hodnotí význam minerálů, hornin a půdy na základě zkoumání jejich vlastností a práce s informačními zdroji
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Pro Postupné kroky:
- na konkrétních příkladech minerálů, hornin a půdy popíše některé pozorovatelné vlastnosti (optické vlastnosti minerálu, viditelnou strukturu horniny a půdy)
- s využitím dalších pomůcek a postupů zkoumá jejich další vlastnosti (např. tvrdost, rozpustnost a hustotu minerálů; soudržnost a rozpustnost hornin; propustnost půdy, přítomnost půdních bezobratlých a organické hmoty), na základě kterých vybrané minerály, horniny a vzorky půd porovnává a určuje
- na základě zjištěných vlastností a práce s informačními zdroji odvozuje jejich význam v přírodě (např. odolnost vůči zvětrávání a vznik různých skalních útvarů, jeskyní; u půd význam vlastností pro utváření specifických podmínek prostředí – např. rašeliniště, role půdy jako zásobárny uhlíku) a pro člověka (např. významné rudy, drahé kameny, stavební kámen; u půd vhodnost pro využití v zemědělství a odolnost vůči erozi)
1. Zkoumá neznámé vzorky minerálů a zapisuje vlastnosti: tvrdost, barva, lesk, barva vrypu, rozpustnost v kyselině (octové nebo citronové), magnetismus
2. Porovnává vzorky a jejich vlastnosti mezi sebou, nachází podobnosti a rozdíly.
3. S použitím jednoduchých informačních zdrojů (např. učebnice) pojmenuje minerál, nebo ho zařadí do skupiny (např. sulfidy kovů).
4. Na základě pozorovaných vlastností odhaduje způsob vzniku a možné využití.
5. V učebnici a na internetu vyhledá způsob využití a místo výskytu.
6. Charakterizuje minerál na základě zjištěných vlastností a dalších údajů, vytvoří informační kartu.
7. Na základě informační karty od jiného žáka se pokusí vyhledat vzorek a formuluje zpětnou vazbu k přesnosti popisu vlastností.
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
1. Zkoumá neznámé vzorky minerálů a zapisuje vlastnosti: tvrdost, barva, lesk, barva vrypu, rozpustnost v kyselině (octové nebo citronové), magnetismus
2. Porovnává vzorky a jejich vlastnosti mezi sebou, nachází podobnosti a rozdíly.
3. S použitím jednoduchých informačních zdrojů (např. učebnice) pojmenuje minerál, nebo ho zařadí do skupiny (např. sulfidy kovů).
4. Na základě pozorovaných vlastností odhaduje způsob vzniku a možné využití.
5. V učebnici a na internetu vyhledá způsob využití a místo výskytu.
6. Charakterizuje minerál na základě zjištěných vlastností a dalších údajů, vytvoří informační kartu.
7. Na základě informační karty od jiného žáka se pokusí vyhledat vzorek a formuluje zpětnou vazbu k přesnosti popisu vlastností.
Zadání pro informační kartu:
- název minerálu
- vlastnosti
- způsob vzniku
- zařazení do skupiny podle chemického složení (např. oxidy, sulfidy…)
- výskyt
- použití
Rozpustnost lze zjišťovat vložením celého vzorku do sklenice s kyselinou citronovou. (tip od Jany Švandové - Geopark Říčany)
Výstup - informační kartu žáci vyplňovali v programu Canva jako profil minerálu do seznamky. (tip od Kateřiny Čihákové ze ZŠ Plaňany)