Respektuje pravidla etického chování a uplatňováním prosociálního chování přispívá k utváření vzájemně podporujících vztahů s druhými.

CSP-OSV-002-ZV9-009
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • uvědomuje si jak přispívá ke společnému vytváření pravidel ve skupině/třídě
  • v praktických situacích dodržuje dohodnutá pravidla chování
  • na základě učebních situací a zkušenosti se skupinou reflektuje, jaké chování je možno považovat za přátelské, pomáhající, podporující
  • v reflexi různých učebních situací týkajících se hodnot si zkouší pojmenovávat vlastní hodnoty 

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Co (nakonec) mohu (i) postrádat?”

Cílové zaměření: 

Sebepoznání a formulace vlastních (byť jen vybraných a limitovaných) hodnot jako odrazový můstek k tomu, co je „hodnota“ a dalšímu hledání vlastních hodnotových preferencí (již v jiných aktivitách).

Forma: Individuálně s průběžnou společnou reflexí nebo ve skupinách s časem na reflexi každého odevzdání zavazadla. 

Zadání pro žáky:

Každý dostanete 10 lístků. Na jednotlivé lístečky si každý napište 10 věcí a/nebo činností (1 lístek = 1 věc/činnost), bez kterých myslíte, že se neobejdete (máte/děláte je rádi). Nepište členy rodiny nebo přátele nebo domácí mazlíčky. Tyto lístečky budou nadále jakoby zavazadla, která si berete na cestu s sebou. Máte jich tedy s sebou na cestu deset.

Příběh:

Představte si, že jste se vydali na jiný kontinent na delší dovolenou. A nyní jedete parníkem po řece v džungli. Všichni se dobře baví, hudebníci hrají … Ale loď najede na kámen a má neopravitelnou poruchu. Naštěstí jsou zde záchranné čluny. Na pokyn kapitána ale musíte jeden lístek = zavazadlo nechat na palubě, aby čluny nebyly přetíženy. I přesto se některým lidem nedostává místa, takže musíte na lodi nechat i další lístek. Jenže na poškozené, pomalu se potápějící, lodi zůstávají ještě poslední zoufalí pasažéři, kteří se zatím nevešli do člunů … a voda je plná krokodýlů. Musíte tedy odhodit ještě jeden lístek = zavazadlo. Konečně plujetete, ale čluny najely do vírů, takže abyste je odlehčili člunům, odhodíte další zavazadlo. OK. Ovšem plujete velmi dlouho, takže nakonec musíte jedno zavazadlo vyměnit s domorodci, které míjíte, a to za vodu a jídlo. Nakonec se ocitáte na hranici nějakých států a potkáváte pohraniční hlídku. Té musíte zaplatit za průjezd dalším lístkem/zavazadlem. Ještě, než se dostanete k prvnímu městu, přepadnou vás místní lupiči. Další zavazadlo je to tam. A když už připlujete k městu, jsou tu celníci a podle místních pravidel, abyste mohli vstoupit, musíte dalším zavazadlem splatit clo a vízum současně. 

Reflexe:

Co vám zbylo?

Při každé ztrátě zavazadla: Co jste odložili? Proč toto?

Co pro Tebe znamená poslední hodnota (poslední tři)?

Co je to hodnota? Co je Tebe ještě hodnotou, která tu nebyla ve hře? 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • popisuje jak přispívá ke společnému vytváření, dodržování a reflektování pravidel ve skupině/třídě
  • vnímá a reflektuje etický rozměr různých (učebních, modelových i jiných) situací
  • v eticky dilematických modelových situacích zvažuje a reflektuje vhodné způsoby chování a aplikuje je v těchto situacích
  • diskutuje, jaké hodnoty v souvislosti s etikou, vztahy s druhými jsou pro něho v životě důležité, a zdůvodní proč

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Dilema”

Cíl: Etické rozhodnutí a jeho vyjádření a vysvětlení. Podávání vzájemných zpětných vazeb ke stanoviskům.

Forma: 

Skupiny ‒ diskuse.

Metoda: Metodický princip „morální dilema“.

Příběh:

Stalo se to v minulosti. Školák Jiří, chlapec z rodiny, která nebyla právě bohatá, ale také neměli nouzi, 

potkal kamaráda Karla. Karel byl naopak z velmi chudé rodiny, žil jsme s maminkou, která byla často nemocná byl velmi chudý, a proto nemohl Karel chodit pravidelně do školy ‒ musel přivydělávat na rodinu. Karel se smutně svěřil Jiřímu, že ten den ještě nejedl ‒ doma nebylo nic k jídlu. Jiří tedy zašel do blízkého pekařství. Chtěl koupit kamarádovi koláč, ale zjistil, že nejlevnější koláč stojí právě tolik, kolik má peněz a nemohl by tedy nic koupit sobě. Tak počkali, až se pekař otočí, a Jiří ukradl dva rohlíky. Vyběhl ven a dal je Karlovi.

Zadání pro žáky:

Prodiskutujte příběh a zvažte toto: Jednal Jiří správně? Ano? Ne?

Reflexe:

Jaké byly závěry ve Vaší skupině? Shodli jste se? Ne? Proč ‒ v čem? Co znamená „jednat správně“?

Varianta: Možno kombinovat s párovými dialogy (před pozorovateli) typu „disputace“, kdy jeden zastává jiné stanovisko než druhý a společně o tom debatují.

 

 

“Co je spravedlivé?”

Na daném příkladě zvědomnění a tedy i vyjádření hodnoty „spravedlivost“.

Forma: 

Individuální hledání odpovědi na otázku.

Skupinové sdílení ‒ diskuse.

Příběh:

Chlapec neudělal domácí úkol z počtů. Ve škole řekl učiteli, že úkol nemohl udělat, protože byl nemocný. Protože chlapec ale vypadal zdravě, učitel mu neuvěřil a zeptal se rodičů, jak to bylo s jeho nemocí. 

Otec chtěl chlapce za lhaní potrestat, ale nemohl se rozhodnout, jaký trest zvolit. První trest: Padesátkrát opsat básničku. Druhý trest: Řekne synovi: „Tvrdíš, že jsi nemocný. Dobře, musíš se vyléčit. Budeš celý den ležet v posteli a užívat léky, aby ti bylo lépe.“ Třetí trest: „Lhal jsi. Už ti nemůžu věřit. Dokonce i kdybys mluvil pravdu, nebudu si jistý.“ 

Následujícího dne dostal chlapec ve škole jedničku. Za dobrou známku dostával od otce pětikorunu, kterou si ukládal do kasičky. Doma chlapec říká otci, že dostal jedničku. Otec odpovídá: „To může být pravda, ale včera jsi mi lhal, a tak ti už nevěřím. Dnes ti pětikorunu nedám, protože nevím, jestli mi říkáš pravdu. Jestliže nebudeš několik dnů lhát, začnu ti znovu věřit a všechno bude v pořádku.“ Který z trestů je nejspravedlivější?

Zadání pro žáky:

Zhodnoťte, který z trestů je nejspravedlivější? Nejprve každý sám a pak sdílejte ve skupině. Pokud není shoda, zkuste ji najít, ale ne za každou cenu ‒ spíše jen kvůli hledán další argumentace.

Reflexe:

Jaké byly závěry ve Vaší skupině? Shodli jste se? Ne? Proč ‒ v čem? Co znamená „jednat spravedlivě“?

 

Zdroje:

Vacek, P. Rozvoj morálniho vědomi žáků. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Reflektuje své dovednosti stanovovat a dodržovat pravidla etického chování (ve třídě, rodině a komunitě).
  • V praktických situacích dodržuje dohodnutá pravidla chování a vyhodnocuje dopad chování (u sebe i druhých) na utváření mezilidských vztahů v komunitě.
  • Popíše, jakými projevy prosociálního chování přispívá ke vzájemně podporujícím vztahům v jemu blízkém sociálním prostředí (např. školní třída).
  • V modelových situacích navrhne, vyzkouší a vyhodnotí řešení eticky dilematických situací.
  • V modelových situacích kriticky vyhodnotí informace z hlediska pravidel etického chování.
  • Reflektuje své hodnoty spojené s etickým a prosociálním chováním.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

V praktických situacích respektuje přijatá třídní pravidla.