklady z běžného života, jako to dělají autoři videa Minute Earth.

Popis ověřování: diskuze při skupinové práci, závěrečná prezentace s vysvětlením důkazů pro teorii deskové tektoniky

Zdroj: papírové puzzle kontinentů https://www.floridamuseum.ufl.edu/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Florida-Museum-Pangea-Activity.pdf

video o autorovi teorie deskové tektoniky Alfredu Wegenerovi: Why It Took Scientists So Long To Accept This Very Obvious Idea (Be Smart)

video Plate Tectonics Explained (Minute Earth) 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Model Pangey

Příprava materiálu: K vytvoření modelu Pangey postačí fyzická mapa světa, kterou budou moci žáci rozstříhat na jednotlivé kontinenty. Optimální velikost připravené mapy je velikost A3. Žáci pracují ve dvojici.

Postup

  1. Žák ve dvojici se spolužákem si připraví mapu- rozstříhají ji na jednotlivé kontinenty a veliké ostrovy. 
  2. Žáci si prohlíží obrysy a reliéf jednotlivých kontinentů a hledají možné podobnosti
  3. Žáci skládají novou mapu světa, která bude spojovat jednotlivé kontinenty na základě jejich tvarové podobnosti (J Amerika a Afrika, Antarktida a Austrálie, Evropa a S Amerika, Indie a Afrika). Postupně tvoří nejprve dvojice kontinentů, které dále spojují do větších celků s ostatními. Výsledkem skládání bude jeden superkontinent- Pangea.

Zadání pro žáky:

  1. Prohlédněte si předloženou fyzickou mapu světa, všímejte si jednotlivých kontinentů a jejich rozložení na Zemi (S a J; Z a V polokoule)
  2. Mapu pečlivě rozstříhejte na jednotlivé kontinenty. Všímejte si tvaru jednotlivých kontinentů.
  3. Najděte kontinenty, které mají tvarovou podobnost a mohly do sebe „zapadat“ podobně jako puzzle. Postupně k sobě takto připojujte i ostatní kontinenty- vyjde vám jeden veliký superkontinent.
  4. Zjistěte s pomocí vhodného informačního zdroje, co to je superkontinent, a zda a kdy se někdy v minulosti na planetě Zemi vyskytoval. Pojmenujte s pomocí informačních zdrojů superkontinent, který jste vymodelovali.

Popis ověřování: Sestavení modelu superkontientu Pangey a pojmenování dnešních částí světa, které jej tvořili.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Horninový cyklus naživo

Žáci během exkurze dokumentují identifikované typy hornin, používají k tomu geologickou mapu území. Fotografují nebo natáčí procesy (např. usazování v potoce, zvětrávání) v terénu nebo na modelech u táborového ohně (např. tání a tuhnutí, přeměn a tlakem a teplotou). Vyplňují pojmy do horninového cyklu v pracovním listu a natáčejí videa horninového cyklu ve stylu Rock Cycle Song. Využívají inspiraci z podobných studentských prací na youtube. 

Zdroje:

https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2023/11/Ondrejov-Zvanovice.pdf

 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Demonstruje na modelu změny rozložení kontinentů v geologické minulosti.
  • Vysvětlí příčiny pohybu litosférických desek a jejich důsledky pro vývoj života na Zemi, popíše přitom vztah mezi pohyby litosférických desek a klimatickými změnami.
  • Klasifikuje horniny podle způsobu vzniku na vyvřelé, usazené a přeměněné. 
  • Vysvětlí na konkrétních příkladech a s použitím modelu, jak desková tektonika ovlivňuje vznik jednotlivých typů hornin.
  • Objasní, jak vzniká sopečná činnost, zemětřesení nebo tsunami a proč je obtížné je předpovídat.
  • Rozlišuje na konkrétních příkladech různé příčiny (vnější a vnitřní geologické děje) utváření zemského reliéfu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Model tektonické situace

Žák nejprve na modelu vnitřní stavby Země vymezí litosféru (může použít již hotový grafický model a do něj litosféru zakreslí, nebo si celý model vnitřní stavby Země vytvoří sám- schéma, plastelínový model) a s pomocí různých informačních zdrojů (učebnice, encyklopedií) popíše rozdíly mezi pevninskou a oceánskou litosférou. Následně na mapách dokládající rozmístění kontinentů v geologické minulosti identifikují, jak se kontinenty během geologické historie měnily. Pomocí různých informačních zdrojů (učebnice, encyklopedie, audiovizuální názornost) pak vysvětlí, jak konvekční proudy v astenosféře  pohybují litosférickými deskami a jak energie z jádra a pláště ovlivňuje jejich pohyb. 

V dalším kroku pomocí videozáznamů reálných tektonických situací (zemětřesení, vulkanická činnost) a dynamických modelů (modely pohybů desek na jednotlivých typech rozhraní) identifikují různé typy pohybů litosférických desek a odvodí geologické procesy, které na těchto rozhraních probíhají (vrásnění, vulkanická činnost a zemětřesení). Současně vysvětluje fyzikální podmínky (zvýšený tlak a teplota), které vedou ke vzniku typických hornin na deskových rozhraních. Pozoruje lávu vylévající se na zemský povrch (na divergentních rozhraních), tavení hornin a jejich přeměnu vlivem rostoucího tlaku a teplot při tření litosférických desek u konvergentních rozhraní. S pomocí dalších informačních zdrojů (učebnice, encyklopedie) poté charakterizuje základní typy hornin, které na deskových rozhraních vznikají - vyvřelé (magmatické) horniny a přeměněné (metamorfované) horniny.

V posledním kroku žák na základě vlastní zkušenosti a pozorování a s pomocí fotografií a dalších vizuálních materiálů objasní vliv deskové tektoniky na formování zemského reliéfu (vznik pohoří, údolí, rozsáhlých oceánských pánví a hřbetů). Na konkrétním příkladu vysvětlí, co se děje se vzniklými horninami na zemském povrchu (vliv větru, srážek, změny intenzity slunečního záření na zvětrávání hornin) a jak konkrétní reliéf a vliv atmosférických podmínek ovlivňuje vznik sedimentárních hornin. Příkladem může být např. horský reliéf, kde dochází k intenzivnímu zvětrávání a následnému odnosu materiálu např. vodními toky dolů do údolí, kde se ukládá v podobě nezpevněného sedimentu (štěrk, písek). Žák může vycházet z vlastního pozorování a zkušenosti či zprostředkované názornosti.

Popis ověřování: žákovský model, který zobrazuje proces vzniku hornin v konkrétní tektonické situaci. Model může být grafický (schéma) či plastický (prostorový, např. z plastelíny). Příkladem může být modelování divergentního rozhraní Středoatlantského hřbetu a vznik sopečného ostrova Island na tomto rozhraní.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozliší důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů.