V modelové situaci ošetří drobná poranění a poranění menšího rozsahu, odliší je od závažných úrazů a život ohrožujících stavů a přivolá první pomoc.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Ohlásí ihned případné poranění či zhoršení zdravotního stavu dospělému.
- Navrhne postup ošetření drobného poranění na modelových příkladech.
Ilustrace
Správná reakce v případě, že se stanete svědky situace, při níž došlo k úrazu nebo náhlému zhoršení zdravotního stavu člověka, je zásadní pro ochranu jeho zdraví.
Demonstrujte v modelových situacích, jak se zachováte:
- V hodině tělesné výchovy Pavel upadne a odře si koleno.
- Vidíte, že spolužák Jakub spadl a drží se za ruku.
- Během přestávky se Jana necítí dobře a stěžuje si na bolest hlavy.
Popisujte a provádějte správnou reakci (např. přistoupit k dospělému, popsat situaci). Zdůvodněte zvolený postup.
Na koho se obrátíte v případě, že se poranění nebo zhoršení zdravotního stavu týká přímo vás? Na koho se obrátíte (ve třídě, na chodbě, na hřišti)? Kdy voláme zdravotní záchrannou službu?
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Procvičuje v modelových situacích správný postup ošetření drobného poranění.
- Zdůvodní, proč je třeba v případě každého poranění přivolat pomoc dospělého.
- Procvičuje správný způsob komunikace s operátorem záchranné služby.
- Diskutuje, proč není správné pokoušet se samostatně o záchranu tam, kde na to nestačíme, uvede příklady takových situací.
Ilustrace
Zadání pro žáky:
Rozdělte se do skupinek a rozehrajte modelové situace, v nichž se dojde k úrazům dětí nebo k náhlému zhoršení jejich zdravotního stavu. Jak byste postupovali?
- Skupinka dětí si hraje na prolézačkách na hřišti. Matěj zakolísá, spadne do písku a odře si loket.
- Probíhá školní turnaj ve fotbale. O míč bojuje Max s Tomášem. Náhle Tomáš padá a drží se za kotník.
- Anička s Anežkou a Petrou jedou na kole lesní cestou. Náhle Anička padá z kola a nevstává.
- Děti se jdou koupat k rybníku. Mají to daleko přes louku a hrozné horko. Monika si stěžuje, že jí bolí hlava.
Demonstrujte způsob přivolání dospělé osoby. Demonstrujte správný způsob komunikace s operátorem zdravotní záchranné služby. Diskutujte proč není správné pokoušet se samostatně o záchranu tam, kde na to nestačíme. Uveďte příklady takových situací.
Úloha ověřuje, do jaké míry mají žáci osvojeny dovednosti, které jsou základem pro připravenost chránit zdraví své i ostatních. Sleduje, zda žák v modelové situaci rozliší závažnost poranění – drobné poranění od závažného život ohrožujícího stavu, který vyžaduje okamžitou pomoc dospělého nebo záchranné služby.
Ilustrace rozvíjí základní znalosti a dovednosti žáků v oblasti poskytování první pomoci. Ověřuje, do jaké míry mají žáci osvojeny dovednosti, které jim pomáhají rozhodnout se v rizikové situaci tak, aby chránili zdraví své i ostatních. Umožňuje žákům v modelových situacích rozlišovat závažnost poranění, tj. rozpoznat drobné poranění od závažného, život ohrožujícího stavu, který vyžaduje okamžitou pomoc dospělého nebo záchranné služby. Žáci rozlišují mezi správným a nesprávným chováním v situacích, které vyžadují pomoc druhému. Učí se zachovat klid, vyhodnocovat náhle vzniklou situaci s následkem úrazu či zhoršení zdravotního stavu a neriskovat. Ilustrace vede žáky k tomu, aby si všímali potřeb druhých, reagovali na ně, projevili empatii a ochotu pomoci a sami se rozhodovali, jak řešit obtížnou situaci.
| Popis realizace a zadání pro žáky | CJS-CJS-005-ZV5-029-Umime-si-poradit.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Předvede v modelové situaci správný postup ošetření drobného poranění.
- Uvede, na koho se v případě úrazu ve škole obrátit.
- Předvede v modelové situaci při ošetření krvácejícího poranění, jak se chránit před možnou nákazou krví.
- Předvede správný způsob volání na záchrannou službu a komunikaci s operátorem.
Ilustrace
Učitel připraví modelovou situaci. Sleduje a hodnotí správné chování žáka, jeho postup při ošetření poranění, případně při přivolání první pomoci na fiktivní tísňové lince.
Ilustrace rozvíjí základní znalosti a praktické dovednosti žáků v oblasti poskytování první pomoci. Ověřuje, zda žáci zvládají postupy správného ošetření drobného poranění. Umožňuje žákům v modelových situacích rozhodnout se pro určitý postup, vybrat obvazový materiál a potřebné pomůcky, prezentovat krok za krokem svou činnost při ošetřování drobných poranění, zdůvodňovat správný postup. Jsou vedeni k zachování klidu a rozvahy. Pořizují dokumentaci a tvoří soubor instruktážních materiálů – první pomoc krok za krokem. Ilustrace vede žáky k tomu, aby si všímali potřeb druhých, reagovali na ně, projevili empatii a ochotu pomoci a sami se rozhodovali, jak řešit obtížnou situaci.
| Popis realizace | CJS-CJS-005-ZV5-029-Prvni-pomoc-krok-za-krokem.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
V modelové situaci přivolá lékařskou pomoc.