respektuje pravidla etického chování a uplatňováním prosociálního chování přispívá k utváření podporujících vztahů

CSP-OSV-002-ZV9-007
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • popíše projevy vlastního prosociálního chování
  • aplikuje stanovená pravidla chování a jednání
  • navrhne řešení eticky dilematických situací

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Modelová situace:

Eticky dilematická situace s několika variantami řešení, žáci společně diskutují jednotlivé varianty a zvažují jejich pro a proti, vzájemně si naslouchají s cílem si porozumět a vybrat řešení přijatelné pro všechny.

Reflexe:

  • při tvorbě pravidel soužití ve třídě, jak respektujeme svým chováním a jednáním přijatá pravidla, vyhodnocujeme dopady vlastního chování a jednání (i spolužáků) na utváření mezilidských vztahů 
  • jak žák přispívá svým chováním k prosociálním vztahům ve třídě

 

Příklady aktivit:

“Alter ego”

Charakterizovat běžné situace, v nichž lidé jinak myslí či cítí a jinak jednají, důvody takového rozporu, účelnost takového reagování, možné důsledky podobných rozporů atd. Hráči se rozdělí na čtveřice. Jejich úkolem bude připravit situaci dialogu např. mezi matkou a dospívajícím dítětem, učitelem a rodičem, prodavačkou a zákazníkem. Téma dialogu může být jakékoliv, ale dialog je postaven tak, aby „slyšitelná“ řeč postav nebyla většinově v souladu s tím, co jim „běží hlavou“. Organizačně je dialog vystavěn tak, že dva hráči vždy hrají jednu postavu. Jeden hraje vždy vnější „já“ postavy a druhý ono vnitřní alter ego. Hráči se střídají po replice. Vždy promluví nejprve „vnější já“ a hned po něm pronese svou hlasitou myšlenku či sdělí pocit vnitřní já. Pak je na řadě vnější já druhého partnera v dialogu a jeho vnitřní já. A opět prvý (vnější – vnitřní) atd. Dramatická situace by měla být dovedena do určité logické tečky. Zejména u zkušených hráčů lze nechat situaci méně připravenou a umožnit jim ve čtveřici reagovat na aktuální podněty.

Reflexe: Myslíte, že takto lidé fungují reálně? Pokud ano, proč? Proč může být nesoulad mezi tím, co si myslíme a co cítíme a mezi tím, co říkáme a jak se tváříme? Co můžeme v podobných situacích hodnotit jako správné nebo špatné?Jako morální nebo amorální?

Připomeňte si nějakou podobnou situaci ze života – v čem je podobná, v čem odlišná? Jak se vám hrálo? Co jste dobře ve hře zvládali?

 

“Překonat antipatii a odpustit”

Uvědomit si a přijmout důležitost odpuštění. Přísloví „Nejmocnější člověk v kraji je ten, kdo ze svého nepřítele udělá přítele.“ Reflexe: • Jde to? Je to možné? Chvilku necháme žáky, aby si samostatně tento citát procítili a jeho smysl promysleli. Ve skupině si odpoví na otázky: Jak rozumíme tomuto přísloví? Je možné překonat nepřátelství a antipatii? Když ano, jak? Následuje společná reflexe v kruhu. Nejdříve se vyjádří jednotlivé skupiny, potom proběhne beseda. Je možné překonat nepřátelství a antipatii? Jak udělat přítele z člověka, který je vůči nám zaujatý nebo negativně naladěný. Proč o to usilovat? 

Vzpomeň si na člověka, který je ti nesympatický (jeho jméno nemusíš psát). 1) Přemýšlej a vypiš 5 jeho pozitivních vlastností a jednu negativní: 2) Zamysli se a porovnej uvedenou osobu se sebou. Které vlastnosti máte oba? 3) Pokus se najít 3 pozitivní vlastnosti, které on má, ale ty ne: 4) Něco hezkého mu upřímně popřej nebo napiš krátký přátelský dopis. Nemusí ho nikdo číst… 

Reflexe: • Jak se vám pracovalo? • Bylo vzpomenout si na člověka, který je vám z jakéhokoli důvodu nepříjemný – nesympatický? • Podařilo se vám na něm najít pozitivní vlastnosti? 

 

Příklady vyhodnocení:

  • formativní hodnocení pedagogem - zpětná vazba - dodržování pravidel, chování a jednání žáka ve skupině 
  • portfolio - sebereflexe a sebehodnocení - zhodnotí vlastní dodržování pravidel a svůj přínos pro skupinu/komunitu
  • průběžná reflexe v průběhu praktických a herních aktivit

 

Zdroje:

http://www.etickavychova.cz/ucebnice/R07L35P.pdf

Pekárková, A. Rozhodujeme se zodpovědně, jednáme eticky. Praha: Projekt Odyssea, 2007.

VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV – metody situačně-behaviorální. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011.

VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV – mravní kvality jako „učivo“. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011.

VALENTA, J. Sociální kreativita a osobnostní a sociální výchova. Metodický portál RVP, 2010.