rozpozná základní emoce a potřeby, své i druhých lidí, a zkouší uplatnit vnímavost k nim ve svém jednání
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- na příkladech konkrétních situací spojených se školním i mimoškolním prostředím popíše, jaké potřeby v nich druzí mohou mít
- pomenuje emoce v různých životních situacích a vysvětlí, proč (by) se tak mohl cítit
- s využitím naučených technik reguluje své emoce
- empaticky naslouchá druhým
- popíše svůj podíl na bezpečném prostředí pro všechny
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
V nácvikových situacích získávání zkušeností s různými způsoby vnímání intenzity emocí a regulace jednání.
Příklady aktivit:
“Jak na hněv”
Pracovní list ke zvládání hněvu v modelové situaci, skupinová práce na dramatizaci situace, kdy něco nevychází, jak bychom si přáli.
Instrukce všímat si projevů hněvu ve svém okolí. Zaznamenat si, jak lidé svůj hněv zvládali. Hodnotová reflexe: • Setkali jste se s projevy hněvu kolem sebe? • Bylo jich hodně? • Jak situace zvládali ti, kteří byli nahněvaní? • Jak situaci zvládalo jejich okolí? • Viděli jste někoho, kdo si svůj hněv vyléval na druhých? • Co ti, proti kterým se jejich hněv obrátil? • Co byste poradili rozhněvaným?
“Odečet nálady”
Jeden žák/člen skupiny/dobrovolník odejde ven a ostatní se dohodnou, v jaké náladě budou, až se vrátí (a jakou činnost budou v této náladě všichni společně nebo ve skupinách dělat). Jeden z žáků je určen jako hrající pozorovatel. Dobrovolník se vrátí, odhadne náladu a pak zapojí se do činnosti v téže náladě, pozorovatel může ve vhodné chvíli činnost zastavit a sdílet své pozorování, následuje reflexe celé skupiny k projevům nálady.
Příklad vyhodnocení:
- pozorování žáka učitelem v interakci se spolužáky a podání zpětné vazby k jeho emotivním projevům (formativní hodnocení)
- portfolio žáka - sebehodnocení - práce s vlastními emocemi
Zdroje:
http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/
Jeřábková, S. Prožíváme, vyjadřujeme a zvládáme své emoce. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010.