Tvoří osobní kariérové portfolio, které využívá v modelových situacích zájmu o vzdělávací a pracovní příležitosti.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- rozpozná své zájmy a úspěchy vhodné pro uchování v portfoliu
- zkouší si zaznamenávat úspěchy při rozvoji svých zájmů v portfoliu
- v modelové situaci prezentuje vybrané zájmy a úspěchy
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Já v obraze”
Cíl
Trénovat sebereflexi, budovat sebeobraz, uvědomit si zájmy, hodnoty, vlastnosti, které mě charakterizují, zapracování do portfolia.
Postup
Doprostřed místnosti na zem rozprostřeme časopisy, nůžky, čtvrtky, lepidla a fixy. Zadáme, ať se žáci a žačky sami za sebe zamyslí nad tím, co je charakterizuje, jaké mají své výrazné stránky, co mají rádi, co dělají ve volném čase, co je pro ně důležité, stejně jako to, proti čemu se vymezují. Vysvětlíme, že si nyní mají vybrat z časopisů obrázky nebo nápisy, kterými vše výše uvedené o sobě samotných znázorní. Popíšeme, že z obrázků a nápisů vytvoří koláž, kterou mohou, pokud chtějí, dotvořit pomocí fixů. Zdůrazníme, že nemusí usilovat o estetickou hodnotu a že o koláži pak budou mluvit před ostatními a vysvětlovat ji.
Každý nechá koláž na svém místě, aby si je všichni mohli v klidu a tichosti prohlédnout. Poté se skupina posadí v kruhu a vždy jeden o koláži mluví tak, aby ji ostatní viděli. Následně se mohou všichni doptávat. Můžeme také poukazovat na podobnosti, aby bylo zřejmé, pokud je něco společné více lidem (např. když několik žáků znázorní hudební nástroje, pojmenujeme, že by z nich mohla být kapela apod.).
Příklady vyhodnocení
- záznam v kariérovém portfoliu
- (sebe) prezentace ve skupině sledovaná učitelem
Zdroj
Vercajk kariérového poradce. Dostupné z https://centrumkompetenci.cz/wp-content/uploads/2023/11/vercajk_karieroveho_poradce_web.pdf
Úroveň: Na cestě
Popis:
- sbírá doklady o svých zkušenostech a úspěších a zaznamenává je do do svého portfolia
- upravuje portfolio na základě vyhodnocování svého rozvoje
- přijímá hodnocení a zpětnou vazbu k portfoliu a vyhodnocuje její relevantnost ve vztahu k vlastním kariérovým cílům
Ilustrace
Krátký textový popis:
"Co říkáš na moje portfolio?"
Cíl
Získat a zamyslet se nad názory druhých na své portfolio a zjistit, jestli to sedí s tím, čím by chtěl/a být.
Postup:
- Žák si vybere 3 lidi, kterým ukáže své portfolio:
- někdo ze školy (třeba oblíbený učitel nebo spolužák)
- někdo z rodiny
- někdo, kdo dělá práci, která žáka zajímá (může být i příbuzný nebo rodinný známý)
- Připraví si jednoduché otázky:
- Co se ti na mém portfoliu nejvíc líbí?
- Co bys tam ještě přidal/a?
- Myslíš, že by se mi hodilo do práce/povolání, které mě zajímá?
- Po získání odpovědí si žák vezme barevné papírky a napíše si:
- ZELENÝ: Co se všem líbilo
- ŽLUTÝ: Tipy na vylepšení
- MODRÝ: Nápady související s vysněným povoláním
- Společně s učitelem (nebo výchovným poradcem) si projde papírky a vybere:
- 1 věc, kterou do portfolia určitě přidá
- 1 věc, kterou by chtěl/a vylepšit
- 1 aktivitu, která by mu/jí pomohla přiblížit se vysněnému povolání
Příklady vyhodnocení
- záznam v kariérovém portfoliu
- (sebe) prezentace ve skupině sledovaná učitelem
Úroveň: Splněno
Popis:
- Posoudí vhodné postupy a nástroje při tvorbě osobního kariérového portfolia, pojmenuje příklady využití portfolií při celoživotní kariérové cestě.
- Prostřednictvím portfolia eviduje, monitoruje a reflektuje své zkušenosti, dovednosti, zájmy, úspěchy.
- Využívá portfolio pro identifikaci cílů osobního a kariérového rozvoje v souladu s preferovanými vzdělávacími a pracovními příležitostmi.
- Reflektuje, jak se mu daří aktualizovat portfolio a upravovat ho na základě proměny svých kariérových cílů.
- Prezentuje v modelových situacích a reflektuje svou prezentaci i prezentace ostatních, rozliší, které části portfolia jsou vhodné využít k sebeprezentaci.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Portfolia jsou klíčovým nástrojem pro rozvoj dovedností řízení vlastní kariéry ve školách - formou sebereflektivního zaznamenávání, systematizování a hodnocení nabytých poznatků, dovedností, zkušeností. Práce s portfoliem pomáhá pojmenovávat výsledky naučeného a tvořit je tak měřitelnějšími.
Portfolio potom může obsahovat např. tyto složky – osobnostní charakteristiky, zájmy, silné stránky, každodenní dovednosti, školní/pracovní dovednosti, motivační dopis, CV, certifikáty, osvědčení, zpětné vazby a další dokumenty.
Při sestavování portfolia může vypadat zadání pro žáka například takto:
- Moje zájmy, co mě baví? (čím mi to dělá radost?)
- Moje úspěchy, co se mi povedlo? (v čem se mi to povedlo a jak jsem to dokázal?)
- Moje silné stránky, v čem jsem dobrý? (kde všude je využívám?)
- Moje dovednosti, co všechno umím? (jak jsem je získal a jak se pozná, že to umím, jakou mám zpětnou vazbu od druhých?)
- Moje sny, co bych si přál v životě, studiu a práci? (co pro to můžu udělat?)
- Můj plán, co se chci naučit v životě a k čemu mi to bude, v čem se chci rozvíjet? (jaké dovednosti chci mít?)
- Moje kroky, jak to udělám? (co udělám jako první, co bude následovat dále?)
- Moje budoucnost, jak poznám, že už tam jsem? (jaký bude můj život, jak se budu mít, co v něm bude, jaký bude okolní svět?)
Při tvorbě je možné jít cestou jednoduchého portfolia formou online složky, kde je možné variabilně volit formáty vložený souborů, upravovat sdílení v online režimu apod. Tyto nástroje nabízí běžně aplikace využívané ve školách i k jiným účelům, případně další dostupné zdarma nebo za nízkou cenu. Využití podobných online nástrojů ve školách posiluje díky nutnosti více využívat online výuky, a stávají se součástí učení. Lze využít i specifické otevřené nástroje využívané pro e-learning, jednoduché webové stránky a jiné. Případně zvolit specifický více připravené aplikace dostupné od neziskových nebo komerčních organizací produkujících vzdělávací materiály, platformy a nástroje.
Zdroje:
Odborný článek: Příprava online kariérového portfolia jako výuková aktivita (rvp.cz)
Metodika žákovská portfolia. Dostupné z https://vzdelavanivsem.cz
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Tvoří podle návodu osobní kariérové portfolio, které využívá ve vybrané modelové situaci za účelem získání vzdělávacích a pracovních příležitostí.