Objasní události významné pro vznik a vývoj života v jednotlivých geologických érách (včetně vymírání v současnosti) s využitím časové osy a informačních zdrojů; vybrané události dokládá na příkladech hornin a zkamenělin z regionu.

CAP-PRI-005-ZV9-018
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • odvozuje a dokládá jednoduché zákonitosti a principy, které v libovolné krajině pozoruje
  • určí, jak v daném místě (v ČR i mimo ČR) člověk pozměnil krajinu
  • vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu neživých přírodnin
  • zhodnotí možné pozitivní i negativní dopady změny podmínek na život organismů
  • porovná rozdílné přístupy ve sdílení poznávání v rámci různých přírodovědných vzdělávacích institucí
  • hodnotí svými slovy význam přírodovědných vzdělávacích institucí v kontextu sdílení poznávání pro sebe i pro společnost

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

KROK ZA KROKEM HISTORIÍ ZEMĚ

Žáci pomocí dlouhého pásma jako časové osy a karet s významnými událostmi objevují milníky v geologické historii Země a získávají představu o časových proporcích jejího vývoje.

Zadání pro žáka

Žák pracuje s 45metrovým pásmem představujícím geologickou historii Země, kde každý metr odpovídá 100 milionům let. Žáci dostanou karty s významnými událostmi pro vznik a vývoj života na Zemi, na kterých bude popis události a před jak dlouhou dobou k ní došlo. (např. vznik života na Zemi - 3,8 miliardy let, vymírání dinosaurů - 65 miliónů let). Úkolem je umístit kartu s událostí na správné místo v časové ose (pásmu) a spolužákům popsat, o kterou událost se jedná a kdy k ní v historii Země došlo. Žáci si takto postupně nasdílí významné události ve vzniku a vývoji života na Zemi a následně porovnají, jaký poměr dané události představují vzhledem k celé historii Země.

Způsob ověřování:

Učitel sleduje, zda žák rozumí základnímu principu chronologického řazení událostí v geologické historii a dokáže popsat významné událostí ve vzniku a vývoji života na Zemi.

Úroveň: Na cestě

Popis:

Identifikace hlavních událostí významných pro vznik života na Zemi

  • objasní podmínky nutné pro vznik života na Zemi na základě životních projevů organismů (např. přítomnost vody, vhodné teploty, atmosféry)
  • vysvětlí význam jednotlivých geosfér (litosféry, atmosféry, hydrosféry a pedosféry) pro rozvoj života na Zemi (např. atmosféra s kyslíkem umožňující rozvoj složitějších forem života)
  • s využitím různých informačních zdrojů (učebnice, digitální zdroje) identifikuje klíčová období v geologické historii, např. vznik Země, formování atmosféry a hydrosféry, kambrickou explozi, vznik Pangey a velká vymírání
  • popíše hlavní geologické procesy, které formovaly jednotlivé geosféry a měly vliv na vývoj života (např. vulkanická činnost, desková tektonika)

Odvození časoprostorových vztahů významných geologických událostí

  • vytvoří a vysvětlí geologickou časovou osu, na které vymezí hlavní události jednotlivých geologických ér (např. prahory, prvohory, druhohory, třetihory) a propojí je s vývojem života (např. evoluce savců).s pomocí časové osy posuzuje dobu hlavních událostí v geologické minulosti Země (vznik planety Země a jejích dílčích geosfér, hlavní etapy vývoje života na Zemi, velká vymírání)
  • na konkrétních příkladech hornin a zkamenělin z regionu demonstruje významné geologické události

Ocenění významu geologického poznání

  • vysvětlí význam vědeckých postupů používaných při zkoumání geologické minulosti (např. relativní určování stáří pomocí vrstev hornin a zkamenělin, absolutní určování pomocí radiometrických metod).základě různých zdrojů (např. učebnice, encyklopedie, digitální zdroje)
  • na základě různých informačních zdrojů vysvětlí, jak klimatické změny v minulosti ovlivnily život na Zemi (např. doba ledová, oteplení během druhohor) a jaké faktory je způsobily (např. sopečná činnost, dopady meteoritů)

Ilustrace

Krátký textový popis:

Cesta do hlubin geologického času

Postup

  1. Žáci metodou brainstormingu odhadují, jak je stará planeta Země, jak dlouho existuje život na Zemi, jaký čas uplynul od doby, kdy se na Zemi vyskytli a kdy naopak vymřeli dinosauři, jak dlouho je na Zemi člověk apod. Současně přemýšlí nad tím, které významné události v historii planety Země ovlivnili její povrch, rozložení kontinentů a oceánů a vznik života.
  2. Jednotlivé události z historie Země, které jmenovali, žáci řadí do logické časové posloupnosti (nejdříve-později-nejpozději).
  3. Tytéž události řadí do časové osy tvořené časovým měřítkem s poměrným vymezením hlavních geologických ér (4,6 mld.- 540 mil.-250 mil.-66 mil.-současnost)
  4. Žáci na základě takto sestavené časové osy s nejvýznamnějšími událostmi vytvoří analogický model, kde geologický čas přirovnají k délce života 80ti letého člověka: poměrově jim vyjde prekambrium (4,6 mld. -540 mil. – prvních 71 let člověka), paleozoikum (540 – 250 mil. -71 – 76 let), mesozoikum (250-66 mil. – 76-79 let), kenozoikum (terciér a kvartér; 66 – současnost - 79-80 let). Tím, že žáci analogicky porovnají stáří Země se stářím člověka, uvědomí si, jak dlouho na Zemi trvalo např. vytvoření první hydrosféry a atmosféry, kdy se zde objevili první živé organismy, dinosauři, člověk.

Zadání pro žáky:

  1. S využitím hlasovacích zařízení (např. Mentimeter, Slido) sdílejte své představy o tom, jak stará je Země, jak dlouho existuje život na Zemi, jaký čas uplynul od doby, kdy se na Zemi vyskytli a kdy naopak vymřeli dinosauři, jak dlouho je na Zemi člověk apod. Zároveň napište své představy o tom, které významné události v historii planety Země ovlivnili její povrch, rozložení kontinentů a oceánů a vznik života.
  2. Události, které jste uvedli, nyní napište na připravené lístečky (každou událost samostatně na jeden lísteček) a seřaďte je v časové návaznosti od nejstarší po nejmladší. S pomocí různých zdrojů informací zjistěte, kdy v geologické minulosti k těmto událostem došlo.
  3. Na tvrdý papír vel. A3 nakreslete časovou osu s vymezením hlavních geologických ér: 4,6 mld.- 540 mil.-250 mil.-66 mil.-současnost. Dodržte přitom poměrovou vzdálenost mezi jednotlivými časovými údaji. S pomocí učebnice zjistěte, která geologická období tyto časové mezníky vymezují. Připravené lístečky s geologickou událostí a jejím časovým určením přiřaďte správně na časovou osu.
  4. Nyní nakreslete ve stejném měřítku časovou osu délky života 80ti letého člověka na stejný papír pod geologickou časovou osu a rozdělte ji poměrově do stejných časových úseků (např. období prekambria bude představovat 89 % délky života od narození a bude končit ve věku 71 let). Stejným způsobem pak přiřaďte geologické události také k této ose . 

 

Popis ověřování: Vytvoření schématu jednoduché geologické časové osy a současně analogické časové osy s vymezením hlavních geologických a biologických událostí. Žák nad oběma osami diskutuje čas a dobu, po kterou dané události probíhaly, kdy začaly, kdy končily apod. Samostatně odvodí „časovou náročnost“ a významnost jednotlivých událostí pro ty následující (např. význam vzniku hydrosféry pro vznik života na Zemi)

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vymezí klíčové etapy geologického a biologického vývoje na Zemi a faktory, které je ovlivňovaly.
  • Porovná s pomocí geologické časové osy dobu trvání vývoje jednotlivých geosfér a biosféry.
  • Na konkrétním příkladu horniny, zkameněliny nebo geologického jevu demonstruje procesy, které ho formovaly.
  • Dokládá na konkrétním příkladu horninového záznamu (hornina, vrstevní sled hornin) možnosti jeho zkoumání a význam pro poznání geologické minulosti Země.
  • Porovnává informace o rychlosti, intenzitě a příčinách vymírání v geologické minulosti a v současnosti.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Časová osa a princip superpozice

  1. Žáci zkoumají vzorky hornin, popisují je do pracovního listu s pomocí informačního zdroje, odvozují na základě vlastností způsob jejich vzniku.
  2. Žáci vytváří z plastelíny model geologické struktury (např. vrásy) podle vyobrazení.
  3. Do pracovního listu popíšou způsob vzniku této struktury.
  4. Žáci prozkoumají vzorky zkamenělin, zapíšou předpokládaný způsob vzniku a přiřadí zkameněliny typu hornin, v kterých vznikají a uchovávají se.
  5. Sestaví pořadí podle předpokládaného stáří jednotlivých vzorků 
  6. Na základě zobrazení geologického profilu odvodí princip superpozice pro určení relativního stáří jednotlivých geologických vrstev.