reflektuje význam udržování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, různými rolemi v životě

CSP-OSV-003-ZV9-011
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • rozeznává různé druhy životních rolí v kontextu věku, sociálního postavení a genderu,
  • definuje vlastní aktuální životní role a jejich podobu ve své budoucnosti,
  • navrhuje vhodné volnočasové aktivity, které přispívají k jeho rozvoji v souladu s jeho hodnotami a cíli,
  • navrhuje takové členění dne, ve kterém je v rovnováze plnění povinností, volnočasové aktivity a odpočinek,
  • vytváří podpůrné mezilidské vztahy a zázemí pro vlastní rozvoj v pracovní i osobní oblasti.

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Příklady aktivit:

“Význam volnočasových aktivit”

Prezentace ideálního členění dne z hlediska plnění povinností, volného času a odpočinku. Identifikace vlastních podpůrných vztahů a sociálních kontaktů (koláž, síť, myšlenková mapa). Učitelem řízená diskuze v malé skupině o vlastních volnočasových aktivitách a jejich přínosu pro osobní rozvoj.

“Hodnoty a svět práce”

Žák pojmenuje své aktuální životní role a z nich vyplývající činnosti. Navrhne ideální členění dne z hlediska plnění povinností, volného času a odpočinku (koláž, graf apod.). Navrhne také vhodné volnočasové aktivity, které přispějí k jeho rozvoji v souladu s jeho hodnotami a cíli. Poté následuje učitelem řízená diskuze v malé skupině o vlastních volnočasových aktivitách a jejich přínosu pro osobní a pracovní rozvoj. Výstup z této aktivity uloží do portfolia.

Žák si s pomocí myšlenkové mapy zakreslí podpůrné osoby ve svém okolí. Poté ve dvojicích/malé skupině svou myšlenkovou mapu představí a diskutuje o tom, jakou podporu dostává od těchto osob, případně jak si tyto vztahy vytváří a udržuje.

Učitel dětem představí význam slova životní/pracovní hodnoty. Žáci se zamýšlí nad tím, co je pro ně osobně důležité, jaké jsou jejich priority a hodnoty. Vyplní si pracovní list, který mapuje aktuální životní hodnoty a jejich naplněnost. Zamyslí se nad tím, jak mohou tyto hodnoty naplňovat ve svých aktuálních životních rolích. 

Zdroje:

https://www.zkola.cz/wp-content/uploads/2023/09/Inspirace_pro_skolni_karierove_poradce.pdf