uplatňuje vhodné způsoby sociální interakce ve skupině v modelových situacích
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- reflektuje svoje zapojení ve skupině, rozpozná své role
- zapojuje se aktivně a s respektem k druhým do interakce ve skupině
- reflektuje s využitím zpětné vazby, jak se mu daří zastávat ve skupině různé role, poskytne popisnou zpětnou vazbu druhým
- reflektuje jak se mu daří vnímat druhé, aktivně naslouchat
- pojmenuje etické aspekty soutěžení, fair play
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Vytvoření sebeprezentace, kdy žák dokáže jasně formulovat svůj názor, užívá respektující komunikaci, dokáže regulovat své emoce, dokáže pracovat s názorem druhých a argumentovat nesouhlas.
Trénink aktivního naslouchání, argumentace, vyjednávání, apod.
Modelová situace (video, komiks, ukázka z literatury):
- vhodné způsoby zapojení a vlastní seberegulace ve skupinové činnosti
- vhodné (morální) a nevhodné (nemorální) chování a jednání
Příklady aktivit:
“Buďte tak laskav …”
Dovednost požádat o laskavost (v situaci oprávněného požadavku). Malé skupiny hráčů rozehrávají modelové situace, ve kterých někdo někoho žádá. Výchozí tématika scén:
- žádáme zaneprázdněnou pokladní o rozměnění bankovky;
- žádáme o možnost „předběhnout“ frontu, neboť by nám ujel poslední vlak;
- žádáme mladého člověka, který sedí v autobusu na místě, na které máme místenku, aby se přemístil;
- žádáme kuchařku, která nám v jídelně dala nestandardně malou porci, aby nám přidala;
- apod.
Reflexe: Jak reagujete v podobných situacích? Co vám při hraní situace šlo a co dělalo potíže? Co byste se potřebovali naučit a co už umíte?
“I vám se to může stát”
Zvládat adekvátně reagovat v situacích, kdy jsme neúspěšní. Otázky: • Jak jste se zachovali po tom, když se vám něco nepovedlo? • Přemýšleli jste někdy, zda by to šlo udělat i jinak? • Mluvili jste o tom někdy s někým?
Žáci si vzpomenou na příhodu, kdy se jim něco nepodařilo. Každý žák si vybere jednu příhodu, o kterou se podělí s ostatními. Každý popíše jaké bylo jeho chování následně po neúspěchu. Ostatní žáci navrhují další řešení situace. Reflexe: • Dokázali byste se takhle zachovat, pokud byste se dostali do podobné situace? • Bylo by to pro vás složité? Nebo naopak naprosto přirozené?
Varianty: Každý žák dostane lísteček s již připravenou příhodou. Žáci pracují ve skupinách. Každá skupina pracuje na jedné příhodě. Příhody mohou být prožité nebo vymyšlené.
Příklady vyhodnocení:
- portfolio - sebehodnocení žáka, moje zapojení do skupiny, týmovost a role ve skupině
- formativní hodnocení učitelem - zpětná vazba - zvládání interakce žáka ve skupinové práci
Zdroje:
Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.
Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 2010.
Nováková, B. Ovládáme umění soutěžit. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
Valenta, j. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS, 2010.
http://www.etickavychova.cz/lekce-etv-el-forma/
Metodiky RRRR - Society for all (metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník)