Reflektuje své emoce a emoční prožívání druhých a využívá seberegulaci v interakci s druhými.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- zkouší pojmenovat základní i komplexnější emoce
- všímá si změn svého prožívání
- popisuje, jak se projevují emoce dalších lidí v jeho okolí
- v modelových situacích zkouší způsoby regulace vlastních emocí
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Tvář hráče pokeru”
Cíl: Zkoumat, trénovat a využívat své možnosti ovládání řeči těla při emocích, které nechceme zveřejňovat.
Zadání pro žáky:
Na znamení se všichni vydáme do prostoru a budeme křížem krážem chodit sem a tam. Při každém míjení s jiným členem skupiny se navzájem krátce podíváme do obličeje. Pozor, nejde o žádné navazování kontaktu! Důležité je, abychom při této chůzi měli „bezvýrazný“ výraz (nulový) a obličejem nijak nepohybovali a tento výraz udrželi do konce. Pokud se vám to nepodaří, opusťte prostor, otočte se zády k ostatním, zkuste znovu nasadit „bezvýraz“ a pak se vraťte.
Reflexe:
Co se dařil, co ne?
Proč?
Když se dařilo, jak jste na to šli?
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zkouší způsoby projevení a regulace emocí, reflektuje jejich efektivitu a přínos
- v modelových a dalších učebních situacích rozpoznává emoce své i druhých a zvažuje jejich příčiny i důsledky v jednání
- na příkladu pojmenuje možné důsledky dlouhodobého neuspokojení základních lidských potřeb v prožívání a chování
- reflektuje, jak na něj emoce dalších lidí v okolí působí
- rozpoznává emoce druhých a zkouší na ně reagovat nekonfliktními způsoby
- zkouší přispět k emocionálního bezpečí ve třídě (respekt k potřebám druhých, empatická komunikace atd.)
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Věcná a osobní rovina komunikace v situacích problému”
Cíl: Umět používat formulace věcné (nezraňující, nezosobňující atd. zpětné vazby).
Věcná a osobní komunikace: Věcná se zabývá především věcnou podstatou problémů, sporů nebo komplikovaných situací, tedy „že se něco, co se mělo stát, nestal“. Naopak, nezabývá se tím, „jakou má kdo povahu, jaké vlastnosti, jak vypadá, nenálepkuje („jsi nespolehlivý“) atd., takže tím většinou nezavdává příčinu k „výbuch emocí“, a to na obou stranách.
Diskuse ke strategiím komunikace, např. metoda “já-výroků” v triádě: popis jednání, které mi vadí (popis!, ne hodnocení) ‒ (můj) pocit vyvolaný tvým jednáním (vyjádření v pojmech emocí: mrzí mne, zlobím se, překvapilo mne atd.) ‒ přání, co chci, aby se stalo (příp. nestalo).
Forma: dvojice, resp. trojice ‒ dva hráči a jeden pozorovatel.
Zadání pro žáky:
Zde je situace: Osoba X si půjčila od osoby Y knížku ke zkoušce a na žádost osoby Y slíbila, že knížku za tři dny vrátí, protože Y ji rovněž potřebuje. X ale knížku nevrací a již týden ji má u sebe. Y se tedy rozhodne věc s Y řešit.
1. Sehrajte situaci tak, aby v důsledku komunikace obou vznikl konflikt – max. 5 minut. Návazně v reflexi rozeberte ty způsoby komunikace, které konflikt „živily“.
2. Společná reflexe: O čem byly reflexe ve skupinách, které destruktivní mechanismy komunikace se tu objevily a čím škodí.
3. Sehrajte situaci s použitím "triády“. Pak reflektujte, jak komunikace probíhala, čím byla výhodnější než předchozí, v naopak vidíte obtíž.
4. 2. Společná reflexe: O čem byly reflexe ve skupinách, jak se dařilo uplatňovat „triádu“, pokud ne, proč a jaké jsou možnosti zlepšení využití této strategie.
5. Možný ukázkový nácvik kroků této strategie komunikace s celou skupinou.
Zdroje:
Nehyba, J. Respektující výchova a komunikační techniky ‒ Já výroky v užším slova smyslu. (Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/pages/07_05_ja_vyroky_uzsi.html)
Úroveň: Splněno
Popis:
- Identifikuje vlastní emoce a emoce druhých v různých situacích ve fyzickém a digitálním prostředí.
- Aplikuje účinné techniky regulace svých emocí.
- Uplatňuje všímavost ke svému emocionálnímu prožívání a potřebám v interakci s druhými.
- Reflektuje, jak zohledňuje emocionální prožívání druhého v komunikaci (vyjádřením porozumění emocím druhého apod.).
- V modelových situacích popíše pravděpodobné emocionální prožívání a potřeby jejich aktérů a svůj názor zdůvodní.
- Reflektuje, jaké chování přispívá k emocionálnímu bezpečí ve skupině (např. ve školní třídě), a navrhuje způsoby, jak toto chování podpořit.
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Když se rozzuřím”
Reflektovat své emoce slovy i tělovým výrazem; umět popsat nebo předvést tělovým výrazem emoce druhého.
Hráči sedí v kruhu a postupně říkají: „Když zuřím, dělám toto…“ a udělají pohyb, pozici odpovídající jejich emoci. Takto se mohou zobrazovat i další stavy a emoce.
Reflexe zkušenosti s tělesným vyjádření a sdílení s osttaními.
“Co s námi cloumá…”
Uvědomit si význam pojmů afekt, nálada, vášeň, citový vztah a jejich vliv na člověka a jeho vztahy, přiměřeně komunikovat city. Zamyšlení na výrokem “Emoce by neměly ovládat nás, ale naopak – my bychom se měli naučit emoce zvládat”.
Reflexe: Proč je hněv považován za nepřítele? Jak ovlivní hněv tvoje chování? Dokážeš nastupující pocit hněvu regulovat? Co ti například rozzáří oči a co tvému kamarádovi/tvé kamarádce?
Možnost zadání pozorování lidí a jejich emočních projevů. Byl pro tebe některý projev neobvyklý nebo tě příjemně překvapil? Dokázal/a sis představit svoje projevy ve sledovaných situacích a byly jiné, nebo stejné?
Zdroje:
Kříž, P. Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno : AISIS 2005
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.
http://www.etickavychova.cz/
https://www.odyssea.cz/
Metodiky RRRR - Society for all metodika pro 6. a 7. ročník, metodika pro 8. a 9. ročník
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozlišuje své emoce a emoční prožívání druhých a využívá seberegulaci v konkrétních situacích ve třídě.