objasní příčiny neobnovitelnosti a nerovnoměrného rozložení zdrojů minerálů, energie, podzemní vody a dopady jejich těžby a využití na zdraví lidí a přírodu
CAP-PRI-005-ZV9-019
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
Pro postupný krok: posoudí současné i potenciální budoucí dopady využívání zdrojů nerostů, energie a podzemní vody na životní prostředí a lidské zdraví
- aktivně se zapojí do tvorby plakátu týkajícího se vybraného energetického zdroje, podílí se na sběru informací a zapojuje se do diskuze s ostatními členy skupiny
- zpracuje plakát v odpovídající kvalitě podle zadaných kritérií (obsah, forma, poměr textů a obrázků, citace zdrojů apod.)
- během prezentace plakátu se aktivně podílí na vysvětlování kladů a záporů zvoleného energetického zdroje a reagují na otázky spolužáků a učitele
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
V malých skupinách po 3-4 tvoříme plakát na jeden z vybraných energetických zdrojů: hnědé uhlí, jádro, voda, vítr, slunce, biomasa, geotermální energie.
- Učitel vysvětlí cíle aktivity a význam zkoumání různých energetických zdrojů v kontextu jejich využití v Česku.
- Každá skupina si vybere jeden energetický zdroj (hnědé uhlí, jádro, voda, vítr, slunce, biomasa, geotermální energie). Skupiny jsou ideálně rozlosovány tak, aby byly pokryty všechny zdroje.
- Každá skupina obdrží seznam kritérií pro tvorbu plakátu. Ten zahrnuje popisy kladů a záporů daného zdroje s důrazem na jeho využitelnost v Česku, citace zdrojů, grafickou vyváženost a přípravu pro tisk.
- Žáci hledají informace o svém vybraném energetickém zdroji a tvoří plakát. Mohou používat učitelem doporučené zdroje nebo provádět vlastní bádání.
- Skupiny prezentují své plakáty a výsledky před třídou. Každá skupina má k dispozici krátký čas na prezentaci, během které odpovídá na otázky a vysvětluje klíčové aspekty svého tématu.
- Po prezentacích následuje společná diskuse nad energetickým směřováním Česka. Žáci by měli aktivně přispívat svými názory, aplikovat nabyté znalosti a diskutovat o různých energetických zdrojích.