Využívá poznatky o fungování lidského těla k podpoře vlastního zdravého způsobu života, rozlišuje jednotlivé etapy lidského života.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Pojmenuje členy rodiny, seřadí členy rodiny podle věku.
- S využitím obrazového materiálu rozlišuje a popisuje období lidského života.
- Orientuje se na svém těle, pojmenuje části těla a některé orgány, uvede jejich funkci.
- Při nachlazení a jiných chorobách přenosných kapénkovou nákazou se chová podle pokynů dospělých a ve shodě s hygienickými zásadami (používá kapesník, roušku, myje si ruce, používá své nádobí atd.).
Ilustrace
Zadání pro žáky:
- Představte svoji nebo vybranou rodinu ze sousedství, z knihy, filmu. Kdo je nejmladší člen rodiny? Kdo je nejstarší? Pojmenujte členy rodiny, seřaďte členy rodiny podle věku. Pokud chcete, můžete namalovat obrázek rodiny a jednotlivé členy popsat (např. „Maminka se jmenuje Anna, je starší než já.“).
2. Aktivita „Kdo to je?“ Na základě popisu člena rodiny, žáci určují příbuzenské vztahy. Například:
- Je to maminka tatínka. Kdo to je pro mě?
- Je to syn babičky. Kdo to je pro mě?
- Je to tatínek maminky. Kdo to je pro mě?
Žáci se mohou sami střídat a popisovat členy rodiny podle věku nebo rolí.
Úloha ověřuje orientaci žáků v jednotlivých etapách lidského života. Žáci jmenují členy rodiny, zvažují jejich věk, řadí členy rodiny podle věku a rozlišují příbuzenské vztahy. Aktivita vyžaduje citlivý přístup k problematice rodiny s ohledem na rodinné zázemí žáků. Úlohu je možno připravit s využitím obrazové dokumentace členů jednotlivých generací ve fiktivní rodině.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Popisuje období lidského života - dětství, dospívání, dospělost, stáří.
- Popisuje na konkrétních příkladech, jak může ovlivnit zdraví člověka dodržování stravovacího a pitného režimu, dostatečný spánek, pravidelná pohybová aktivita, kouření, stresové situace.
- Uvádí příklady, jaké důsledky na zdraví může mít dlouhodobý nevhodný způsob života, diskutuje příčiny obezity.
- popisuje funkce nejdůležitějších orgánů a soustav lidského těla (nervová, dýchací, trávicí, vylučovací, pohybová a opěrná, oběhová, smyslová, rozmnožovací)
- popíše, jak se mohou projevovat běžné nemoci (bolest hlavy, bolest břicha, kašel) a zdůvodní nutnost o těchto projevech informovat dospělé
- Popisuje možné způsoby přenosu onemocnění (dotykem, krví, vzduchem atd.) a navrhuje postup ochrany proti přenosu těchto onemocnění.
- Chová se odpovědně při nemocech přenášených vzduchem nebo dotykem (zakrytí úst, mytí rukou, nošení roušky atd.), zdůvodní takové chování.
Ilustrace
Úloha ověřuje, do jaké míry žáci aplikují znalosti o zubním zdraví (jak pečovat s zuby a předcházet tak zubnímu kazu) v situacích každodenního života. Aktivitu je možné organizovat jako skupinovou činnost nebo formou kvízu s následnou reflexí. Uplatnit lze zkušenosti žáků s návštěvou zubního lékaře.
| pracovní list pro žáky | pece-o-zuby.docx | Stáhnout |
Výuková lekce podporuje pozitivní vztah žáků k ochraně vlastního zdraví i zdraví ostatních. Umožňuje žákům aplikovat znalosti o činnosti organismu při vyvozování doporučení pro podporu zdraví. Žáci rozlišují, které činnosti v dětském věku organismu prospívají, a co může jejich zdravotní stav ohrožovat. Pojmenují, zda a za jakých okolností se cítí dobře, a kdy ne, popisují, které aspekty mají na jejich pocity (wellbeing) vliv. Vlastními projevy chování vyjadřují svůj zájem o problematiku zdraví. Ilustrace využívá vzdělávací strategie, které umožňují žákům aktivně spolupracovat při učení a při dosahování učebních cílů. Při tvorbě doporučení, jak v průběhu dne podporovat zdraví své, přispívat k pohodě spolužáků, nejsou jen pasivními příjemci informací, ale aktivními účastníky učení.
| Popis realizace | CJS-CJS-005-ZV5-024-Na-ceste-ke-zdravi.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Charakterizuje jednotlivá období lidského života.
- Uvede a zdůvodní zásady zdravého způsobu života, které aktuálně dodržuje.
- Rozliší pozitivní a negativní vlivy způsobu života na činnost organismu.
- Uvede příklady, kdy se dlouhodobý nevhodný způsob života projeví v podobě nemoci až s časovým odstupem.
- Uvede funkci nejdůležitějších orgánů a soustav lidského těla – nervová, dýchací, trávicí, vylučovací, pohybová a opěrná, oběhová, smyslová, rozmnožovací.
- Rozhodne se v modelových situacích účelně ve prospěch zdraví.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Způsob života člověka má významný vliv na jeho zdraví. Jako odborníkům na problematiku zdraví vám jsou k odbornému posouzení předloženy čtyři názory:
- Zdravý životní styl = pravidelné stravování, dodržování pitného režimu a občasné kouření.
- Zdravý životní styl = vhodné střídání práce a odpočinku, intenzivní pohybová aktivita alespoň 3krát v týdnu, častá konzumace ovoce a zeleniny.
- Zdravý životní styl = pravidelný spánek, příležitostné pití alkoholických nápojů, strava s vysokým obsahem tuků a cukru.
- Zdravý životní styl = sportovní činnost maximálně jednou týdně, dostatek odpočinku, vyloučení všech tuků a cukrů z jídelníčku.
Diskutujte ve skupinách o pozitivních vlivech na naše zdraví a o faktorech, které naše zdraví ohrožují. Vysvětlete, jak jednotlivé činnosti působí na organismus. Rozhodněte, který názor zahrnuje pouze aktivity podporující zdraví. Sdílejte s ostatními, které zásady zdravého životního stylu dodržujete a proč.
Úloha ověřuje, zda žáci dokážou rozlišit, které každodenní činnosti lidskému organismu prospívají a co zdravotní stav člověka ohrožuje. Je navržená jako podklad pro aktivitu ve skupinách. Vzájemné sdílení nápadů a příkladů z každodenního života rozšiřuje orientaci žáků v problematice zdraví, motivuje je ke zdravému životnímu stylu.
Dodržování zásad zdravého způsobu života jednoznačně zahrnuje pouze názor B. Ve všech ostatních popisech jsou zařazené aktivity, které vyžadují diskusi a návrhy na možné změny ve prospěch zdraví.
Ilustrace podporuje pozitivní vztah žáků k ochraně vlastního zdraví i zdraví ostatních osob všech věkových kategorií. Jsou vedeni (adekvátně k vývojovým možnostem) k používání základní terminologie vztahující se k jednotlivým etapám lidského života. Lekce vytváří pro žáky prostor sledovat významné etapy a proměny ve vývoji dítěte od narození do dospělosti, zamýšlet se nad jednotlivými etapami v životě člověka v celostním bio-psycho-sociálním přístupu. Umožňuje žákům rozvíjet základní znalosti o činnosti lidského organismu z pohledu vývoje vybraných orgánových soustav od narození do dospělosti a vyvozovat doporučení, jak je vhodné podporovat zdraví a jaká rizika hrozí s ohledem na věk. Žáci rozlišují, které činnosti v jednotlivých věkových obdobích organismu prospívají, a co může jejich zdravotní stav ohrožovat. Informace získávají vlastní badatelskou činností v terénu. Realizují drobnou anketu v terénu mezi osobami, které spadají do různých věkových kategorií. Sledují specifické potřeby, projevy chování, požadavky na péči a podporu zdraví. Lekce využívá vzdělávací strategie, které umožňují žákům aktivně spolupracovat při učení a při dosahování učebních cílů. Při přípravě, realizaci ankety s vybranými osobami i při jejím vyhodnocování nejsou žáci jen pasivními příjemci informací, ale aktivními účastníky učení.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-005-ZV5-024-Zdravi-v-kazdem-veku.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Pojmenuje jednotlivé etapy lidského života.