Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Popíše chování jednotlivých aktérů a vyjádří k němu své pocity a postoje (vhodné/nevhodné) na základě seznámení se s předloženým příběhem.
- Ve skupině rozliší jednotlivé části předloženého (vzorového) rozhovoru při volání na tísňovou linku, oznámení nevhodného chování učiteli/rodiči/jiné důvěryhodné osobě či autoritě.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci popisují chování dětí v předložených situacích. Vyjadřují, jestli se jim jejich chování líbí, popisují pocity dětí. Na základě videoukázek identifikují pravidla, kterými se řídí konzultanti z Linky bezpečí. Vysvětlí, co a jak se odehrálo v modelovém rozhovoru dítěte, které svěřuje dospělé osobě situaci, se kterou si neumí poradit.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Přiřadí situace k pojmům šikana, nátlak, agrese, porušení pravidel, ohrožení soukromí.
- Ve skupině analyzuje modelovou situaci a označí, které chování a jednání je v rozporu s pravidly a nelze ho tolerovat, a vysvětlí proč.
- Rozpozná rizika z navrhovaných postupů, které jsou reakcí na porušení pravidel a nevhodné jednání a chování.
- Seznámí se s postupem volání na tísňovou linku a předvede jej, předvede oznámení nevhodného chování učiteli / rodiči / jiné důvěryhodné osobě či autoritě.
- V modelových situacích procvičuje správné chování.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci rozlišují situace, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí nebo nátlak. Ve skupině navrhují, jak by se v různých situacích jako svědkové nevhodného chování mohli zachovat a rozebírají, jaká rizika tyto návrhy mohou přinést. Předvedou, jak by chování, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí nebo nátlak, oznámili důvěryhodné osobě.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci rozlišují předložené situace, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí, vyhrožování nebo nátlak. Ve skupině diskutují o následcích chování popsaného v situacích. Navrhují, jak by se v těchto situacích jako svědkové nevhodného chování mohli zachovat, a rozebírají, jaká rizika tyto návrhy mohou přinést. Předvedou, jak by chování, které lze označit jako šikanu, agresi, porušení soukromí, vyhrožování nebo nátlak, oznámili důvěryhodné osobě. Lekce přispívá k rozvoji klíčové kompetence digitální. Žáci jsou vedeni k rozpoznání bezpečného zacházení s digitálními technologiemi, mají příležitost přemýšlet o dopadech využívání digitálních technologií v uvedených příkladech a o možnostech, jak negativním dopadům předcházet. Dále je rozvíjena klíčová kompetence osobnostní a sociální. Žáci jsou podporováni ve sdělování citů a pocitů, jsou však chráněni modelovými situacemi. Mají příležitost ve skupině diskutovat, je podporována jejich všímavost, empatie, tolerance a ochota pomoci.
Úroveň: Splněno
Popis:
- V modelové situaci (z reálného prostředí či z komunikace na internetu) identifikuje znaky šikany, nátlaku, agrese či jiných nebezpečných jevů.
- Dokáže pojmenovat rizika související s komunikací na internetu.
- Vysvětlí, proč identifikované nevhodné chování či jednání nelze tolerovat či přehlížet.
- Předvede vhodný postup (reakci) na určité nevhodné jednání a chování.
- Řídí se pravidly slušné a bezpečné komunikace.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
První ilustrace je zaměřená na oblast digitální bezpečnosti. Žák prochází příběh zpracovaný formou komiksu a postupně vybírá z nabídky tvrzení, která jsou podle něj pravdivá. Okamžitě po výběru dostává zpětnou vazbu o správnosti/nesprávnosti svého výběru. Po průchodu komiksem si ve dvojici vybere jeden ze šesti navazujících příběhů a připraví podle něj modelovou situaci, ve které vysvětlí, proč je dané chování nevhodné, a předvede, jak by reagoval. Odkazy na doporučené komiksy jsou pod odkazem.
Druhá ilustrace vychází z metodického materiálu Slova bolí (Jeden svět na školách). Žák si na základě sledování filmové ukázky ujasní, že šikana nemusí mít pouze podobu fyzického násilí. V diskusi moderované vyučujícím si ujasní, co je a co není šikanování, jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním, na koho se v případě potřeby může obrátit. Předvede v rámci modelové situace ve skupině postup, jak by reagoval v situaci, kdyby byl účastníkem/svědkem jednání se znaky šikany.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci sledují videoukázku zabývající se řešením problému kyberšikany. Rozebírají situaci, uvědomují si její složitost, ale zároveň jsou vedeni k tomu, že zdánlivě neřešitelnou situaci je možné zvládnout. Lekce modeluje postup, jak se k řešení kyberšikany postavit. Vede žáky k tomu, aby si podobných problémů všímali a případně je včas řešili. Z výše popsaného je zřejmé, že lekce přispívá k rozvoji klíčových kompetencí digitální a osobnostní a sociální.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých ve svém okolí a v digitálním světě, dodržuje pravidla pro soužití ve škole, v rodině a obci (městě), ví, na koho se může obrátit.