využívá pro svůj kariérový rozvoj různé informační zdroje, vztahy a sítě ve fyzickém a digitálním prostředí
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozliší věrohodnost a aktuálnost informačních zdrojů v oblasti svého zájmu
- pojmenuje lidi, sítě a informační zdroje, které může využít při volbě vzdělávání/povolání.
- diskutuje o trendech v profesních oblastech, kterého ho zajímají (AI, green jobs, demografické změny)
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Žák s využitím portálu Infoabsolvent porovná informace o vybraných vzdělávacích příležitostech. Prostřednictvím Národní soustavy povolání porovná informace o vybraných povoláních.
Příklady aktivit:
“Myšlenky pro budoucnost”
Učitel facilituje brainstorming - jaké jsou trendy ve světě práce, jak bude vypadat svět práce v budoucnosti. Následně se žáci zamýšlí ve skupině nad tím, jak budoucí scénáře proměňují jejich kariérové možnosti, např.: Jak vypadá svět budoucnosti, čím lidé v tomto světě tráví čas, jak si lidé zajišťují obživu? A reflektují směrem k sobě: Jak byste se v tomto světě cítili? Čím byste trávili čas? Pro zpracování mohou využít flipchart, poster, vytvořit koláž, obraz apod.
“Zelená pracovní místa”
S použitím těchto informací žáci ve skupinách navrhnou příklady nových profesí a dovedností, které budou vyžadovat. Reflexe: Co si myslíte, existují tyto profese v současné době? Pokud ano, kde jste se s nimi setkali? Pokud nikoliv, kdy si myslíte, že vznikne poptávka po nich?
Žáci tyto profese a požadavky představí. Příklad zadání modelové situace - výběrové řízení pro tuto “zelenou” pracovní pozici.
Příklady vyhodnocení:
- záznam v kariérovém portfoliu (např. myšlenková mapa)
- prezentace ve skupině sledovaná učitelem
- předvedení schopností vyhledat relevantní informaci
Zdroje:
Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce | Infoabsolvent.cz
Národní soustava povolání (nsp.cz)
https://www.zkola.cz/wp-content/uploads/2023/09/Inspirace_pro_skolni_karierove_poradce.pdf, s. 122-125.