uvede příklady toho, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- identifikuje na základě příběhů (např. dvou dětí) podobnosti a rozdíly ve způsobu jejich života
- zpracuje vizuální materiál (např. plakát, obrázek, komiks, mapu), který bude obsahovat příklady podobností a rozdílů života lidí na různých místech světa a/nebo ukázky obohacování kultur
- diskutuje o tom, jak se lidé z různých kultur obohacují (např. jídlo, zvyky, oblékání, sportování)
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Na příběhu dvou dětí z různých kultur žáci identifikují podobnosti a rozdíly v jejich způsobu života. Vybíráme takové příběhy, které nepodporují stereotypizaci. Dva modelové příběhy dětí jsou zpracování v příloze (viz odkaz výše).
Zadání pro žáka
Na základě příběhů dvou dětí zpracuj Vennův diagram. Doprostřed napiš nebo nakresli, v čem je život těchto dvou dětí podobný, do krajních částí, v čem je jiný.
Odpověz na otázky:
- Co se ti na životě dítěte A (B) líbí a proč?
- Které ze zálib dětí z příběhu nemůžeš dělat a proč?
- Kterou tvou zálibu zase asi nemůže dělat některé dítě z příběhu? Proč?
Popis ověřování (z pohledu učitele)
Zprostředkujte žákům příběhy dvou dětí z různých kultur. Mohou to být obě děti z České republiky, jejichž rodiny ale žijí odlišným způsobem života, nebo děti z různých zemí, regionů. Důležité je, aby příběhy nepodporovaly stereotypizaci.
Dejte žákům předtištěný prázdný Vennův diagram a vysvětlete zadání. Žáci do Vennova diagramu zakreslují podobnosti a rozdíly života dětí z příběhů.
Dejte žákům zodpovědět tyto otázky:
- Co se ti na životě dítěte A (B) líbí a proč?
- Které ze zálib dětí z příběhu nemůžeš dělat a proč?
- Kterou tvou zálibu zase asi nemůže dělat některé dítě z příběhu? Proč?