Tvoří osobní kariérové portfolio, které využívá v modelových situacích zájmu o vzdělávací a pracovní příležitosti.

CSP-OSV-003-ZV9-015
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • rozpozná své zájmy a úspěchy vhodné pro uchování v portfoliu 
  • zkouší si zaznamenávat úspěchy při rozvoji svých zájmů v portfoliu
  • v modelové situaci prezentuje vybrané zájmy a úspěchy

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Já v obraze”

Cíl

Trénovat sebereflexi, budovat sebeobraz, uvědomit si zájmy, hodnoty, vlastnosti, které mě charakterizují, zapracování do portfolia.

Postup

Doprostřed místnosti na zem rozprostřeme časopisy, nůžky, čtvrtky, lepidla a fixy. Zadáme, ať se žáci a žačky sami za sebe zamyslí nad tím, co je charakterizuje, jaké mají své výrazné stránky, co mají rádi, co dělají ve volném čase, co je pro ně důležité, stejně jako to, proti čemu se vymezují. Vysvětlíme, že si nyní mají vybrat z časopisů obrázky nebo nápisy, kterými vše výše uvedené o sobě samotných znázorní. Popíšeme, že z obrázků a nápisů vytvoří koláž, kterou mohou, pokud chtějí, dotvořit pomocí fixů. Zdůrazníme, že nemusí usilovat o estetickou hodnotu a že o koláži pak budou mluvit před ostatními a vysvětlovat ji. 

Každý nechá koláž na svém místě, aby si je všichni mohli v klidu a tichosti prohlédnout. Poté se skupina posadí v kruhu a vždy jeden o koláži mluví tak, aby ji ostatní viděli. Následně se mohou všichni doptávat. Můžeme také poukazovat na podobnosti, aby bylo zřejmé, pokud je něco společné více lidem (např. když několik žáků znázorní hudební nástroje, pojmenujeme, že by z nich mohla být kapela apod.).

Příklady vyhodnocení

  • záznam v kariérovém portfoliu 
  • (sebe) prezentace ve skupině sledovaná učitelem

Zdroj

Vercajk kariérového poradce https://centrumkompetenci.cz/wp-content/uploads/2023/11/vercajk_karieroveho_poradce_web.pdf 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • sbírá doklady o svých zkušenostech a úspěších a zaznamenává je do do svého portfolia
  • upravuje portfolio na základě vyhodnocování svého rozvoje
  • přijímá hodnocení a zpětnou vazbu k portfoliu a vyhodnocuje její relevantnost ve vztahu k vlastním kariérovým cílům

Ilustrace

Krátký textový popis:

"Co říkáš na moje portfolio?"

Cíl 

Získat a zamyslet se nad názory druhých na své portfolio a zjistit, jestli to sedí s tím, čím by chtěl/a být.

Postup:

  1. Žák si vybere 3 lidi, kterým ukáže své portfolio:
    • někdo ze školy (třeba oblíbený učitel nebo spolužák)
    • někdo z rodiny
    • někdo, kdo dělá práci, která žáka zajímá (může být i příbuzný nebo rodinný známý)
  2. Připraví si jednoduché otázky:
    • Co se ti na mém portfoliu nejvíc líbí?
    • Co bys tam ještě přidal/a?
    • Myslíš, že by se mi hodilo do práce/povolání, které mě zajímá?
  3. Po získání odpovědí si žák vezme barevné papírky a napíše si:
    • ZELENÝ: Co se všem líbilo
    • ŽLUTÝ: Tipy na vylepšení
    • MODRÝ: Nápady související s vysněným povoláním
  4. Společně s učitelem (nebo výchovným poradcem) si projde papírky a vybere:
    • 1 věc, kterou do portfolia určitě přidá
    • 1 věc, kterou by chtěl/a vylepšit
    • 1 aktivitu, která by mu/jí pomohla přiblížit se vysněnému povolání

Příklady vyhodnocení

  • záznam v kariérovém portfoliu 
  • (sebe) prezentace ve skupině sledovaná učitelem

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Posoudí vhodné postupy a nástroje při tvorbě osobního kariérového portfolia, pojmenuje příklady využití portfolií při celoživotní kariérové cestě. 
  • Prostřednictvím portfolia eviduje, monitoruje a reflektuje své zkušenosti, dovednosti, zájmy, úspěchy.
  • Využívá portfolio pro identifikaci cílů osobního a kariérového rozvoje v souladu s preferovanými vzdělávacími a pracovními příležitostmi.
  • Reflektuje, jak se mu daří aktualizovat portfolio a upravovat ho na základě proměny svých kariérových cílů.
  • Prezentuje v modelových situacích a reflektuje svou prezentaci i prezentace ostatních, rozliší, které části portfolia jsou vhodné využít k sebeprezentaci.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Tvoří podle návodu osobní kariérové portfolio, které využívá ve vybrané modelové situaci za účelem získání vzdělávacích a pracovních příležitostí.