reflektuje ve vztazích společné znaky a odlišnosti u sebe a druhých, předchází možným chybám ve vnímání druhých

CSP-OSV-002-ZV9-004
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • pojmenuje různorodost přínosu sebe i druhých ve skupině
  • respektuje odlišný názor, hodnoty a postoje spolužáků
  • rozpozná a popíše rozdíl mezi tím, co o druhém ví a co se o něm domnívá
  • na modelových příkladech rozpozná chyby ve vnímání druhých 
  • ve cvičných situacích pracuje se strategiemi předcházení chyb ve vnímání druhých

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Žáci kreativně zpracují (např. vhodnou literární formou), jak zvládají odlišný názor druhých ve třídě, příklady své tolerance k odlišnostem. Zpětná vazba od spolužáků k respektování druhých, společné vyhodnocení respektující atmosféry ve třídě.

Modelová situace (hraná žákem, video, komiks) na níž žák osvětlí chyby ve vnímání druhých (pracuje s informacemi o člověku z doslechu, zevšeobecňuje, hodnotí podle sebe) a uvede, jak jim předcházet.

Modelová situace, kdy žáci zpracují, jak vytvořit bezpečné prostředí pro všechny s ohledem na jinakost a zapojení všech do skupiny.

Příklad aktivity: “Komunikační šum” 

Práce s příběhem, který obsahuje nedorozumění. Uvědomění důsledků záměrného i nezáměrného zkreslování informací, jak může dojít ke komunikačnímu šumu. Komunikační šum jako rušivý signál, který v průběhu komunikace poškodil přenášenou zprávu. Vnitřní šumy způsobené nedostatkem na straně člověka (špatný sluch, nervozita, vady řeči). Vnější šumy jako šumy, které se vyskytují v okolním prostředí (hluk). V přeneseném slova smyslu komunikační šum jako fráze pro označení nějaké překážky, která ve společném procesu více lidí vedla k nedorozumění. Reflexe: Jak komunikovat tak, abychom nikomu neublížili? 

Zdroje:

http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/

Metodiky RRRR - Society for all Metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník

Švec, J. Odmítáme manipulaciPraha: Projekt Odyssea, 2007.

VALENTA, J.  Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.

Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010.