Reflektuje význam udržování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, různými rolemi v životě.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- popíše členění svého běžného dne a týdne
- diskutuje o svých životních rolích a hodnotách a na konkrétních příkladech rozpoznává ty, které jsou pro něj důležité
- rozpozná aktivity a činnosti, které přispívají k jeho wellbeingu
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Můj týden pod lupou”
Průběh aktivity:
Uvedení do tématu diskuzí o tom, co vše během dne děláme a jaké různé role v životě máme (např. žák, kamarád, syn/dcera, sportovec...)
Individuální práce
Každý žák dostane pracovní list rozdělený na 7 dní v týdnu. Do každého dne zakreslí/zapíše své typické aktivity
U každé aktivity označí
- jakou roli při ní zastává (např. student, kamarád, sportovec)
- jak se při ní cítí (může použít emotikony nebo barvy)
Reflexe v malých skupinách
- Která role je pro mě nejdůležitější a proč
- Které aktivity mi dělají největší radost
- Co bych chtěl ve svém týdnu změnit
Společná diskuze: Co mají žáci společného?
- Jaké aktivity jim dodávají energii?
- Co jim pomáhá cítit se dobře?
- Jak by mohli do svého týdne přidat více aktivit, které je těší?
Závěr
- Každý žák si stanoví jeden malý cíl - jakou příjemnou aktivitu by chtěl do svého týdne přidat nebo kterou by chtěl dělat častěji
Příklady vyhodnocení:
- záznam v kariérovém portfoliu
- prezentace ve skupině sledovaná učitelem
- předvedení schopnosti komunikovat své potřeby a preference v oblasti osobního well-beingu při společné diskuzi
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zkouší si vhodné členění dne z hlediska rovnováhy mezi aktivitou a odpočinkem
- seznamuje se vztahem mezi kariérovou cestou a různými životními rolemi (např. vzhledem k věku, sociálnímu postavení, genderu)
- získává dovednosti potřebné k řízení vlastní profesní a vzdělávací dráhy s ohledem na svůj wellbeing
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Cesty životem”
Představení konceptu životní cesty a jak se v průběhu života mění naše role. Diskuze o tom, jaké role mají různí členové rodiny žáků.
Aktivita Timeline
Každý žák dostane velký papír a nakreslí na něj časovou osu od současnosti (14 let) do budoucnosti (např. 40 let)
Učitel postupně rozdává kartičky s různými životními událostmi/rolemi, například:
- Studium střední školy
- První brigáda
- Studium vysoké školy
- První zaměstnání
- Založení rodiny
- Péče o děti
- Kariérní postup
- Péče o rodiče
- Vlastní podnikání
- Žáci umísťují kartičky na svou časovou osu podle toho, kdy si myslí, že by tyto události mohly nastat
- Ke každé kartičce píší, jaký dopad by mohla mít na jejich vysněnou kariéru
Sdílení ve dvojicích
- Žáci si ve dvojicích představí své časové osy
- Diskutují o tom, proč umístili události právě tam
- Sdílí své představy o tom, jak skloubit různé role
Skupinová diskuze:
- Jak se liší časové osy různých žáků?
- Co může ovlivnit načasování různých životních rolí?
- Jaké výzvy mohou přinést různé kombinace rolí?
- Jak se liší očekávání společnosti od mužů a žen?
- Existují nějaké stereotypy spojené s určitými povoláními a rolemi?
Závěr
Každý žák napíše na post-it jednu věc, která ho nejvíce překvapila nebo nad kterou se chce více zamyslet
Příklady vyhodnocení
- záznam v kariérovém portfoliu
- sdílení ve dvojicích sledované učitelem
- předvedení schopnosti komunikovat své potřeby a preference v oblasti vlastní životní cesty s přihlédnutím k zachování osobní pohody
Úroveň: Splněno
Popis:
- Reflektuje vztah mezi svými kariérovými cíli, životními hodnotami a vlastním wellbeingem.
- Navrhuje a diskutuje o členění dne, ve kterém je v rovnováze různý typ aktivit a odpočinku (učení, podílení se na činnostech v domácnosti, volnočasové aktivity apod.).
- Reflektuje vlastní aktuální životní role a jejich proměny v budoucnosti ve vztahu ke své představě kariérové cesty.
- Posuzuje význam podpůrných mezilidských vztahů a sociálního zázemí v osobním životě pro svůj kariérový rozvoj.
- Reflektuje přínos svých volnočasových aktivit z hlediska svého osobního a kariérového rozvoje.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpoznává rozdíl mezi povinnostmi a volným časem.