Vytvoří vlastní dějepisný výstup s využitím vhodných kriticky posouzených zdrojů.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Sám nebo s pomocí si vybere vhodné dějepisné téma, kterému by se chtěl věnovat.
- Sám nebo s pomocí vyhledá dva zdroje ke zvolenému tématu (např. v podobě vzpomínky, rodinného předmětu či fotoalba, objektu ve veřejném prostoru, videa apod.).
- Sám nebo s pomocí vyhledá ve zdrojích základní informace a posoudí, jak a proč se informace ve zdrojích liší.
- Vytvoří a prezentuje výstup; ze zdrojů přebírá jen základní informace, historickým nejasnostem nevěnuje dostatečnou pozornost.
Ilustrace
Lekce zabývající se stavbou a významem Karlova mostu je zaměřena na aktivní činnost žáků, kteří sami pracují s dvěma zdroji a sbírají informace, analyzují je a tvoří z nich krátkou syntézu (např. nový text, prezentaci, referát či plakát).
Zadání úkolu pro žáka:
1. Vyber si téma spojené s Karlem IV. Doporučujeme zaměřit se na stavbu Karlova mostu.
2. Najdi a použij dva různé zdroje informací o Karlově mostu. Jeden zdroj může být např. webová stránka Národního památkového ústavu a druhý může být kniha nebo učebnice.
3. Najdi základní informace o stavbě mostu – kdy byl postaven, proč byl postaven a co je na něm zajímavého.
4. Porovnej informace ze dvou zdrojů. Pokud se liší, zkus zjistit proč.
5. Na základě těchto informací vytvoř krátký text, referát nebo plakát o Karlově mostu. Svůj výstup můžeš doplnit obrázky nebo schématy.
Podrobnější informace o lekci i s odkazy na online zdroje najdete na úložišti.
| popis celé lekce | 13-faze-zacatek.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Při vytváření vlastního výstupu se učí využívat více zdrojů informací (např. také populárně-naučný text, novinový a internetový článek, databáze, archivní nebo muzejní fond a sbírka či digitalizovaný zdroj).
- Sestaví otázky, na které potřebuje nalézt odpověď ve zdrojích (např. kdo ho vytvořil a proč, k čemu byl používaný, jaké vzpomínky se k němu nebo zachycené události dochovaly v jeho okolí).
- Zvolí formu výstupu a podřídí mu práci se zdroji (např. vybere přímé citace nebo ilustrace, poznamená si odkaz na zdroj).
- Při vytváření výstupu zohlední odlišnost informací ve zdrojích.
- Reflektuje svou práci (zejména jaký zvolil postup, co se naučil, co pro něho bylo obtížné, co by příště udělal jinak).
Ilustrace
Žáci pracují s několika různorodými zdroji informací (film, historický dokument, dobové články v (propagandistickém) tisku, vzpomínky aj.) a na základě analýzy zdrojů vytvoří vlastní výstup (referát, časová osa, digitální prezentace, video aj.). V lekci se zaměří na politické procesy 50. let 20. století, konkrétně lze zacílit na osud popravené Milady Horákové.
Zadání pro žáka:
1. Polož si základní otázky, na které budeš hledat odpovědi. (Např.: Kdo byla Milada Horáková a proč byla souzena?)
2. Najdi a použij více různorodých zdrojů informací – ponecháme na žácích, ale konzultujeme s nimi. V případě, že si nevědí rady, nasměrujeme je.
3. Porovnej informace ze zdrojů.
Zaměř se na to, jak se liší prezentace událostí ve filmech, dobových článcích a vzpomínkách. Pokus se pochopit, proč jsou některé informace zkreslené nebo zdůrazněné.
4. Vytvoř výstup dle vlastního výběru (referát, plakát, časovou osu, digitální prezentaci nebo video aj.). V práci využij přímé citace, obrázky či videoukázky a vždy uveď, odkud pocházejí.
5. Reflektuj svou práci.
Více informací k lekci (i s odkazy na online přístupné zdroje) viz úložiště.
| popis celé lekce | 13-vlastni-vystup-na-politicke-procesy.docx | Stáhnout |
Dějepisná lekce zapojuje žáky do participace, podněcuje jejich vztah k místu, kde žijí, a cílí na „hloubku myšlení“, kdy žáci prokáží svou schopnost pronikat do podstaty problému, která je založena na pochopení podstatných vztahů a souvislostí. Problémem, který je před žáky postaven, je vývoj kulturní krajiny v okolí školy v čase. Žákům je položena badatelská otázka Co bych viděl z okna školy před 200 lety? a jsou vyzváni, aby se pokusili svůj předpoklad (svou hypotézu) vyjádřit kresbou či malbou. Následně navrhnou plán bádání a svůj vlastní předpoklad konfrontují s mapovými zobrazeními okolí v průřezu posledních cca 200 let (s využitím aplikace Archivní mapy na https://ags.cuzk.gov.cz/archiv/) a dostupnými online zdroji (kupř. dějiny obce na cs.wikipedia.org či webové stránky obce atp.), zvláště nadaným žákům s rychlejším pracovním tempem lze doporučit prostudování digitalizovaného knižního souboru Soupis památek historických a uměleckých v Království českém (kramerius5.nkp.cz) apod. Žáci posoudí výsledky svého bádání vzhledem k podloženým zdrojům z aplikace Archivní mapy. Součástí poučené odpovědi na badatelskou otázku bude tvorba vlastního dějepisného výstupu na způsob informační tabule, při jehož psaní žáci vyhodnocují vlastní poznatky a zkušenosti.
| Vzorová prezentace | DEJ-Co-bych-videl-z-okna-vzorova-prezentace.pptx | Stáhnout |
| Pracovní list | DEJ-Co-bych-videl-z-okna-pracovni-list.docx | Stáhnout |
| Pracovní list | DEJ-Co-bych-videl-z-okna-pracovni-list.pdf | Stáhnout |
| Šablona okna | DEJ-Co-bych-videl-z-okna-vzor.jpeg | Stáhnout |
| Metodika | DEJ-Co-bych-videl-z-okna.docx | Stáhnout |
| Metodika | DEJ-Co-bych-videl-z-okna.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Sám nebo s pomocí vyučujícího vyhledá zdroje potřebné pro vytvoření dějepisného výstupu.
- Vyhodnotí, jaké informace ze zdrojů využije a jak bude reagovat na odlišné informace ve zdrojích; využije znalost historického kontextu.
- Posoudí důvěryhodnost a důležitost informací ve zdrojích.
- Podle zadání nebo vlastního výběru vytvoří výstup svého bádání a zohlední v něm minimálně dva různé pohledy (perspektivy).
- Najde způsob, jak výstup sdílet s ostatními, a nakonec se podle předem domluvených kritérií ohlédne zpátky a posoudí, jak se mu práce podařila.
Ilustrace
Žáci na základě videoreportáže zjišťují, co je to časová schránka, co se do ní ukládá atd. Následně navrhují seznam důležitých milníků jejich současnosti jako vzkaz budoucím generacím.
Badatelsky orientovaná lekce provází žáky pohnutými osudy konkrétní oběti dobového antisemitismu a nacistické perzekuce a prostřednictvím studia archivních dokumentů, ověřováním získaných informací i tvorbou originálního výstupu rozvíjí základní gramotnost čtenářskou a pisatelskou. Prostudováním úředních dokumentů pana Beera se žáci seznámí nejen s jeho osobou, ale i s dobovými antisemitskými projevy, se situací na nových hranicích po Mnichovu, s dobovým odporem k uprchlíkům nebo s odmítáním svých občanů z odtržených území pro etnický původ ze strany čs. výkonné moci. Lekce stimuluje žáky k přemýšlení o situaci současných válečných uprchlíků a podporuje přetváření nápadů žáků a příležitostí v realitu.
| Pracovní list | DEJ-Co-se-stalo-panu-Beerovi-u-Cachrova-pracovni-list.pdf | Stáhnout |
| PDF soubor se scany dokumentů | DEJ-Co-se-stalo-panu-Beerovi-u-Cachrova-scany-dokumentu.pdf | Stáhnout |
| Složka s jednotlivými scany dokumentů | DEJ-Co-se-stalo-panu-Beerovi-u-Cachrova-soubor-dokumentu.zip | Stáhnout |
| Metodika | DEJ-Co-se-stalo-panu-Beerovi.docx | Stáhnout |
| Metodika | DEJ-Co-se-stalo-panu-Beerovi.pdf | Stáhnout |