reflektuje své emoce a emoční prožívání druhých a využívá seberegulaci v interakci s druhým
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- reflektuje své emoční projevy
- vciťuje se do emočních projevů druhých
- uplatňuje emoční gramotnost v komunikaci
- reguluje vlastní emoce
- pečuje o své duševní zdraví
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Modelové situace:
- emoce a potřeby druhých lidí - proč by se tak cítit mohli
- jak lze naplnit potřeby své a druhých lidí v různých situacích
- jak regulovat projevy emocí
Žáci zorganizují anketu, ve které zjistí názory aktérů vzdělávání na možnosti posílení pocitu vztahového bezpečí ve škole.
Příklady aktivit:
“Když se rozzuřím”
Reflektovat své emoce slovy i tělovým výrazem; umět popsat nebo předvést tělovým výrazem emoce druhého. Hráči sedí v kruhu a postupně říkají: „Když zuřím, dělám toto…“ a udělají pohyb, pozici odpovídající jejich emoci. Takto se mohou zobrazovat i další stavy a emoce.
“Co s námi cloumá…”
Uvědomit si význam pojmů afekt, nálada, vášeň, citový vztah a jejich vliv na člověka a jeho vztahy, přiměřeně komunikovat city. Zamyšlení na výrokem “Emoce by neměly ovládat nás, ale naopak – my bychom se měli naučit emoce zvládat”. Reflexe: Proč je hněv považován za nepřítele? Jak ovlivní hněv tvoje chování? Dokážeš nastupující pocit hněvu regulovat? Co ti například rozzáří oči a co tvému kamarádovi/tvé kamarádce?
Možnost zadání pozorování lidí a jejich emočních projevů. Byl pro tebe některý projev neobvyklý nebo tě příjemně překvapil? Dokázal/a sis představit svoje projevy ve sledovaných situacích a byly jiné, nebo stejné?
Zdroje:
Kříž, P. Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno : AISIS 2005
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.
http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/
https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/
Metodiky RRRR - Society for all metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník