Vytvoří vlastní dějepisný výstup s využitím vhodných kriticky posouzených zdrojů.
CAS-DEJ-002-ZV9-013
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Sám nebo s pomocí si vybere vhodné dějepisné téma, kterému by se chtěl věnovat.
- Sám nebo s pomocí vyhledá dva zdroje ke zvolenému tématu (např. v podobě vzpomínky, rodinného předmětu či fotoalba, objektu ve veřejném prostoru, videa apod.).
- Sám nebo s pomocí vyhledá ve zdrojích základní informace a posoudí, jak a proč se informace ve zdrojích liší.
- Vytvoří a prezentuje výstup; ze zdrojů přebírá jen základní informace, historickým nejasnostem nevěnuje dostatečnou pozornost.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Při vytváření vlastního výstupu se učí využívat více zdrojů informací (např. také populárně-naučný text, novinový a internetový článek, databáze, archivní nebo muzejní fond a sbírka či digitalizovaný zdroj).
- Sestaví otázky, na které potřebuje nalézt odpověď ve zdrojích (např. kdo ho vytvořil a proč, k čemu byl používaný, jaké vzpomínky se k němu nebo zachycené události dochovaly v jeho okolí).
- Zvolí formu výstupu a podřídí mu práci se zdroji (např. vybere přímé citace nebo ilustrace, poznamená si odkaz na zdroj).
- Při vytváření výstupu zohlední odlišnost informací ve zdrojích.
- Reflektuje svou práci (zejména jaký zvolil postup, co se naučil, co pro něho bylo obtížné, co by příště udělal jinak).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Sám nebo s pomocí vyučujícího vyhledá zdroje potřebné pro vytvoření dějepisného výstupu.
- Vyhodnotí, jaké informace ze zdrojů využije a jak bude reagovat na odlišné informace ve zdrojích; využije znalost historického kontextu.
- Posoudí důvěryhodnost a důležitost informací ve zdrojích.
- Podle zadání nebo vlastního výběru vytvoří výstup svého bádání a zohlední v něm minimálně dva různé pohledy (perspektivy).
- Najde způsob, jak výstup sdílet s ostatními, a nakonec se podle předem domluvených kritérií ohlédne zpátky a posoudí, jak se mu práce podařila.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Lekce Co vzkázat budoucím generacím?
Žáci na základě videoreportáže zjišťují, co je to časová schránka, co se do ní ukládá atd. Následně navrhují seznam důležitých milníků jejich současnosti jako vzkaz budoucím generacím.