Užívá vybrané nářadí, techniku a moderní technologie při péči o zahradu nebo zeleň v interiéru za dodržení zásad hygieny a bezpečnosti práce.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Používá pracovní pomůcky, nářadí a základní technické vybavení při péči o zahradu nebo zeleň v interiéru za dodržení základních zásad hygieny a bezpečnosti práce.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Účelně hodnotí základní technické vybavení při péči o zahradu nebo zeleň v interiéru.
- Cíleně využívá moderní technologie při péči o zahradu nebo zeleň v interiéru v modelových situacích.
- Zhodnotí efektivitu a možné inovace realizovaného řešení.
- Aktivně se podílí na plánování a realizaci praktických činností.
- Uvědomuje si rizika práce s technickým vybavením pro údržbu zeleně a dbá na bezpečnost a hygienu při manipulaci.
- Uvědomuje si přínosy propojení technické a environmentální výchovy a jejich dopad na zvýšení efektivity práce.
- Uvědomuje si přínos praktických činností pro vlastní učení, seberealizaci i relaxaci.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Výroba tzv. chytrého květináče
Žáci jsou v rámci realizace praktického projektu rozděleni do menších skupin. Každá skupina obdrží květináč, menší rostlinu, senzory vlhkosti půdy, malý mikrokontrolér (např. Arduino), malé vodní čerpadlo a příslušenství. Ve skupině navrhnou a následně realizují propojení senzorů, mikrokontroléru a vodního čerpadla tak, aby chytrý květináč automaticky zavlažoval rostlinu v závislosti na vlhkosti půdy. Při realizaci činnosti žáci dodržují bezpečnostní a hygienické zásady. Po dokončení prezentují výsledky skupinové práce s pomocí digitálních technologií a řízenou reflexí hodnotí vlastní součinnost i výsledek společné práce.
Vazby na klíčové kompetence:
- KOB – projevuje ohleduplný, citlivý a podporující přístup k živým jedincům, přírodě a světu jako celku.
- KKK – komunikuje a spolupracuje se spolužáky při hledání řešení modelové situace;
- KOS – vyřešením modelové situace zažívá pocit úspěchu z dobře vykonané práce, čímž přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu
- KRP – navrhuje udržitelná řešení, analyzují situaci z různých perspektiv a diskutují o možných řešeních i jejich důsledcích,
- KPP: prostřednictvím skupinové práce se učí týmové spolupráci a realizuje aktivity podle skupinových postupů
- KDI: využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- prohlubuje své znalosti běžných nástrojů, nářadí a pomůcek využívaných při péči o zahradu a zeleň v interiéru
- upevňuje porozumění funkcím jednotlivých nástrojů, nářadí a pomůcek využívaných při péči o zahradu a zeleň v interiéru
- na pokyn učitele účelně a bezpečně využívá běžných nástrojů, nářadí a pomůcek užívaných při péči o zahradu a zeleň v interiéru
- zná a dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce podle pokynů učitele
Ilustrace
Krátký textový popis:
Výroba tzv. chytrého květináče
V rámci skupinové práce žáci obdrží květináč, menší rostlinu, senzory vlhkosti půdy a malý mikrokontrolér (např. microbit). Propojení senzorů provedou dle pokynu tak, aby chytrý květináč oznamoval nedostatek vlhkosti. Při realizaci činnosti žáci dodržují bezpečnostní a hygienické zásady dle pokynu učitele. Po dokončení řízenou reflexí hodnotí vlastní součinnost i výsledek společné práce.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- identifikuje základní technické vybavení využívané při péči o zahradu a zeleň v interiéru
- rozumí funkcím základního technického vybavení využívaného při péči o zahradu a zeleň v interiéru
- samostatně nebo ve spolupráci se spolužáky provádí základní úkony a správné technologické postupy při péči o zahradu a zeleň v modelových situacích
- při využívání základního technického vybavení využívaného při péči o zahradu a zeleň v interiéru dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce
- řízeně reflektuje možná rizika a dbá na bezpečnost a hygienu při práci
- propojuje poznatky z různých oblastí, s důrazem na oblast techniky a environmentální výchovy
- v průběhu praktických činností vnímá jejich přínos pro osobní i společenský rozvoj v kontextu udržitelnosti
Ilustrace
Krátký textový popis:
Výroba tzv. chytrého květináče
V rámci skupinové práce žáci obdrží květináč, menší rostlinu, senzory vlhkosti půdy, malý mikrokontrolér (např. microbit), malé vodní čerpadlo a příslušenství. Propojení senzorů provedou dle pokynu učitele nebo návodu tak, aby chytrý květináč zavlažoval rostlinu. Při realizaci činnosti žáci dodržují bezpečnostní a hygienické zásady. Po dokončení prezentují výsledky skupinové práce a řízenou reflexí hodnotí vlastní součinnost i výsledek společné práce.