Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.

CJS-CJS-002-ZV5-008

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Popíše chování jednotlivých aktérů a vyjádří k němu své pocity a postoje (vhodné/nevhodné) na základě seznámení se s předloženým příběhem.
  • Ve skupině rozliší jednotlivé části předloženého (vzorového) rozhovoru při volání na tísňovou linku, oznámení nevhodného chování učiteli/rodiči/jiné důvěryhodné osobě či autoritě.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci popisují chování dětí v předložených situacích. Vyjadřují, jestli se jim jejich chování líbí, popisují pocity dětí. Na základě videoukázek identifikují pravidla, kterými se řídí konzultanti z Linky bezpečí. Vysvětlí, co a jak se odehrálo v modelovém rozhovoru dítěte, které svěřuje dospělé osobě situaci, se kterou si neumí poradit. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Přiřadí situace k pojmům šikana, nátlak, agrese, porušení pravidel, ohrožení soukromí.
  • Ve skupině analyzuje modelovou situaci a označí, které chování a jednání je v rozporu s pravidly a nelze ho tolerovat, a vysvětlí proč.
  • Rozpozná rizika z navrhovaných postupů, které jsou reakcí na porušení pravidel a nevhodné jednání a chování.
  • Seznámí se s postupem volání na tísňovou linku a předvede jej, předvede oznámení nevhodného chování učiteli / rodiči / jiné důvěryhodné osobě či autoritě.
  • V modelových situacích procvičuje správné chování.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci rozlišují situace, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí nebo nátlak. Ve skupině navrhují, jak by se v různých situacích jako svědkové nevhodného chování mohli zachovat a rozebírají, jaká rizika tyto návrhy mohou přinést. Předvedou, jak by chování, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí nebo nátlak, oznámili důvěryhodné osobě. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci rozlišují předložené situace, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí, vyhrožování nebo nátlak. Ve skupině diskutují o následcích chování popsaného v situacích. Navrhují, jak by se v těchto situacích jako svědkové nevhodného chování mohli zachovat, a rozebírají, jaká rizika tyto návrhy mohou přinést. Předvedou, jak by chování, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí, vyhrožování nebo nátlak, oznámili důvěryhodné osobě. Lekce přispívá k rozvoji klíčové kompetence digitální. Žáci jsou vedeni k rozpoznání bezpečného zacházení s digitálními technologiemi, mají příležitost přemýšlet o dopadech využívání digitálních technologií v uvedených příkladech a o možnostech, jak negativním dopadům předcházet. Dále je rozvíjena klíčová kompetence osobnostní a sociální. Žáci jsou podporováni ve sdělování citů a pocitů, jsou však chráněni modelovými situacemi. Mají příležitost ve skupině diskutovat, je podporována jejich všímavost, empatie, tolerance a ochota pomoci. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • V modelové situaci (z reálného prostředí či z komunikace na internetu) identifikuje znaky šikany, nátlaku, agrese či jiných nebezpečných jevů.
  • Dokáže pojmenovat rizika související s komunikací na internetu. 
  • Vysvětlí, proč identifikované nevhodné chování či jednání nelze tolerovat či přehlížet.
  • Předvede vhodný postup (reakci) na určité nevhodné jednání a chování.
  • Řídí se pravidly slušné a bezpečné komunikace.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

První ilustrace je zaměřená na oblast digitální bezpečnosti. Žák prochází příběh zpracovaný formou komiksu a postupně vybírá z nabídky tvrzení, která jsou podle něj pravdivá. Okamžitě po výběru dostává zpětnou vazbu o správnosti/nesprávnosti svého výběru. Po průchodu komiksem si ve dvojici vybere jeden ze šesti navazujících příběhů a připraví podle něj modelovou situaci, ve které vysvětlí, proč je dané chování nevhodné, a předvede, jak by reagoval. Odkazy na doporučené komiksy jsou pod odkazem. 

Druhá ilustrace vychází z metodického materiálu Slova bolí (Jeden svět na školách). Žák si na základě sledování filmové ukázky ujasní, že šikana nemusí mít pouze podobu fyzického násilí. V diskusi moderované vyučujícím si ujasní, co je a co není šikanování, jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním, na koho se v případě potřeby může obrátit. Předvede v rámci modelové situace ve skupině postup, jak by reagoval v situaci, kdyby byl účastníkem/svědkem jednání se znaky šikany.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci sledují videoukázku zabývající se řešením problému kyberšikany. Rozebírají situaci, uvědomují si její složitost, ale zároveň jsou vedeni k tomu, že zdánlivě neřešitelnou situaci je možné zvládnout. Lekce modeluje postup, jak se k řešení kyberšikany postavit. Vede žáky k tomu, aby si podobných problémů všímali a případně je včas řešili. Z výše popsaného je zřejmé, že lekce přispívá k rozvoji klíčových kompetencí digitální a osobnostní a sociální.   

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpozná nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých ve svém okolí a v digitálním světě, dodržuje pravidla pro soužití ve škole, v rodině a obci (městě), ví, na koho se může obrátit.