V modelové situaci ošetří drobná poranění a poranění menšího rozsahu, odliší je od závažných úrazů a život ohrožujících stavů a přivolá první pomoc.

CJS-CJS-005-ZV5-029

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Ohlásí ihned případné poranění či zhoršení zdravotního stavu dospělému.
  • Navrhne postup ošetření drobného poranění na modelových příkladech.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Správná reakce v případě, že se stanete svědky situace, při níž došlo k úrazu nebo náhlému zhoršení zdravotního stavu člověka, je zásadní pro ochranu jeho zdraví.  

Demonstrujte v modelových situacích, jak se zachováte: 

  1. V hodině tělesné výchovy Pavel upadne  a odře si koleno. 
  2. Vidíte, že spolužák Jakub spadl a drží se za ruku. 
  3. Během přestávky se Jana necítí dobře a stěžuje si na bolest hlavy.  

Popisujte a provádějte správnou reakci (např. přistoupit k dospělému, popsat situaci). Zdůvodněte zvolený postup. 

Na koho se obrátíte v případě, že se poranění nebo zhoršení zdravotního stavu týká přímo vás? Na koho se obrátíte (ve třídě, na chodbě, na hřišti)? Kdy voláme zdravotní záchrannou službu?  

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Procvičuje v modelových situacích správný postup ošetření drobného poranění. 
  • Zdůvodní, proč je třeba v případě každého poranění přivolat pomoc dospělého.
  • Procvičuje správný způsob komunikace s operátorem záchranné služby.
  • Diskutuje, proč není správné pokoušet se samostatně o záchranu tam, kde na to nestačíme,  uvede příklady takových situací.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky: 

Rozdělte se do skupinek a rozehrajte modelové situace, v nichž se dojde k úrazům dětí nebo k náhlému zhoršení jejich zdravotního stavu. Jak byste postupovali? 

  1. Skupinka dětí si hraje na prolézačkách na hřišti. Matěj zakolísá, spadne do písku a odře si loket.   
  2. Probíhá školní turnaj ve fotbale. O míč bojuje Max s Tomášem. Náhle Tomáš padá a drží se za kotník. 
  3. Anička s Anežkou a Petrou jedou na kole lesní cestou. Náhle Anička padá z kola a nevstává. 
  4. Děti se jdou koupat k rybníku. Mají to daleko přes louku a hrozné horko. Monika si stěžuje, že jí bolí hlava. 

Demonstrujte způsob přivolání dospělé osoby. Demonstrujte správný způsob komunikace s operátorem zdravotní záchranné služby. Diskutujte  proč není správné pokoušet se samostatně o záchranu tam, kde na to nestačíme. Uveďte příklady takových situací.  

Úloha ověřuje, do jaké míry mají žáci osvojeny dovednosti, které jsou základem pro připravenost chránit zdraví své i ostatních. Sleduje, zda žák v modelové situaci rozliší závažnost poranění – drobné poranění od závažného život ohrožujícího stavu, který vyžaduje okamžitou pomoc dospělého nebo záchranné služby. 

Datum: 3. 9. 2025 12:47:15
Autor: Eva Marádová a Dominika Slunečko
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Ilustrace rozvíjí základní znalosti a dovednosti žáků v oblasti poskytování první pomoci. Ověřuje, do jaké míry mají žáci osvojeny dovednosti, které jim pomáhají rozhodnout se v rizikové situaci tak, aby chránili zdraví své i ostatních. Umožňuje žákům v modelových situacích rozlišovat závažnost poranění, tj. rozpoznat drobné poranění od závažného, život ohrožujícího stavu, který vyžaduje okamžitou pomoc dospělého nebo záchranné služby. Žáci rozlišují mezi správným a nesprávným chováním v situacích, které vyžadují pomoc druhému. Učí se zachovat klid, vyhodnocovat náhle vzniklou situaci s následkem úrazu či zhoršení zdravotního stavu a neriskovat. Ilustrace vede žáky k tomu, aby si všímali potřeb druhých, reagovali na ně, projevili empatii a ochotu pomoci a sami se rozhodovali, jak řešit obtížnou situaci. 

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CJS-CJS-005-ZV5-029-Umime-si-poradit.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Předvede v modelové situaci správný postup ošetření drobného poranění.
  • Uvede, na koho se v případě úrazu ve škole obrátit.
  • Předvede v modelové situaci při ošetření krvácejícího poranění, jak se chránit před možnou nákazou krví.
  • Předvede správný způsob volání na záchrannou službu a komunikaci s operátorem.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Učitel připraví modelovou situaci. Sleduje a hodnotí správné chování žáka, jeho postup při ošetření poranění, případně při přivolání první pomoci na fiktivní tísňové lince.

Datum: 1. 9. 2025 14:26:28
Autor: Eva Marádová a Dominika Slunečko
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Ilustrace rozvíjí základní znalosti a praktické dovednosti žáků v oblasti poskytování první pomoci. Ověřuje, zda žáci zvládají postupy správného ošetření drobného poranění. Umožňuje žákům v modelových situacích rozhodnout se pro určitý postup, vybrat obvazový materiál a potřebné pomůcky, prezentovat krok za krokem svou činnost při ošetřování drobných poranění, zdůvodňovat správný postup. Jsou vedeni k zachování klidu a rozvahy. Pořizují dokumentaci a tvoří soubor instruktážních materiálů – první pomoc krok za krokem. Ilustrace vede žáky k tomu, aby si všímali potřeb druhých, reagovali na ně, projevili empatii a ochotu pomoci a sami se rozhodovali, jak řešit obtížnou situaci. 

Soubory:
Popis realizace CJS-CJS-005-ZV5-029-Prvni-pomoc-krok-za-krokem.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

V modelové situaci přivolá lékařskou pomoc.