Zvládá základní údržbu a jednoduché opravy základního technického vybavení domácnosti v modelových situacích, porovnává možnosti vybavení domácnosti.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- orientuje se v základním technickém vybavení pro péči o domácnost
- upevňuje porozumění funkcím technického vybavení využívaného při péči o domácnost
- účelně využívá vybraných nástrojů, nářadí a pomůcek při běžných situacích v chodu domácnosti
- bezpečně manipuluje se základními nástroji, nářadím a pomůckami v modelových situacích
- zná a dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele
Ilustrace
Krátký textový popis:
Manipulace a údržba vysavače
Žáci v modelové situaci mají odstranit nečistoty za použití ručního vysavače (např. pracovní plocha, koberec ve třídě). Před použitím ověří funkčnost přístroje na základě pokynu učitele. Vysavač se spustí, ale nesaje. Reflexí na základě dosavadních zkušeností hledají možné příčiny závady (např. ucpaná sací hubice, plný zásobník na prach). Možnou příčinu závady a postup jejího odstranění vyhledávají v manuálu. Postupně vylučují možné příčiny závady. Po identifikaci závady ji odstraní. Po dokončení činnosti provedou základní čištění. Při manipulaci dodržují zásady bezpečnosti a hygieny práce na pokyn učitele.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- srovnává dostupné možnosti technického vybavení domácnosti
- vysvětluje principy fungování technického vybavení využívaného při péči o domácnost
- získává praktické zkušenosti s využitím a kombinací vybraných nástrojů, nářadí a pomůcek pro péči o domácnost
- analyzuje a posuzuje základní technické vybavení pro péči o domácnost
- ověřuje, zda technické zařízení v domácnosti funguje správným způsobem
- dodržuje a zdůvodňuje nezbytnost dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce
Ilustrace
Krátký textový popis:
Manipulace a údržba vysavače
Žáci v modelové situaci mají vysát podlahu (např. koberec ve třídě). Před použitím ověří funkčnost přístroje na základě pokynu učitele. Vysavač se spustí, ale nesaje. V rámci skupinové práce (brainstorming) hledají možné příčiny závady (např. ucpaná sací hadice, ucpaná sací hubice, plný sáček). Možnou příčinu závady a postup jejího odstranění vyhledávají v manuálu. Postupně kontrolují jednotlivé součásti vysavače a vylučují možné příčiny. Po identifikaci závady ji odstraní dle pokynu. Po dokončení činnosti provedou základní čištění. Při manipulaci dodržují zásady bezpečnosti a hygieny práce na pokyn učitele.
Ilustrace
Název ilustrace:
Jak na drobné opravy
Odkaz:
Krátký textový popis:
Prostřednictvím tvorby vlastního návodu na drobnou opravu v domácnosti žák získává zkušenost s praktickým řešením reálného problému, učí se plánovat jednotlivé kroky a formulovat je tak, aby byly srozumitelné i pro ostatní. Při výběru tématu, formulaci postupu a zpracování výstupu využívá digitální technologie s cílem zefektivnit práci a zvýšit kvalitu výstupu. Vytváří jednoduchou technickou dokumentaci, užívá a interpretuje vhodné piktogramy a symboly. V průběhu práce řídí vlastní proces učení, samostatně plánuje, zaznamenává chyby a hledá způsoby, jak je popsat a opravit. Zvažuje alternativy, přizpůsobuje postup cílové skupině a reflektuje vlastní úspěchy i obtíže. Tímto způsobem cílí na zlepšování kvality svého prostředí a rozvíjí schopnost aktivně přispívat ke své všestranné pohodě – zažívá pocit kompetence, smysluplnosti a vlastní užitečnosti. Součástí úlohy je sdílení návodů v rámci třídy, vzájemná zpětná vazba a zhodnocení praktické použitelnosti jednotlivých výstupů.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Na základě analýzy hodnotí základní technické vybavení pro péči o domácnost.
- Rozumí základním principům fungování technického vybavení domácnosti s využitím poznatků z různých vědních oborů (STEM, STEAM).
- Na základě praktických zkušeností účelně využívá a ovládá základní technické vybavení pro péči o domácnost.
- Provádí jednoduché opravy a údržbu technického vybavení v domácnosti.
- Uvědomuje si význam vlivu technologií na provoz domácnosti i životní prostředí.
- Uvědomuje si rizika práce s technickým vybavením v domácnosti a dbá na bezpečnost a hygienu při manipulaci.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Manipulace a údržba vysavače
Žáci v modelové situaci mají vysát podlahu (např. podlaha v dílně, koberec ve třídě). Před použitím ověří bezpečnost přístroje (např. neporušenost přívodního kabelu), po celou dobu manipulace dodržují zásady bezpečnosti a hygieny práce. Správnou manipulací ověřují funkčnost zařízení. Vysavač se spustí, ale nesaje. V rámci skupinové práce (brainwriting) hledají možné příčiny závady (např. ucpaná sací hadice, ucpaná sací hubice, ucpaný filtr, plný sáček, poškozené kartáče). Možnou příčinu závady a postup jejího odstranění vyhledávají s pomocí digitálních technologií. Postupně kontrolují jednotlivé součásti vysavače a vylučují možné příčiny. Jakmile příčinu najdou, odstraní ji dle pokynů v návodu. Vysají podlahu a po použití provedou základní čištění a údržbu. Pokud se jim nepodaří příčinu závady najít, s pomocí digitálních technologií vyhledají nejbližší servis. Následně vyplní modelový kontaktní formulář, do kterého specifikují situaci.
Vazby na klíčové kompetence:
- KKK – komunikuje a spolupracuje se spolužáky při hledání řešení modelové situace; prostřednictvím modelového kontaktního formuláře volí komunikační prostředky s ohledem na komunikační záměr a situaci;
- KOS – vyřešením modelové situace zažívá pocit úspěchu z dobře vykonané práce, čímž přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu
- KOB – promýšlením možností příčin závady a jejím odstraněním respektují principy zodpovědné spotřeby směřující k udržitelnosti
- KRP – při opravě zařízení zvažují různé perspektivy a navrhují udržitelná řešení, analyzují situaci z různých perspektiv a diskutují o možných řešeních i jejich důsledcích, kriticky posuzují informace z různých zdrojů
- KPP: prostřednictvím skupinové práce se učí týmové spolupráci a realizuje aktivity podle skupinových postupů
- KDI: využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce.
Ilustrace
Název ilustrace:
Drobné opravy v domácnosti pomocí 3D tisku
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žák si prostřednictvím vlastních praktických činností osvojí základní principy 3D modelování a aditivní výroby v kontextu praktických oprav v domácnosti. Učí se rozpoznat poškozenou či chybějící plastovou součástku (úchyt skříňky, držák lišty, kolečko u dveří), zanést její rozměry a funkční požadavky do digitálního návrhu v 3D modeláři softwaru (např. Tinkercad, Onshape) a přitom volí řešení s ohledem na zvýšení kvality pro-středí, estetickou příjemnost a podporu wellbeingu žáků i vyučujících ve třídě. Současně se seznamuje s volbou vhodného filamentu (PLA pro nenáročné díly, PETG či ABS pro pevnější a odolnější komponenty) a s nastavením parametrů tisku (vrstva, výplň, teplota), aby výsledný díl plnil svou funkci. Žák pracuje s chybou jako s klíčovým prvkem učení – pokud díl po první tiskové sadě neodpovídá rozměry nebo praská, upravuje geometrii modelu (zesílení žeber, změna stěnové tloušťky atp.), koriguje nastavení výplně či teplotu a opaku-je tisk, dokud nedosáhne požadované pevnosti a přesnosti. Při testování finální součástky žák aplikuje zá-kladní poznatky z mechaniky materiálů: zkouší odolnost vůči ohybu, nárazům i únavě materiálu, zaznamená-vá data o trvanlivosti a popisuje je v technické dokumentaci. Ta obsahuje fotografie dílu před a po opravě, rozměrové nákresy a doporučené nastavení tiskárny pro opakování výroby. V přesahu do praktického každo-denního využití žák sdílí své náhradní modely v online depozitářích (printables atp.), učí se vybírat a upravo-vat již existující open-source objekty a diskutuje o udržitelnosti aditivní výroby (recyklaci filamentů, ekologic-kých alternativách). Součástí úlohy je prezentace opravených předmětů, vzájemná zpětná vazba na funkč-nost a vzhled dílů a diskuze o výhodách 3D tisku jako běžného nástroje pro rychlé domácí opravy.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Provádí úkony spojené s běžnou údržbou domácnosti, používá základní technické vybavení domácnosti včetně kuchyňských spotřebičů.