Rozpozná v modelových situacích, které právo člověka bylo porušeno nebo jaká povinnost byla zanedbána.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Uvede příklady svých povinností ve škole a doma.
- Ve spolupráci se spolužáky identifikuje v příběhu situace, kdy se dětský hrdina potýká s nějakou nespravedlností a nedokáže si poradit sám, a navrhne způsob, jak by mohla být tato situace řešena.
- porovná řešení své skupiny s řešením dalších skupin a s návrhem správného řešení odborníky.
- Seznámí se se školním řádem.
Ilustrace
Žáci navrhují řešení modelové situace nespravedlivých podmínek v životě dítěte. Porovnávají své návrhy s návrhy jiných spolužáků.
Zadání pro skupinu
Přečtěte si situaci Ilony a pobavte se o tom, jaký problém Ilona zažívá. Navrhněte způsob, jak by Ilonina situace mohla být řešena. Pak porovnejte svá řešení s řešením spolužáků.
Situace: Ilona nemá mobil, tablet ani počítač a doma nemají ani počítač ani internet. Nemůže si psát se svými kamarády, nemůže dělat úkoly, které paní učitelka zadává často tak, že je možné je splnit jen s pomocí internetu.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Pracuje se školním řádem, kdy dokáže odpovědět na to, zda je předložené chování (příklady konkrétních situací) dovolené či zakázané.
- Vysvětlí, proč je nutné práva dětí chránit zákonem.
- Při práci se zjednodušeným textem Úmluvy o právech dítěte přiřadí modelové situace k jednotlivým dětským právům podle toho, které právo bylo v situaci porušeno.
Ilustrace
Žáci pracují se zjednodušeným textem Úmluvy o právech dítěte. Identifikují jednotlivá práva dítěte a přiřadí modelové situace k jednotlivým dětským právům podle toho, které právo bylo v situaci porušeno.
| Zadání a text pro žáky | 009-ilustrace-na-ceste.docx | Stáhnout |
Žáci ve skupině rozebírají situace ze života dětí a rozhodují se, zda v nich došlo k porušení některého z práv dětí, případně jakého a proč. Formulují, proč je v jednotlivých případech důležité, že jsou jednotlivá práva dětí chráněna zákonem a jak je možné na jejich porušení reagovat. Úloha vytváří prostor pro diskuse žáků o dětských právech, jejich porušování, a o tom, jak na tato porušování reagovat, rozvíjí tedy klíčovou kompetenci k občanství. Rozebíráním situací ze života dětí úloha vytváří prostor pro budování respektu k jiným dětem, potřebu řešit jejich situaci, ve které si neumějí samy poradit, přispívá tak k rozvoji kompetence osobnostní a sociální.
| Popis realizace | CJS-CJS-002-ZV5-009-Poruseni-prav-deti.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- V modelových situacích rozpozná, kdy bylo porušeno některé právo člověka nebo kdy byla zanedbána některá povinnost.
- Pro konkrétní situaci popíše možný následek porušení práv nebo zanedbání povinnosti.
- Zná svá práva a povinnosti (školní řád).
Ilustrace
Žáci mají ve skupinách k dispozici rozstříhaná jednotlivá práva z Úmluvy o právech dětí (v příloze pod odkazem).
První zadání: Žáci přiřadí, která práva se týkají podobných oblastí života.
Druhé zadání: Žáci si ve skupině vyberou jedno právo a vyjádří jeho naplňování a jedno právo, u kterého vyjádří jeho porušení/porušování. Vyjádření může být ústním popisem, příběhem, dramatizací, ilustrací. Žáci prezentují své vyjádření ostatním skupinám. Společně hodnotí srozumitelnost vyjádření.
Třetí zadání: Každý žák si připraví na základě vlastních zkušeností a znalostí odpovědi na otázky:
- Jsou práva důležitá pro život? Proč si to myslíte?
- Co se stane, když někdo práva druhých porušuje?
- Proč se s právy pojí také povinnosti?
Učitel na tabuli (flipchartu apod.) zaznamenává odpovědi, které společně se žáky shrne.
| Dětská práva - k rozstříhání pro žáky | Detska-prava-k-rozstrihani-pro-zaky-final.docx | Stáhnout |
Žáci vypisují z textu školního řádu své školy práva a povinnosti žáků a k nim tvoří testové položky, kterými je možné zjišťovat porozumění právům a povinnostem žáků daným školním řádem. Jimi vytvořené položky zadávají spolužákům ve dvojici. Znalost školního řádu a rozlišování práv a povinností žáků v něm vede k rozvoji klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti. Úloha vede jednak k hlubšímu porozumění právům a povinnostem žáků daným školním řádem, jednak k vyjádření vlastního názoru na jeho obsah.
| Popis realizace | CJS-CJS-002-ZV5-009-Znam-skolni-rad-nasi-skoly.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vyjádří vlastními slovy práva a povinnosti žáka ve škole.