posoudí vliv návykových látek a závislostního chování na zdraví člověka a předvede v modelové situaci základní techniky odmítnutí návykových látek
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- uvede základní znaky a možné důsledky závislostního chování
- odůvodní výhody, které život bez závislostí přináší (zdravotní, ekonomické, společenské)
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Staňte se reportéry a uspořádejte malou anketu o kouření. Požádejte několik známých, o nichž víte, že kouří, aby vám odpověděli na několik otázek:
- Kolik vám bylo let, když jste vykouřil první cigaretu?
- Proč jste začal kouřit?
- Kolik cigaret jste kouřil zpočátku, kolik kouříte nyní?
- Proč stále kouříte?
- Zkusil jste někdy s kouřením přestat?
- Uvědomujete si, že kouření škodí zdraví?
- Přináší vám kouření nějaké problémy?
- Chtěl byste se stát nekuřákem?
Vzájemně sdílejte získané odpovědi, diskutujte o důvodech, proč lidé kouří, a o projevech a důsledcích závislostního chování.
Vytvořte společně poster na téma: Jaké výhody má ten, kdo nekouří.
Popis ověřování
Úloha má interaktivní charakter. V první části žáci individuálně shromažďují formou malé ankety informace o motivech ke kouření a životě kuřáků. Získané informace ve výuce analyzují a vyhodnocují. Výsledky vzájemné sdílejí v menších skupinách a následně prezentují ve třídě. Aktivitu žáků je vhodné směrovat ke shrnutí: Proč lidé začínají kouřit? Vědí kuřáci, že kouření poškozuje jejich zdraví i zdraví lidí v jejich okolí? Pokud ano… Proč tedy nepřestanou kouřit? Sledování projevů žáků umožňuje posoudit jejich dovednosti vhodně argumentovat pro život bez drog.
Tvorbou posteru na dané téma jsou žáci vedeni k zamyšlení nad důvody, které mohou vést člověka k tomu, že začne užívat návykové látky a k poznání, že pro podporu vlastního zdraví je výhodné naučit se nabídky k užití návykové látky odmítat a omezovat činnosti, které mohou vést k závislostnímu chování.