rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje

CJS-CJS-002-ZV5-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • v modelové situaci identifikuje znaky šikany
  • dokáže pojmenovat rizika související s komunikací na internetu
  • vysvětlí, proč identifikované nevhodné chování či jednání nelze tolerovat či přehlížet 
  • předvede správný postup (reakci) na určité nevhodné jednání a chování
  • předvede, jak by měla probíhat slušná a bezpečná komunikace 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

První ilustrace je zaměřena na oblast digitální bezpečnosti. Žák prochází příběh zpracovaný formou komiksu a postupně vybírá z nabídky tvrzení, která jsou podle něj pravdivá. Okamžitě po výběru dostává zpětnou vazbu o správnosti/nesprávnosti svého výběru. https://osveta.nukib.cz/course/view.php?id=95#zaci

Po průchodu komiksem si ve dvojici vybere jeden z šesti navazujících příběhů a připraví podle něj modelovou situaci, ve které vysvětlí, proč je dané chování nevhodné a předvede, jak by reagoval.

Druhá ilustrace vychází z metodického materiálu Slova bolí (Jeden svět na školách). Žák si na základě sledování filmové ukázky https://www.jsns.cz/lekce/15242-sikana?for=2 ujasní, že šikana nemusí mít pouze podobu fyzického násilí. V diskusi moderované vyučujícím si ujasní, co je a co není šikanování, jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním, na koho se v případě potřeby může obrátit. Předvede v rámci modelové situace ve skupině postup, jak by reagoval v situaci, kdyby byl účastníkem/svědkem jednání se znaky šikany.