reflektuje své emoce a emoční prožívání druhých a využívá seberegulaci v interakci s druhým

CSP-OSV-002-ZV9-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • reflektuje své emoční projevy
  • vciťuje se do emočních projevů druhých
  • uplatňuje emoční gramotnost v komunikaci
  • reguluje vlastní emoce
  • pečuje o své duševní zdraví

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Modelové situace:

  • emoce a potřeby druhých lidí - proč by se tak cítit mohli
  • jak lze naplnit potřeby své a druhých lidí v různých situacích
  • jak regulovat projevy emocí

Žáci zorganizují anketu, ve které zjistí názory aktérů vzdělávání na možnosti posílení pocitu vztahového bezpečí ve škole. 

Příklady aktivit:

“Když se rozzuřím”

Reflektovat své emoce slovy i tělovým výrazem; umět popsat nebo předvést tělovým výrazem emoce druhého. Hráči sedí v kruhu a postupně říkají: „Když zuřím, dělám toto…“ a udělají pohyb, pozici odpovídající jejich emoci. Takto se mohou zobrazovat i další stavy a emoce.

“Co s námi cloumá…”

Uvědomit si význam pojmů afekt, nálada, vášeň, citový vztah a jejich vliv na člověka a jeho vztahy, přiměřeně komunikovat city. Zamyšlení na výrokem “Emoce by neměly ovládat nás, ale naopak – my bychom se měli naučit emoce zvládat”. Reflexe: Proč je hněv považován za nepřítele? Jak ovlivní hněv tvoje chování? Dokážeš nastupující pocit hněvu regulovat? Co ti například rozzáří oči a co tvému kamarádovi/tvé kamarádce? 

Možnost zadání pozorování lidí a jejich emočních projevů. Byl pro tebe některý projev neobvyklý nebo tě příjemně překvapil? Dokázal/a sis představit svoje projevy ve sledovaných situacích a byly jiné, nebo stejné?

 

Zdroje:

Kříž, P.  Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno : AISIS 2005

VALENTA, J.  Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.

http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/

https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/

Metodiky RRRR - Society for all metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník