uplatňuje vhodné způsoby sociální interakce ve skupině v modelových situacích

CSP-OSV-002-ZV9-005
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • reflektuje svoje zapojení ve skupině, rozpozná své role
  • zapojuje se aktivně a s respektem k druhým do interakce ve skupině 
  • reflektuje s využitím zpětné vazby, jak se mu daří zastávat ve skupině různé role, poskytne popisnou zpětnou vazbu druhým 
  • reflektuje jak se mu daří vnímat druhé, aktivně naslouchat
  • pojmenuje etické aspekty soutěžení, fair play

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Vytvoření sebeprezentace, kdy žák dokáže jasně formulovat svůj názor, užívá respektující komunikaci, dokáže regulovat své emoce, dokáže pracovat s názorem druhých a argumentovat nesouhlas.

Trénink aktivního naslouchání, argumentace, vyjednávání, apod.

Modelová situace (video, komiks, ukázka z literatury): 

  • vhodné způsoby zapojení a vlastní seberegulace ve skupinové činnosti
  • vhodné (morální) a nevhodné (nemorální) chování a jednání

 

Příklady aktivit: 

“Buďte tak laskav …”

Dovednost požádat o laskavost (v situaci oprávněného požadavku). Malé skupiny hráčů rozehrávají modelové situace, ve kterých někdo někoho žádá. Výchozí tématika scén:

  • žádáme zaneprázdněnou pokladní o rozměnění bankovky;
  • žádáme o možnost „předběhnout“ frontu, neboť by nám ujel poslední vlak;
  • žádáme mladého člověka, který sedí v autobusu na místě, na které máme místenku, aby se přemístil;
  • žádáme kuchařku, která nám v jídelně dala nestandardně malou porci, aby nám přidala;
  • apod.

Reflexe: Jak reagujete v podobných situacích? Co vám při hraní situace šlo a co dělalo potíže? Co byste se potřebovali naučit a co už umíte?

“I vám se to může stát”

Zvládat adekvátně reagovat v situacích, kdy jsme neúspěšní. Otázky: • Jak jste se zachovali po tom, když se vám něco nepovedlo? • Přemýšleli jste někdy, zda by to šlo udělat i jinak? • Mluvili jste o tom někdy s někým? 

Žáci si vzpomenou na příhodu, kdy se jim něco nepodařilo. Každý žák si vybere jednu příhodu, o kterou se podělí s ostatními. Každý popíše jaké bylo jeho chování následně po neúspěchu. Ostatní žáci navrhují další řešení situace. Reflexe: • Dokázali byste se takhle zachovat, pokud byste se dostali do podobné situace? • Bylo by to pro vás složité? Nebo naopak naprosto přirozené? 

Varianty: Každý žák dostane lísteček s již připravenou příhodou. Žáci pracují ve skupinách. Každá skupina pracuje na jedné příhodě. Příhody mohou být prožité nebo vymyšlené. 

 

Příklady vyhodnocení:

  • portfolio - sebehodnocení žáka, moje zapojení do skupiny, týmovost a role ve skupině
  • formativní hodnocení učitelem - zpětná vazba - zvládání interakce žáka ve skupinové práci

 

Zdroje:

Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní tříděKladno: AISIS, 2005.

Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 2010.

Nováková, B. Ovládáme umění soutěžitPraha: Projekt Odyssea, 2007.

Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010.

http://www.etickavychova.cz/lekce-etv-el-forma/

Metodiky RRRR - Society for all (metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník)