Zvládá základní údržbu a jednoduché opravy základního technického vybavení domácnosti v modelových situacích, porovnává možnosti vybavení domácnosti.

CSP-TCH-002-ZV9-003
divider

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Provádí úkony spojené s běžnou údržbou domácnosti, používá základní technické vybavení domácnosti včetně kuchyňských spotřebičů. 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Na základě analýzy hodnotí základní technické vybavení pro péči o domácnost.
  • Rozumí základním principům fungování technického vybavení domácnosti s využitím poznatků z různých vědních oborů (STEM, STEAM).
  • Na základě praktických zkušeností účelně využívá a ovládá základní technické vybavení pro péči o domácnost.
  • Provádí jednoduché opravy a údržbu technického vybavení v domácnosti.
  • Uvědomuje si význam vlivu technologií na provoz domácnosti i životní prostředí.
  • Uvědomuje si rizika práce s technickým vybavením v domácnosti a dbá na bezpečnost a hygienu při manipulaci.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Manipulace a údržba vysavače

Žáci v modelové situaci mají vysát podlahu (např. podlaha v dílně, koberec ve třídě). Před použitím ověří bezpečnost přístroje (např. neporušenost přívodního kabelu), po celou dobu manipulace dodržují zásady bezpečnosti a hygieny práce. Správnou manipulací ověřují funkčnost zařízení. Vysavač se spustí, ale nesaje. V rámci skupinové práce (brainwriting) hledají možné příčiny závady (např. ucpaná sací hadice, ucpaná sací hubice, ucpaný filtr, plný sáček, poškozené kartáče). Možnou příčinu závady a postup jejího odstranění vyhledávají s pomocí digitálních technologií. Postupně kontrolují jednotlivé součásti vysavače a vylučují možné příčiny. Jakmile příčinu najdou, odstraní ji dle pokynů v návodu. Vysají podlahu a po použití provedou základní čištění a údržbu. Pokud se jim nepodaří příčinu závady najít, s pomocí digitálních technologií vyhledají nejbližší servis. Následně vyplní modelový kontaktní formulář, do kterého specifikují situaci. 

Vazby na klíčové kompetence:

  • KKK – komunikuje a spolupracuje se spolužáky při hledání řešení modelové situace; prostřednictvím modelového kontaktního formuláře volí komunikační prostředky s ohledem na komunikační záměr a situaci; 
  • KOS – vyřešením modelové situace zažívá pocit úspěchu z dobře vykonané práce, čímž přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu
  • KOB – promýšlením možností příčin závady a jejím odstraněním respektují principy zodpovědné spotřeby směřující k udržitelnosti
  • KRP – při opravě zařízení zvažují různé perspektivy a navrhují udržitelná řešení, analyzují situaci z různých perspektiv a diskutují o možných řešeních i jejich důsledcích, kriticky posuzují informace z různých zdrojů
  • KPP: prostřednictvím skupinové práce se učí týmové spolupráci a realizuje aktivity podle skupinových postupů
  • KDI: využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • srovnává dostupné možnosti technického vybavení domácnosti
  • vysvětluje principy fungování technického vybavení využívaného při péči o domácnost
  • získává praktické zkušenosti s využitím a kombinací vybraných nástrojů, nářadí a pomůcek pro péči o domácnost
  • analyzuje a posuzuje základní technické vybavení pro péči o domácnost
  • ověřuje, zda technické zařízení v domácnosti funguje správným způsobem
  • dodržuje a zdůvodňuje nezbytnost dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce

Ilustrace

Krátký textový popis:

Manipulace a údržba vysavače

Žáci v modelové situaci mají vysát podlahu (např. koberec ve třídě). Před použitím ověří funkčnost přístroje na základě pokynu učitele. Vysavač se spustí, ale nesaje. V rámci skupinové práce (brainstorming) hledají možné příčiny závady (např. ucpaná sací hadice, ucpaná sací hubice, plný sáček). Možnou příčinu závady a postup jejího odstranění vyhledávají v manuálu. Postupně kontrolují jednotlivé součásti vysavače a vylučují možné příčiny. Po identifikaci závady ji odstraní dle pokynu. Po dokončení činnosti provedou základní čištění. Při manipulaci dodržují zásady bezpečnosti a hygieny práce na pokyn učitele. 


Úroveň: Na začátku

Popis:

  • orientuje se v základním technickém vybavení pro péči o domácnost
  • upevňuje porozumění funkcím technického vybavení využívaného při péči o domácnost
  • účelně využívá vybraných nástrojů, nářadí a pomůcek při běžných situacích v chodu domácnosti 
  • bezpečně manipuluje se základními nástroji, nářadím a pomůckami v modelových situacích
  • zná a dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele

Ilustrace

Krátký textový popis:

Manipulace a údržba vysavače

Žáci v modelové situaci mají odstranit nečistoty za použití ručního vysavače (např. pracovní plocha, koberec ve třídě). Před použitím ověří funkčnost přístroje na základě pokynu učitele. Vysavač se spustí, ale nesaje. Reflexí na základě dosavadních zkušeností hledají možné příčiny závady (např. ucpaná sací hubice, plný zásobník na prach). Možnou příčinu závady a postup jejího odstranění vyhledávají v manuálu. Postupně vylučují možné příčiny závady. Po identifikaci závady ji odstraní. Po dokončení činnosti provedou základní čištění. Při manipulaci dodržují zásady bezpečnosti a hygieny práce na pokyn učitele.