tvoří osobní kariérové portfolio, které využívá v modelových situacích zájmu o vzdělávací a pracovní příležitosti
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- volí vhodnou formu kariérového portfolia a způsob záznamů do něj
- získává schopnost průběžné a metodické práce na svém kariérovém portfoliu
- rozlišuje veřejné a soukromé části svého portfolia a jejich funkce při sebeprezentaci
- reflektuje své záznamy a dokáže zhodnotit jejich význam pro plánování vlastního rozvoje
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Portfolia jsou klíčovým nástrojem pro rozvoj dovedností řízení vlastní kariéry ve školách - formou sebereflektivního zaznamenávání, systematizování a hodnocení nabytých poznatků, dovedností, zkušeností. Práce s portfoliem pomáhá pojmenovávat výsledky naučeného a tvořit je tak měřitelnějšími.
Portfolio potom může obsahovat např. tyto složky – osobnostní charakteristiky, zájmy, silné stránky, každodenní dovednosti, školní/pracovní dovednosti, motivační dopis, CV, certifikáty, osvědčení, zpětné vazby a další dokumenty.
Při sestavování portfolia může vypadat zadání pro žáka například takto:
- Moje zájmy, co mě baví? (čím mi to dělá radost?)
- Moje úspěchy, co se mi povedlo? (v čem se mi to povedlo a jak jsem to dokázal?)
- Moje silné stránky, v čem jsem dobrý? (kde všude je využívám?)
- Moje dovednosti, co všechno umím? (jak jsem je získal a jak se pozná, že to umím, jakou mám zpětnou vazbu od druhých?)
- Moje sny, co bych si přál v životě, studiu a práci? (co pro to můžu udělat?)
- Můj plán, co se chci naučit v životě a k čemu mi to bude, v čem se chci rozvíjet? (jaké dovednosti chci mít?)
- Moje kroky, jak to udělám? (co udělám jako první, co bude následovat dále?)
- Moje budoucnost, jak poznám, že už tam jsem? (jaký bude můj život, jak se budu mít, co v něm bude, jaký bude okolní svět?)
Při tvorbě je možné jít cestou jednoduchého portfolia formou online složky, kde je možné variabilně volit formáty vložený souborů, upravovat sdílení v online režimu apod. Tyto nástroje nabízí běžně aplikace využívané ve školách i k jiným účelům, případně další dostupné zdarma nebo za nízkou cenu. Využití podobných online nástrojů ve školách posiluje díky nutnosti více využívat online výuky, a stávají se součástí učení. Lze využít i specifické otevřené nástroje využívané pro e-learning, jednoduché webové stránky a jiné. Případně zvolit specifický více připravené aplikace dostupné od neziskových nebo komerčních organizací produkujících vzdělávací materiály, platformy a nástroje.
Zdroje:
Odborný článek: Příprava online kariérového portfolia jako výuková aktivita (rvp.cz)