tvoří osobní kariérové portfolio, které využívá v modelových situacích zájmu o vzdělávací a pracovní příležitosti

CSP-OSV-003-ZV9-012
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • volí vhodnou formu kariérového portfolia a způsob záznamů do něj
  • získává schopnost průběžné a metodické práce na svém kariérovém portfoliu 
  • rozlišuje veřejné a soukromé části svého portfolia a jejich funkce při sebeprezentaci 
  • reflektuje své záznamy a dokáže zhodnotit jejich význam pro plánování vlastního rozvoje

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Portfolia jsou klíčovým nástrojem pro rozvoj dovedností řízení vlastní kariéry ve školách - formou sebereflektivního zaznamenávání, systematizování a hodnocení nabytých poznatků, dovedností, zkušeností. Práce s portfoliem pomáhá pojmenovávat výsledky naučeného a tvořit je tak měřitelnějšími. 

Portfolio potom může obsahovat např. tyto složky – osobnostní charakteristiky, zájmy, silné stránky, každodenní dovednosti, školní/pracovní dovednosti, motivační dopis, CV, certifikáty, osvědčení, zpětné vazby a další dokumenty.

Při sestavování portfolia může vypadat zadání pro žáka například takto:

  • Moje zájmy, co mě baví? (čím mi to dělá radost?)
  • Moje úspěchy, co se mi povedlo? (v čem se mi to povedlo a jak jsem to dokázal?)
  • Moje silné stránky, v čem jsem dobrý? (kde všude je využívám?)
  • Moje dovednosti, co všechno umím? (jak jsem je získal a jak se pozná, že to umím, jakou mám zpětnou vazbu od druhých?)
  • Moje sny, co bych si přál v životě, studiu a práci? (co pro to můžu udělat?)
  • Můj plán, co se chci naučit v životě a k čemu mi to bude, v čem se chci rozvíjet? (jaké dovednosti chci mít?)
  • Moje kroky, jak to udělám? (co udělám jako první, co bude následovat dále?)
  • Moje budoucnost, jak poznám, že už tam jsem? (jaký bude můj život, jak se budu mít, co v něm bude, jaký bude okolní svět?)

Při tvorbě je možné jít cestou jednoduchého portfolia formou online složky, kde je možné variabilně volit formáty vložený souborů, upravovat sdílení v online režimu apod. Tyto nástroje nabízí běžně aplikace využívané ve školách i k jiným účelům, případně další dostupné zdarma nebo za nízkou cenu. Využití podobných online nástrojů ve školách posiluje díky nutnosti více využívat online výuky, a stávají se součástí učení. Lze využít i specifické otevřené nástroje využívané pro e-learning, jednoduché webové stránky a jiné. Případně zvolit specifický více připravené aplikace dostupné od neziskových nebo komerčních organizací produkujících vzdělávací materiály, platformy a nástroje.

Zdroje:

Odborný článek: Příprava online kariérového portfolia jako výuková aktivita (rvp.cz)

https://vzdelavanivsem.cz/pages/files/Metodika%20Zakovska%20portfolia.pdf?fbclid=IwAR3WLLGwTO4JBDwCtZB9BaidDhrEqm_XVgrR5AkwS07k4b33uIqk3mA1UTw