zapojuje se do interakce ve skupině, rozpoznává svůj přínos a přínos druhých ve skupinové činnosti

CSP-OSV-002-ZV5-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • rozpozná svou roli ve skupině
  • rozpozná role druhých ve skupině
  • aplikuje respektující projevy v chování a komunikaci
  • dokáže kooperovat v běžných situacích
  • dokáže vhodně reagovat na změny ve skupině 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Modelová situace: 

- hraná přímo žáky nebo video - na níž žák osvětlí vhodný způsob komunikace

- hraná přímo žáky (nebo video, scénář aj.) - na níž žák osvětlí vhodné (morální) a nevhodné (nemorální) chování a jednání (příp. tvorba komiksu na téma)

- žák v hrané situaci představí prosociální chování a jeho význam v životě

 

Pracovní list: “S kým mluvím?”- reflexe sociální situace a vhodných pravidel komunikace, hodnotová reflexe: • Které z našich pravidel uplatňujete nejsnadněji? Nedělá vám potíže? • Které z pravidel je pro vás těžké a proč? • Jak je možné tuto obtíž překonat? • Co by vám pomohlo? • Mohl by vám někdo pomoci a kdo?

 

Příklad aktivity:

“Co sám nerad, nečiň druhým …”

Žáci diskutují v meších skupinkách o tom, jaké chování vůči sobě (i jiným) nemají rádi. Na základě toho ve skupince vyberou jeden typ chování a připraví krátkou scénku, v níž bude toho chování předvedeno. Po každé ukázce je možno reflektovat postupy, jak takovému chování čelit. Tyto způsoby se opět mohou rozehrávat jako “jiné řešení” prvé situace.

 

Příklady vyhodnocení:

portfolio - sebehodnocení žáka

pozorování žáka učitelem v interakci se spolužáky a podání zpětné vazby k jeho chování a jednání (formativní hodnocení)

při diskusi žáků o příkladech prosociálního chování a jeho uplatnění ve školním i mimoškolním prostředí

 

Zdroje:

Dubec, M. Tvořivě řešíme mezilidské situace. Praha: Projekt Odyssea, 2007.

http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/ 

Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 2010.

Metodiky RRRR - Society for all - metodika pro 4. a 5. ročník a metodika pro 2. až 3. ročník

Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010