Vysvětlí funkci základních složek Integrovaného záchranného systému a uplatňuje v modelových situacích účelné způsoby chování při mimořádných událostech.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Uvede příklady mimořádných událostí.
- Předvede v modelové situaci účelné chování v případě vzniku mimořádné události podle pokynů dospělého.
- Uvede, na koho se obrátí v případě ohrožení, kde může hledat pomoc.
- Rozezná vozidla základních složek IZS.
Ilustrace
Úloha ověřuje základní znalost obsahu pojmu mimořádná událost. Žáci poznávají, že za určitých okolností nemůžeme sami určit, co bychom chtěli dělat, ale abychom ochránili zdraví a bezpečí musíme se řídit předně danými pravidly (pokyny dospělého). Výstupem je předvedení účelného chování celé třídy (dle pokynů pedagoga) v případě vzniku požáru ve školní budově.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Rozliší další signály (Požární poplach a Zkouška sirén), vysvětlí, k čemu slouží.
- Vybírá, co patří do evakuačního zavazadla, a svůj výběr zdůvodňuje.
- Charakterizuje základní úkoly Policie ČR (ochrana veřejného pořádku a bezpečnosti); HZS ČR (ochrana života, zdraví obyvatel a majetku před požáry a poskytování účinné pomoci při mimořádných událostech) a Zdravotnické záchranné služby (poskytování přednemocniční neodkladné péče osobám se závažným poškozením zdraví nebo osobám, které jsou v přímém ohrožení života).
- Vyhledává a popisuje konkrétní mimořádné události přírodního charakteru a mimořádné události zaviněné lidmi (nejčastější v ČR – povodně, větrné smršti, sesuvy půdy, laviny, hromadné dopravní nehody, průmyslové havárie).
- Popíše bezpečný odchod z domova (voda zastavena; uhašen otevřený oheň, zavřená okna a dveře, vypnuté spotřebiče).
- Uvede čísla linek tísňového volání (158, 150, 155, 112).
- Diskutuje o mimořádných událostech, o jejich příčinách a následcích.
- Procvičuje komunikaci s operátorem tísňové linky.
Ilustrace
Úloha dále umožňuje rozšiřovat orientaci žáků v problematice ochrany za mimořádných událostí. Žáci vyhledávají informace o mimořádných událostech, k nimž v nedávné době došlo. S pomocí obrázků dávají do souvislostí, jak při likvidaci mimořádných událostí jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému spolupracují.
| Popis realizace | tisnova-volani.docx | Stáhnout |
Ilustrace podporuje vztah k ochraně zdraví a bezpečí za mimořádných událostí, tj. v situacích bezprostředně ohrožujících zdraví a život. Žáci charakterizují možná nebezpečí vyplývající z konkrétních situací běžného života v souvislosti se vznikem mimořádných událostí. Uvažují o vzniku mimořádných událostí v souvislosti s působením přírodních vlivů a v důsledku zásahu lidskou činností. Nabízí žákům k analýze konkrétní případ vzniku mimořádné události, na kterém žáci demonstrují nutnost systémového zásahu Integrovaného záchranného systému, tj. kooperaci jeho jednotlivých složek. Ilustrace učí žáky na příkladech, s využitím brainstormingu a bezpečného volného sdílení názorů.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-005-ZV5-026-Integrovany-zachranny-system-zasahuje.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Předvede v modelové situaci základní postupy jednání v případě zaznění varovného signálu.
- Postupuje podle naučených postupů při modelové evakuaci školy.
- Uvede na konkrétních příkladech základní úkoly jednotlivých složek IZS při ochraně zdraví a bezpečí obyvatel.
Ilustrace
Zadání pro žáky
Katka a Lenka jsou večer samy doma a dívají se na televizi. Náhle je vysílání přerušeno. Muž na obrazovce oznamuje, že v důsledku živelní pohromy je pro město, kde dívky bydlí, nařízena okamžitá evakuace. Popište, jak by měly dívky postupovat. Už slyší sirénu…
1. Rozpoznáte znění varovného signálu?
2. Katka si uvědomila, že babička, která sama bydlí ve vedlejším bytě, je nemocná a velmi špatně chodí. Rozhodla se, že zavolají zdravotnickou pomoc.
3. Uveďte čísla linek tísňového volání. Kde je naleznete na mobilu?
4. V modelové situaci předveďte komunikaci Katky s operátorem tísňové linky.
Popis ověřování
Úloha je zaměřená na ochranu zdraví a bezpečí v situacích bezprostředně ohrožujících zdraví a život za mimořádných událostí. Ověřuje, zda žák rozpozná varovný signál „Všeobecná výstraha“ a v případě jeho zaznění dokáže adekvátně reagovat. Prokáže znalost telefonních linek tísňového volání a v modelové situaci prokáže dovednost komunikovat s operátorem.
Pro rozpoznání varovného signálu je možné využít audionahrávku signálu „Všeobecná výstraha“, uloženou pod odkazem.
| odkaz na nahrávku všeobecná výstraha | nahravka-vseobecna-vystraha.docx | Stáhnout |
Ilustrace rozvíjí a ověřuje dovednosti žáků potřebné pro ochranu zdraví a bezpečí v případě vzniku mimořádných událostí. Žáci prokazují, že dokážou uplatňovat naučené postupy chování při modelové evakuaci školy. Charakterizují nebezpečí vyplývající z konkrétních situací běžného života v souvislosti se vznikem mimořádných událostí v důsledku přírodních vlivů (atmosférických poruch). Ilustrace nabízí žákům příležitost zamýšlet se nad konkrétními, náhle vzniklými situacemi z hlediska možného ohrožení zdraví, života, majetku a životního prostředí. Žáci zvažují rizika, určují a zdůvodňují bezpečné způsoby chování. Popisují zapojení jednotlivých složek Integrovaného záchranného systému při ochraně zdraví a bezpečí. Ilustrace učí žáky na příkladech, s využitím brainstormingu a bezpečného volného sdílení názorů a zkušeností. Využívá formy vzájemného učení.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-005-ZV5-026-Vedet-znamena-prezit.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události, zná telefonní čísla IZS.