Plánuje vlastní denní režim a uplatňuje v něm základní zdravotně preventivní návyky.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Dodržuje základní návyky osobní hygieny.
- Zvládá sebeobsluhu, péči o své věci a blízké prostředí.
- Popisuje svůj denní režim, uvádí činnosti, které se opakují v pracovních dnech, rozlišuje čas na učení, jídlo, zábavu, odpočinek, spánek.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dodržují základní návyky osobní hygieny a poskytuje prostor tyto návyky uvědoměle upevňovat. V návaznosti na učivo týkající režimu dne zvažují potřebu pravidelného dodržování hygienických návyků pro podporu zdraví. Zvažují, jaké zdravotní riziko představuje nedostatečná osobní hygiena.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Vysvětlí potřebu dodržování pravidelného stravovacího a pitného režimu.
- Vysvětlí potřebu dodržování pravidelného pohybového režimu.
- Vysvětlí potřebu dodržování pravidelného spánkového režimu pro zdraví.
- Naplánuje svůj čas a uplatňuje své potřeby i s ohledem na nároky a potřeby jiných osob.
- Diskutuje, které aktivity je vhodné zařazovat do denního režimu, a které činnosti v denním režimu mohou představovat zdravotní problémy.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Úloha ověřuje, do jaké míry žáci se žáci orientují v zásadách správné životosprávy, jejíž základem je dodržování pravidelného denního režimu (stravovacího, pitného, spánkového, pohybového), střídání pracovních činností a odpočinku. Úloha dává příležitost zamýšlet se nad vlastním denním režimem a případně zvažovat jeho úpravu (např. přesun času na domácí úkoly a relaxaci apod.).
Ilustrace
Název ilustrace:
Rozhodni se pro zdraví
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrace ověřuje, do jaké míry se žáci orientují v zásadách správné životosprávy, jejímž základem je dodržování pravidelného denního režimu (stravovacího, pitného, spánkového, pohybového), střídání pracovních činností a odpočinku. Úloha dává příležitost zamýšlet se nad vlastním denním režimem, a případně zvažovat jeho úpravu. Rozvíjí u žáků zároveň komunikační kompetenci verbální (slovem i písmem) a neverbální (vyjádření pohybem). Umožňuje jim identifikovat potřeby ve vztahu ke zdraví a hledat cesty k dosažení všestranné pohody (wellbeingu).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Popíše/předvede prvky duševní hygieny, které zařazuje do vlastního denního režimu.
- Zdůvodní potřebu uplatňování základních hygienických opatření při prevenci nákazy i šíření infekčních nemocí.
- Zhodnotí v modelových situacích, jak může dodržování/nedodržování denního režimu ovlivňovat lidské zdraví.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Úloha ověřuje, zda je žák schopný posuzovat chování související s každodenní osobní hygienou z hlediska ochrany a podpory zdraví. Dává žákům možnost vyjádřit se k předloženým tvrzením, zdůvodňovat, zda jsou pravdivá, nebo zásadně nesprávná. Žáci zdůvodňují, proč může nedodržování hygienických zásad způsobit poškození zdraví. Při diskusi učitel motivuje žáky k zamyšlení, zda sami zásady hygieny v osobním životě dodržují.
Ilustrace
Název ilustrace:
Můj den plný pohody
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrace rozvíjí dovednosti žáků podporující zdravý způsob života a zároveň poskytuje žákům prostor pro poznávání sebe sama. Žáci mají příležitost zamýšlet se nad faktory, které pozitivně ovlivňují zdravotní stav člověka (zdravé stravování, dostatečný pohyb, dodržování hygienických návyků, střídání práce a odpočinku). Zároveň se žáci přesvědčují o tom, jak je pro nás výhodné, pokud máme jednotlivé činnosti vhodně rozvrženy v průběhu dne. Denní režim je představen jako cesta k celkové tělesné i duševní pohodě, k získání pocitu jistoty a bezpečí. V průběhu aktivity sledují zařazování jednotlivých činností v průběhu svého školního dne (čas pro učení, zájmové aktivity, odpočinek, spánek, na konzumaci stravy a pohybové aktivity i osobní hygienu), zvažují možnosti změn směřujících k osobní pohodě. Tím rozvíjejí pro život velmi cennou dovednost – organizovat svůj čas.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše složky vlastního denního režimu a osvojené znalosti uplatňuje v každodenním životě.