Uvede příklady toho, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí.

CJS-CJS-002-ZV5-011

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Porovná způsob trávení volného času, denní režim, slavení svátků ve své rodině a v rodině spolužáka.
  • Popíše způsob života osoby z modelové situace nebo z příběhu.
  • Jmenuje příklady toho, co pomáhá k dobrému soužití mezi lidmi v obci.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci jsou rozděleni do dvojic. Učitel dbá na to, aby ve dvojicích byly spolu děti, které se znají mezi sebou méně. Žáci si sdělují, jak tráví volný čas (případně jak slaví narozeniny či jiný vybraný svátek ve své rodině). Do Vennova diagramu zapisují, co platí pro oba spolužáky stejně/co mají společného a v čem se liší.

Zadání pro žáka

Se spolužákem ve dvojici si vyprávějte, jak trávíte čas po vyučování a o víkendech (případně jak slavíte doma Vánoce, Velikonoce nebo jiný pro rodinu důležitý svátek). Společně vyplňte Vennův diagram. V něm vyznačte, co máte společného a v čem se lišíte.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Popíše způsob života osoby z modelové situace nebo z příběhu a porovná jej se svým způsobem života.
  • Uvádí příklady situací, činností nebo věcí, které ukazují propojení jeho života s životem někoho jiného (v bezprostředním okolí i žijícího na jiném místě).
  • Vysvětlí, jak může mít způsob života vliv na soužití s ostatními lidmi.
  • Analyzuje soužití v modelovém společenství.
  • Vysvětlí, které kroky vedou k vzájemnému porozumění a respektu a které naopak rozdíly a neporozumění prohlubují.
  • Vyjmenuje několik příkladů ilustrujících, jak se lidé z různých kultur obohacují (např. jídlo, zvyky, oblékání, sportování).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Na příběhu dvou dětí z různých kultur žáci identifikují podobnosti a rozdíly v jejich způsobu života. Vybíráme takové příběhy, které nepodporují stereotypizaci. Dva modelové příběhy dětí jsou zpracované v příloze (viz odkaz výše).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Na příkladu způsobu života dvou rodin, žáci identifikují, jak způsob života jedné rodiny může ovlivňovat druhou a jaké problémy to může přinášet. Žáci navrhují, jak by se dalo těmto problémům předcházet.  Úloha rozvíjí KK k řešení problémů, žáci jsou vedeni k porozumění tomu, že konflikty v soužití lidí nejsou způsobeny příslušností k určitému etniku či národu, ale rozdílnými způsoby života různých lidí (i v rámci jednoho etnika a národa). Navrhují možnosti, jak problémům v soužití zabránit či je zmírnit. Úloha rozvíjí též KK k občanství a udržitelnosti. Učí žáky porozumět potřebám, postojům, zájmům jiných lidí, respektovat a uplatňovat svá a jejich práva.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Identifikuje na základě příběhů (dvou dětí) podobnosti a rozdíly ve způsobu jejich života.
  • Zpracuje vizuální materiál (např. plakát, obrázek, komiks, mapu), který bude obsahovat příklady podobností a rozdílů života lidí na různých místech světa a/nebo ukázky obohacování kultur.
  • Diskutuje o tom, jak se lidé z různých kultur obohacují (např. jídlo, zvyky, oblékání, sportování).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Na příběhu dítěte z jiné kultury žáci identifikují podobnosti a rozdíly v jejich způsobu života a života svého. Dva modelové příběhy dětí jsou zpracované v příloze (viz odkaz …). Identifikuje, jak mohou jiné kultury zprostředkované příběhy dětí obohatit jeho život.

Ilustrace

Název ilustrace:

Obohacování kultur

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci zkoumají, odkud pocházejí jejich a spolužáků školní potřeby, oblíbená jídla, oblíbené filmy či seriály, kde působí jejich oblíbení zpěváci, herci a jiné osobnosti, referují, které země navštívili či by chtěli navštívit. Zpracovávají informace získané od spolužáků do přehledové tabulky, kterou pak prezentují a učí se získané informace zobecňovat. Na základě zobecnění by mělo dojít k pochopení propojenosti současného světa a obohacování života jednotlivých lidí díky této propojenosti. Úloha tedy směřuje k naplnění klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše na modelové situaci, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí.