uplatňuje ohleduplné chování při navazování vztahů a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování, obrátí se na důvěryhodnou osobu či instituci v případě pocitu ohrožení

CJS-CJS-005-ZV5-031
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • popíše s užitím vhodné terminologie tělesné změny v období dospívání
  • používá správnou terminologii v souvislosti se sexualitou

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Období dospívání vnáší do života dívek i chlapců řadu významných tělesných, duševních i citových změn. 

1.Přečtěte si, co se přihodilo děvčatům šesté třídy:

Lucka a Petra chodí do jedné třídy a jsou už od mateřské školy nerozlučné kamarádky. Vždycky měly spoustu společných zájmů. Někomu se dokonce zdálo, že si jsou i trochu podobné. Po návratu z letošních prázdnin je však na prahu šesté třídy čekalo velké překvapení. Lucka hodně vyrostla, je "samá ruka, samá noha". Přestože působí trochu neohrabaně, sportuje a šíří okolo sebe dobrou náladu. Petra přes prázdniny přibrala. V pase je stále štíhlá, její postava se však zaoblila, prsy zvětšily. Na obličeji se objevily hnisavé pupínky. Je zamlklá, mrzutá, stydlivá. Sportování ji nebaví, raději je doma, poslouchá hudbu nebo hraje hry na počítači.

2. Odpovězte na otázky:

a) Čím byly způsobeny popsané změny?

b) Jaké pocity měla asi Lucka a jaké Petra, když se po prázdninách setkaly?

c) Mohou popsané změny v dospívání ovlivnit jejich vzájemný vztah?

3. Podívejte se na své fotografie ze současnosti a porovnejte je s fotografiemi z období asi před rokem. Změnil se nějak váš vzhled? 

4. Změnilo se vaše chování?

Diskutujte o změnách v jednotlivých obdobích v dětství a v dospívání. 

Popis ověřování

Úloha ověřuje schopnost žáka charakterizovat vývojové změny v životě člověka komplexně, v propojení tělesné, duševní a sociální složky jeho osobnosti. Úloha poskytuje příležitost zamyslet se nad změnami v období dospívání, které souvisejí s reprodukčním a sexuálním zdravím. 

Žáci pracují s příběhem, analyzují příčiny změn tělesných i provázejících změn v chování dětí na počátku období dospívání.