reflektuje význam udržování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, různými rolemi v životě
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozeznává různé druhy životních rolí v kontextu věku, sociálního postavení a genderu,
- definuje vlastní aktuální životní role a jejich podobu ve své budoucnosti,
- navrhuje vhodné volnočasové aktivity, které přispívají k jeho rozvoji v souladu s jeho hodnotami a cíli,
- navrhuje takové členění dne, ve kterém je v rovnováze plnění povinností, volnočasové aktivity a odpočinek,
- vytváří podpůrné mezilidské vztahy a zázemí pro vlastní rozvoj v pracovní i osobní oblasti.
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Příklady aktivit:
“Význam volnočasových aktivit”
Prezentace ideálního členění dne z hlediska plnění povinností, volného času a odpočinku. Identifikace vlastních podpůrných vztahů a sociálních kontaktů (koláž, síť, myšlenková mapa). Učitelem řízená diskuze v malé skupině o vlastních volnočasových aktivitách a jejich přínosu pro osobní rozvoj.
“Hodnoty a svět práce”
Žák pojmenuje své aktuální životní role a z nich vyplývající činnosti. Navrhne ideální členění dne z hlediska plnění povinností, volného času a odpočinku (koláž, graf apod.). Navrhne také vhodné volnočasové aktivity, které přispějí k jeho rozvoji v souladu s jeho hodnotami a cíli. Poté následuje učitelem řízená diskuze v malé skupině o vlastních volnočasových aktivitách a jejich přínosu pro osobní a pracovní rozvoj. Výstup z této aktivity uloží do portfolia.
Žák si s pomocí myšlenkové mapy zakreslí podpůrné osoby ve svém okolí. Poté ve dvojicích/malé skupině svou myšlenkovou mapu představí a diskutuje o tom, jakou podporu dostává od těchto osob, případně jak si tyto vztahy vytváří a udržuje.
Učitel dětem představí význam slova životní/pracovní hodnoty. Žáci se zamýšlí nad tím, co je pro ně osobně důležité, jaké jsou jejich priority a hodnoty. Vyplní si pracovní list, který mapuje aktuální životní hodnoty a jejich naplněnost. Zamyslí se nad tím, jak mohou tyto hodnoty naplňovat ve svých aktuálních životních rolích.
Zdroje:
https://www.zkola.cz/wp-content/uploads/2023/09/Inspirace_pro_skolni_karierove_poradce.pdf