využívá pro svůj kariérový rozvoj různé informační zdroje, vztahy a sítě ve fyzickém a digitálním prostředí

CSP-OSV-003-ZV9-009
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • rozliší věrohodnost a aktuálnost informačních zdrojů v oblasti svého zájmu
  • pojmenuje lidi, sítě a informační zdroje, které může využít při volbě vzdělávání/povolání.
  • diskutuje o trendech v profesních oblastech, kterého ho zajímají (AI, green jobs, demografické změny) 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Žák s využitím portálu Infoabsolvent porovná informace o vybraných vzdělávacích příležitostech. Prostřednictvím Národní soustavy povolání porovná informace o vybraných povoláních.

Příklady aktivit:

“Myšlenky pro budoucnost”

Učitel facilituje brainstorming - jaké jsou trendy ve světě práce, jak bude vypadat svět práce v budoucnosti. Následně se žáci zamýšlí ve skupině nad tím, jak budoucí scénáře proměňují jejich kariérové možnosti, např.: Jak vypadá svět budoucnosti, čím lidé v tomto světě tráví čas, jak si lidé zajišťují obživu? A reflektují směrem k sobě: Jak byste se v tomto světě cítili? Čím byste trávili čas? Pro zpracování mohou využít flipchart, poster, vytvořit koláž, obraz apod.

“Zelená pracovní místa”

S použitím těchto informací žáci ve skupinách navrhnou příklady nových profesí a dovedností, které budou vyžadovat. Reflexe: Co si myslíte, existují tyto profese v současné době? Pokud ano, kde jste se s nimi setkali? Pokud nikoliv, kdy si myslíte, že vznikne poptávka po nich? 

Žáci tyto profese a požadavky představí. Příklad zadání modelové situace - výběrové řízení pro tuto “zelenou” pracovní pozici. 

Příklady vyhodnocení:

  • záznam v kariérovém portfoliu (např. myšlenková mapa) 
  • prezentace ve skupině sledovaná učitelem
  • předvedení schopností vyhledat relevantní informaci

 

Zdroje:

Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce | Infoabsolvent.cz

Národní soustava povolání (nsp.cz)

https://www.zkola.cz/wp-content/uploads/2023/09/Inspirace_pro_skolni_karierove_poradce.pdf, s. 122-125. 

https://ikap.kr-stredocesky.cz/files/uploads/centrum-metodicke-podpory-pro-karierove-poradenstvi/metodicky-material//Material_KP_Na_ceste_k_udrzitelne_budoucnosti.pdf, s. 13-14.