respektuje pravidla etického chování a uplatňováním prosociálního chování přispívá k utváření podporujících vztahů
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- popíše projevy vlastního prosociálního chování
- aplikuje stanovená pravidla chování a jednání
- navrhne řešení eticky dilematických situací
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Modelová situace:
Eticky dilematická situace s několika variantami řešení, žáci společně diskutují jednotlivé varianty a zvažují jejich pro a proti, vzájemně si naslouchají s cílem si porozumět a vybrat řešení přijatelné pro všechny.
Reflexe:
- při tvorbě pravidel soužití ve třídě, jak respektujeme svým chováním a jednáním přijatá pravidla, vyhodnocujeme dopady vlastního chování a jednání (i spolužáků) na utváření mezilidských vztahů
- jak žák přispívá svým chováním k prosociálním vztahům ve třídě
Příklady aktivit:
“Alter ego”
Charakterizovat běžné situace, v nichž lidé jinak myslí či cítí a jinak jednají, důvody takového rozporu, účelnost takového reagování, možné důsledky podobných rozporů atd. Hráči se rozdělí na čtveřice. Jejich úkolem bude připravit situaci dialogu např. mezi matkou a dospívajícím dítětem, učitelem a rodičem, prodavačkou a zákazníkem. Téma dialogu může být jakékoliv, ale dialog je postaven tak, aby „slyšitelná“ řeč postav nebyla většinově v souladu s tím, co jim „běží hlavou“. Organizačně je dialog vystavěn tak, že dva hráči vždy hrají jednu postavu. Jeden hraje vždy vnější „já“ postavy a druhý ono vnitřní alter ego. Hráči se střídají po replice. Vždy promluví nejprve „vnější já“ a hned po něm pronese svou hlasitou myšlenku či sdělí pocit vnitřní já. Pak je na řadě vnější já druhého partnera v dialogu a jeho vnitřní já. A opět prvý (vnější – vnitřní) atd. Dramatická situace by měla být dovedena do určité logické tečky. Zejména u zkušených hráčů lze nechat situaci méně připravenou a umožnit jim ve čtveřici reagovat na aktuální podněty.
Reflexe: Myslíte, že takto lidé fungují reálně? Pokud ano, proč? Proč může být nesoulad mezi tím, co si myslíme a co cítíme a mezi tím, co říkáme a jak se tváříme? Co můžeme v podobných situacích hodnotit jako správné nebo špatné?Jako morální nebo amorální?
Připomeňte si nějakou podobnou situaci ze života – v čem je podobná, v čem odlišná? Jak se vám hrálo? Co jste dobře ve hře zvládali?
“Překonat antipatii a odpustit”
Uvědomit si a přijmout důležitost odpuštění. Přísloví „Nejmocnější člověk v kraji je ten, kdo ze svého nepřítele udělá přítele.“ Reflexe: • Jde to? Je to možné? Chvilku necháme žáky, aby si samostatně tento citát procítili a jeho smysl promysleli. Ve skupině si odpoví na otázky: Jak rozumíme tomuto přísloví? Je možné překonat nepřátelství a antipatii? Když ano, jak? Následuje společná reflexe v kruhu. Nejdříve se vyjádří jednotlivé skupiny, potom proběhne beseda. Je možné překonat nepřátelství a antipatii? Jak udělat přítele z člověka, který je vůči nám zaujatý nebo negativně naladěný. Proč o to usilovat?
Vzpomeň si na člověka, který je ti nesympatický (jeho jméno nemusíš psát). 1) Přemýšlej a vypiš 5 jeho pozitivních vlastností a jednu negativní: 2) Zamysli se a porovnej uvedenou osobu se sebou. Které vlastnosti máte oba? 3) Pokus se najít 3 pozitivní vlastnosti, které on má, ale ty ne: 4) Něco hezkého mu upřímně popřej nebo napiš krátký přátelský dopis. Nemusí ho nikdo číst…
Reflexe: • Jak se vám pracovalo? • Bylo vzpomenout si na člověka, který je vám z jakéhokoli důvodu nepříjemný – nesympatický? • Podařilo se vám na něm najít pozitivní vlastnosti?
Příklady vyhodnocení:
- formativní hodnocení pedagogem - zpětná vazba - dodržování pravidel, chování a jednání žáka ve skupině
- portfolio - sebereflexe a sebehodnocení - zhodnotí vlastní dodržování pravidel a svůj přínos pro skupinu/komunitu
- průběžná reflexe v průběhu praktických a herních aktivit
Zdroje:
http://www.etickavychova.cz/ucebnice/R07L35P.pdf
Pekárková, A. Rozhodujeme se zodpovědně, jednáme eticky. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV – metody situačně-behaviorální. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011.
VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV – mravní kvality jako „učivo“. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011.
VALENTA, J. Sociální kreativita a osobnostní a sociální výchova. Metodický portál RVP, 2010.