rozpozná v modelových situacích, které právo člověka bylo porušeno nebo jaká povinnost byla zanedbána
CJS-CJS-002-ZV5-009
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- uvede příklad, na kterém vysvětlí, které právo bylo porušeno a jak
- pro konkrétní situaci popíše možný následek porušení práv
- zná svá práva a povinnosti
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci mají ve skupinách k dispozici rozstříhaná jednotlivá práva z Úmluvy o právech dětí (v příloze pod odkazem).
První zadání:
Žáci přiřadí, která práva se týkají podobných oblastí života.
Druhé zadání:
Žáci si ve skupině vyberou jedno právo a vyjádří jeho naplňování a jedno právo, u kterého vyjádří jeho porušení/porušování. Vyjádření může být ústním popisem, příběhem, dramatizací, ilustrací. Prezentují své vyjádření ostatním skupinám. Společně hodnotí srozumitelnost vyjádření.
Třetí zadání:
Každý žák si připraví na základě vlastních zkušeností a znalostí odpovědi na otázky:
- Jsou práva důležitá pro život? Proč si to myslíte?
- Co se stane, když někdo práva druhých porušuje?
- Proč se s právy pojí také povinnosti?
Učitel na tabuli/flipchart… zaznamenává odpovědi, které společně shrnou.