reflektuje ve vztazích společné znaky a odlišnosti u sebe a druhých, předchází možným chybám ve vnímání druhých
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- pojmenuje různorodost přínosu sebe i druhých ve skupině
- respektuje odlišný názor, hodnoty a postoje spolužáků
- rozpozná a popíše rozdíl mezi tím, co o druhém ví a co se o něm domnívá
- na modelových příkladech rozpozná chyby ve vnímání druhých
- ve cvičných situacích pracuje se strategiemi předcházení chyb ve vnímání druhých
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Žáci kreativně zpracují (např. vhodnou literární formou), jak zvládají odlišný názor druhých ve třídě, příklady své tolerance k odlišnostem. Zpětná vazba od spolužáků k respektování druhých, společné vyhodnocení respektující atmosféry ve třídě.
Modelová situace (hraná žákem, video, komiks) na níž žák osvětlí chyby ve vnímání druhých (pracuje s informacemi o člověku z doslechu, zevšeobecňuje, hodnotí podle sebe) a uvede, jak jim předcházet.
Modelová situace, kdy žáci zpracují, jak vytvořit bezpečné prostředí pro všechny s ohledem na jinakost a zapojení všech do skupiny.
Příklad aktivity: “Komunikační šum”
Práce s příběhem, který obsahuje nedorozumění. Uvědomění důsledků záměrného i nezáměrného zkreslování informací, jak může dojít ke komunikačnímu šumu. Komunikační šum jako rušivý signál, který v průběhu komunikace poškodil přenášenou zprávu. Vnitřní šumy způsobené nedostatkem na straně člověka (špatný sluch, nervozita, vady řeči). Vnější šumy jako šumy, které se vyskytují v okolním prostředí (hluk). V přeneseném slova smyslu komunikační šum jako fráze pro označení nějaké překážky, která ve společném procesu více lidí vedla k nedorozumění. Reflexe: Jak komunikovat tak, abychom nikomu neublížili?
Zdroje:
http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/
Metodiky RRRR - Society for all Metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník
Švec, J. Odmítáme manipulaci. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.
Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010.