reflektuje význam práce a přínosy aktivního zapojení do světa práce pro sebe, komunitu, společnost a přírodu

CSP-OSV-003-ZV9-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • pojmenuje vlivy na své kariérové rozhodování 
  • uvede příklady činností, které přispívají k ochraně planety a/nebo posilují sociální soudržnost, představí jednu z těchto činností, kterou zná ze svého blízkého okolí
  • ve svém okolí najde příklady péče ve formální (např. zdravotní sestra/bratr, vychovatel/ka) a neformální ekonomice (např. úklid, vaření v domácnosti)
  • pojmenuje svoje hodnoty spojené s kariérou 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Příklady aktivit:

Žák si vybere ve svém okolí projekt, který má dopad na rozvoj komunity, obce pod. nebo se zapojí do dobrovolné činnosti ve prospěch blízkých osob ve svém okolí. Své zkušenosti s péčí o druhé a okolí zaznamená do kariérového portfolia (popis činnosti, využité znalosti, dovednosti a kompetence, reflexe vlastní zkušenosti).

Na základě statistických dat (učitelem připravený pracovní list; odkaz na databázi) srovná žák např. pracovní podmínky pečujících profesí s dalšími sférami ekonomiky. Ve skupině sdílí a reflektuje, jaký mají tyto informace vliv na jeho další rozhodování. Skupina žáků může navrhnout řešení nerovností ve vybrané oblasti světa práce a kreativní formou zpracovat.

Žáci si ve skupině vyberou konkrétní povolání a zpracují k vybranému povolání zprávu o jeho environmentálních dopadech. Zaměří se např. na tyto oblasti: Co je výsledkem/výstupem daného povolání? Jaké mají tyto výstupy dopady na přírodu? Jaký se při práci vytváří odpad a jak je s ním dále nakládáno? Jaký mají tyto odpady dopad na život na Zemi? U výše uvedených oblastí navrhnou různé způsoby, jak je možné zmírnit případné negativní dopady na přírodu.

Příklady vyhodnocení:

  • záznam v kariérovém portfoliu
  • esej o žákových konkrétních zkušenostech s péčí o druhé a své okolí

Zdroje: 

https://www.zkola.cz/wp-content/uploads/2023/09/Inspirace_pro_skolni_karierove_poradce.pdf, s. 28 - 30. 

Místně zakotvené učení, zdroj, např. https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/ 

Volba povolání bez předsudků https://www.msmt.cz/ministerstvo/materialy-k-tematu-rovnosti-zen-a-muzu

https://ikap.kr-stredocesky.cz/files/uploads/centrum-metodicke-podpory-pro-karierove-poradenstvi/metodicky-material//Material_KP_Na_ceste_k_udrzitelne_budoucnosti.pdf