Reflektuje význam udržování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, různými rolemi v životě.

CSP-OSV-003-ZV9-014
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • popíše členění svého běžného dne a týdne
  • diskutuje o svých životních rolích a hodnotách a na konkrétních příkladech rozpoznává ty, které jsou pro něj důležité
  • rozpozná aktivity a činnosti, které přispívají k jeho wellbeingu

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Můj týden pod lupou”

Průběh aktivity:

Uvedení do tématu diskuzí o tom, co vše během dne děláme a jaké různé role v životě máme (např. žák, kamarád, syn/dcera, sportovec...)

Individuální práce 

Každý žák dostane pracovní list rozdělený na 7 dní v týdnu. Do každého dne zakreslí/zapíše své typické aktivity

U každé aktivity označí 

  • jakou roli při ní zastává (např. student, kamarád, sportovec)
  • jak se při ní cítí (může použít emotikony nebo barvy)

Reflexe v malých skupinách

  • Která role je pro mě nejdůležitější a proč
  • Které aktivity mi dělají největší radost
  • Co bych chtěl ve svém týdnu změnit

Společná diskuze: Co mají žáci společného?

  • Jaké aktivity jim dodávají energii?
  • Co jim pomáhá cítit se dobře?
  • Jak by mohli do svého týdne přidat více aktivit, které je těší?

Závěr 

  • Každý žák si stanoví jeden malý cíl - jakou příjemnou aktivitu by chtěl do svého týdne přidat nebo kterou by chtěl dělat častěji

Příklady vyhodnocení:

  • záznam v kariérovém portfoliu 
  • prezentace ve skupině sledovaná učitelem
  • předvedení schopnosti komunikovat své potřeby a preference v oblasti osobního well-beingu při společné diskuzi

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zkouší si vhodné členění dne z hlediska rovnováhy mezi aktivitou a odpočinkem
  • seznamuje se vztahem mezi kariérovou cestou a různými životními rolemi (např. vzhledem k věku, sociálnímu postavení, genderu)
  • získává dovednosti potřebné k řízení vlastní profesní a vzdělávací dráhy s ohledem na svůj wellbeing

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Cesty životem”

Představení konceptu životní cesty a jak se v průběhu života mění naše role. Diskuze o tom, jaké role mají různí členové rodiny žáků.

Aktivita Timeline

Každý žák dostane velký papír a nakreslí na něj časovou osu od současnosti (14 let) do budoucnosti (např. 40 let)

Učitel postupně rozdává kartičky s různými životními událostmi/rolemi, například:

  • Studium střední školy
  • První brigáda
  • Studium vysoké školy
  • První zaměstnání
  • Založení rodiny
  • Péče o děti
  • Kariérní postup
  • Péče o rodiče
  • Vlastní podnikání
  • Žáci umísťují kartičky na svou časovou osu podle toho, kdy si myslí, že by tyto události mohly nastat
  • Ke každé kartičce píší, jaký dopad by mohla mít na jejich vysněnou kariéru

 Sdílení ve dvojicích 

  • Žáci si ve dvojicích představí své časové osy
  • Diskutují o tom, proč umístili události právě tam
  • Sdílí své představy o tom, jak skloubit různé role

Skupinová diskuze:

  • Jak se liší časové osy různých žáků?
  • Co může ovlivnit načasování různých životních rolí?
  • Jaké výzvy mohou přinést různé kombinace rolí?
  • Jak se liší očekávání společnosti od mužů a žen?
  • Existují nějaké stereotypy spojené s určitými povoláními a rolemi?

Závěr 

Každý žák napíše na post-it jednu věc, která ho nejvíce překvapila nebo nad kterou se chce více zamyslet

Příklady vyhodnocení

  • záznam v kariérovém portfoliu 
  • sdílení ve dvojicích sledované učitelem
  • předvedení schopnosti komunikovat své potřeby a preference v oblasti vlastní životní cesty s přihlédnutím k zachování osobní pohody

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Reflektuje vztah mezi svými kariérovými cíli, životními hodnotami a vlastním wellbeingem.
  • Navrhuje a diskutuje o členění dne, ve kterém je v rovnováze různý typ aktivit a odpočinku (učení, podílení se na činnostech v domácnosti, volnočasové aktivity apod.).
  • Reflektuje vlastní aktuální životní role a jejich proměny v budoucnosti ve vztahu ke své představě kariérové cesty. 
  • Posuzuje význam podpůrných mezilidských vztahů a sociálního zázemí v osobním životě pro svůj kariérový rozvoj.
  • Reflektuje přínos svých volnočasových aktivit z hlediska svého osobního a kariérového rozvoje.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpoznává rozdíl mezi povinnostmi a volným časem.