Používá běžné nářadí a nástroje pro péči o domácnost, zahradu nebo zeleň v interiéru.

CSP-TCH-002-ZV5-002

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Poznává běžné nástroje, nářadí a pomůcky využívané při péči o domácnost, zahradu a zeleň v interiéru.
  • Prostřednictvím praktických aktivit se seznamuje s využitím běžných nástrojů, nářadí a pomůcek určených k péči o domácnost, zahradu a zeleň v interiéru.
  • Na základě demonstrace bezpečně manipuluje se základními nástroji, nářadím a pomůckami v modelových situacích.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žák se podílí na přípravě pracovní plochy a pomůcek. Učitel demonstruje správný postup dotažení vrutů, přičemž zdůrazňuje důležitost volby vhodného nářadí pro daný úkol. Na základě pozorování žák replikuje pracovní postup. Na základě demonstrace správně používá nářadí z nabídky dané učitelem (šroubovák). V průběhu manipulace používá ochranné pomůcky a dodržuje pokyny učitele. Postupuje podle instrukcí a provádí jednoduché pracovní úkony. Po dokončení činnosti žák řízeně hodnotí průběh a výsledek pomocí symbolů nebo škál. Žák se aktivně podílí na úklidu pracovní prostor, nářadí a pomůcek na pokyn učitele.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Pojmenuje běžné nástroje, nářadí a pomůcky využívané při péči o domácnost, zahradu a zeleň v interiéru.
  • Určí funkce vybraných nástrojů, nářadí a pomůcek využívaných při péči o domácnost, zahradu a zeleň v interiéru.
  • Na pokyn učitele bezpečně manipuluje se základními nástroji, nářadím a pomůckami v modelových situacích. 
  • Samostatně nebo ve spolupráci se spolužáky provádí základní úkony péče o domácnost, zahradu a zeleň v modelových situacích.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žák využívá dříve osvojenou dovednost a aplikuje ji v dalších situacích - při opravě jiných předmětů.

Před začátkem práce si žák dle instrukcí učitele připraví pracovní plochu (odstranění nečistot), řízeně ověří nezávadnost nástrojů a pomůcek. Na základě demonstrace správně používá nářadí z nabídky dané učitelem (šroubovák, ráčnový šroubák). V průběhu manipulace používá ochranné pomůcky (brýle, pracovní rukavice, aj.) a dodržuje pokyny učitele. Případné nedostatky řeší s pomocí učitele. Postupuje podle instrukcí a provádí jednoduché pracovní činnosti. Po dokončení činnosti žák řízeně hodnotí průběh a výsledek. Žák se aktivně podílí na úklidu pracovní prostor, nářadí a pomůcek. 

Datum: 1. 9. 2025 15:29:29
Autor: Pavlína Částková
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Žák pracuje s běžnými kuchyňskými nástroji a pomůckami a postupně si osvojuje zásady správného a bezpečného zacházení s nimi. Učební úloha motivuje atraktivním námětem a umožňuje jak rozvoj motoriky prostřednictvím osvojení základních dovedností, tak uplatnění vlastní tvořivosti a estetického cítění. Žák se učí plánovat a organizovat práci, rozvíjí komunikaci, spolupráci i samostatnost a buduje sebedůvěru. Skupinová práce založená na kooperaci a integrace témat z různých vzdělávacích oborů rozvíjí kompetence k občanství a udržitelnosti. Uplatnění mezipředmětových vztahů pak napomáhá uvědomovat si vztah mezi vlastní činností a jejím dopadem na okolí a reflektovat vlastní chování a jednání ve vztahu k okolí. Prostřednictvím jednoduchých symbolů nebo škál žák řízeně hodnotí průběh práce i hotové výrobky, což přispívá k rozvoji dalších klíčových kompetencí žáků. Reflexe a zpětná vazba umožňuje monitorování žákovského učení, rozvíjí osobní zodpovědnost při práci ve skupině a klíčovou kompetenci k učení. 

Soubory:
zadání pro žáka a popis ověření CSP-TCH-002-ZV5-002-Priprava-studeneho-pokrmu.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Charakterizuje běžné nástroje, nářadí a pomůcky využívané při péči o domácnost, zahradu a zeleň v interiéru.
  • Popíše funkce jednotlivých nástrojů, nářadí a pomůcek využívaných při péči o domácnost, zahradu a zeleň v interiéru.
  • Účelně využívá vybrané nástroje, nářadí a pomůcky běžně využívané při chodu domácnosti nebo péči o zahradu a zeleň v interiéru.
  • Bezpečně manipuluje se základními nástroji, nářadím, pomůckami a technickým vybavením v modelových situacích.
  • Zná a dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Oproti předchozím fázím je větší důraz kladen na samostanost žáka nejen při práci, ale i při hodnocení výsledku.

Před začátkem práce si žák dle instrukcí učitele připraví pracovní plochu (odstranění nečistot, odmaštění), ověří nezávadnost nástrojů a pomůcek. Žák správně používá nářadí z nabídky dané učitelem (šroubovák, akušroubovák, ráčnový šroubák). V průběhu manipulace používá ochranné pomůcky (brýle, rukavice, aj.) a dodržuje pokyny učitele, aby se vyhnul případným úrazům. V případě nejistoty nebo problému, který neumí samostatně řešit, požádá o pomoc učitele. Činnost provádí s pečlivostí, postupně dotahuje vruty a kontroluje jejich pevnost, přičemž se snaží dodržovat pokyny učitele ohledně techniky a důležitosti rovnoměrného tlaku. Na konci úkolu si žák prověřuje svou práci a hodnotí, zda splnil všechny požadavky, a poté uklidí pracovní prostor, nářadí a pomůcky, čímž ukončuje celou výukovou situaci.

Datum: 6. 10. 2025 18:05:07
Autor: Pavlína Částková
Krátký textový popis:

Aktivita je provázána s bezprostředním okolím žáka a životem ve škole. Učební úloha umožňuje vytvořit emoční vazbu mezi obsahem a prostředím, což zvyšuje zájem o téma a motivaci k učební aktivitě. Emoční propojení s tématem podporuje hlubší porozumění a osobní angažovanost, což vede k větší efektivitě učení. V průběhu aktivity žák provádí praktickou kontrolu technického stavu a funkčnosti vybavení školní zahrady, identifikuje nedostatky a navrhuje úpravy. Na základě posouzení dostupných možností navrhne a zrealizuje konkrétní technické řešení. Prostřednictvím řízené reflexe hodnotí průběh práce i hotové výrobky. Učební úloha spojená s reálnou potřebou školního prostředí a aktivním zapojením, kdy žák uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním, rozvíjí klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti. Tuto zodpovědnost a zapojení také reflektuje. Součástí reflexe je nejen zapojení žáka, ale také hodnocení navrženého řešení z hlediska dopadu na okolí, šetrnosti k přírodě, což napomáhá uvědomění si propojenosti společenských a ekologických aspektů v konkrétní modelové situaci.

Soubory:
Popis realizace CSP-TCH-002-ZV5-002-Drobne-opravy-na-skolni-zahrade.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Bezpečně manipuluje s nářadím a nástroji při základní péči o domácnost, o zahradu nebo o zeleň v interiéru.