zapojuje se do interakce ve skupině, rozpoznává svůj přínos a přínos druhých ve skupinové činnosti
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozpozná svou roli ve skupině
- rozpozná role druhých ve skupině
- aplikuje respektující projevy v chování a komunikaci
- dokáže kooperovat v běžných situacích
- dokáže vhodně reagovat na změny ve skupině
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Modelová situace:
- hraná přímo žáky nebo video - na níž žák osvětlí vhodný způsob komunikace
- hraná přímo žáky (nebo video, scénář aj.) - na níž žák osvětlí vhodné (morální) a nevhodné (nemorální) chování a jednání (příp. tvorba komiksu na téma)
- žák v hrané situaci představí prosociální chování a jeho význam v životě
Pracovní list: “S kým mluvím?”- reflexe sociální situace a vhodných pravidel komunikace, hodnotová reflexe: • Které z našich pravidel uplatňujete nejsnadněji? Nedělá vám potíže? • Které z pravidel je pro vás těžké a proč? • Jak je možné tuto obtíž překonat? • Co by vám pomohlo? • Mohl by vám někdo pomoci a kdo?
Příklad aktivity:
“Co sám nerad, nečiň druhým …”
Žáci diskutují v meších skupinkách o tom, jaké chování vůči sobě (i jiným) nemají rádi. Na základě toho ve skupince vyberou jeden typ chování a připraví krátkou scénku, v níž bude toho chování předvedeno. Po každé ukázce je možno reflektovat postupy, jak takovému chování čelit. Tyto způsoby se opět mohou rozehrávat jako “jiné řešení” prvé situace.
Příklady vyhodnocení:
portfolio - sebehodnocení žáka
pozorování žáka učitelem v interakci se spolužáky a podání zpětné vazby k jeho chování a jednání (formativní hodnocení)
při diskusi žáků o příkladech prosociálního chování a jeho uplatnění ve školním i mimoškolním prostředí
Zdroje:
Dubec, M. Tvořivě řešíme mezilidské situace. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/
Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 2010.
Metodiky RRRR - Society for all - metodika pro 4. a 5. ročník a metodika pro 2. až 3. ročník
Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010