připraví jednoduchý pokrm a nápoj v souladu s výživovými doporučeními
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- navrhne a připraví jednoduchý pokrm a nápoj v souladu s výživovým doporučením
- dodržuje základní hygienická pravidla při zacházení s potravinami a nápoji
- orientuje se v datech použitelnosti a minimální trvanlivosti
- udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch, dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
- upraví stůl pro jednoduché stolování související s připraveným nápojem nebo pokrmem
- dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
1. Společně rozhodněte o tématu úkolu (např. „Svačina plná vitaminů“ „Dětský den“ apod.
2. S využitím informačních zdrojů navrhněte, které pokrmy budete připravovat. Při výběru pokrmů zvažte, aby splňovaly požadavek zdravé výživy a jejich příprava byla v podmínkách výuky reálná.
3. Vytvořte skupinky. Každá skupinka bude připravovat jeden pokrm v takovém množství, aby mohli ochutnat všichni zúčastnění.
4. Vyhledejte technologický postup pro přípravu zadaného pokrmu. Zapište potřebné množství surovin (přepočítané na požadovaný počet porcí) a postup přípravy.
4. Potřebné potraviny nakupte a správně uložte.
5. Zopakujte si pravidla hygieny a ochrany zdraví při přípravě pokrmů. Uveďte, které zásady bezpečného stravování budete dodržovat:
6. S použitím vhodného kuchyňského vybavení a inventáře pokrmy v jednotlivých skupinkách připravte.
7. Upravte jídelní stůl a pokrmy servírujte ke společné konzumaci.
8. Vyměňte e si zkušenosti o průběhu přípravy společného pohoštění.
Co co nového jste se při řešení úkolu naučili?
Popis ověřování
Úloha má komplexní charakter. Vyžaduje důkladnou přípravu učitelem a aktivní zapojení žáků. Při jejím řešení mají žáci možnost aplikovat znalosti a dovednosti získané ve výuce zaměřené na problematiku výživy a stravování. Přípravná - teoretická fáze úkolu umožňuje žákům prokázat základní orientaci ve výživových doporučeních. Žáci uplatňují znalosti o označování potravinářských výrobků. Při praktických činnostech spojených s výběrem, nákupem, skladováním potravin a jejich technologickým zpracováním lze sledovat, jak žáci dodržují zásady hygieny a bezpečnosti práce. Společné stolování poskytuje příležitost k upevnění pravidel společenského chování u stolu.
Návrhy na jednotlivé pokrmy, které budou připravovány, je nutno posuzovat z hlediska nutričního, finančního, dostupnosti surovin, ale i vzhledem k možnostem jejich přípravy v podmínkách školy (pracoviště, čas). Vhodné jsou např. pomazánky a nápoje připravené z mléčných výrobků, zeleniny a ovoce.