Provádí jednoduché konstrukční činnosti s návodem i bez návodu.

CSP-TCH-003-ZV5-003

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Prostřednictvím manipulativní činnosti zkoumá existující modely a konstrukce.
  • Seznamuje se s informacemi o principech a zákonitostech uplatňovaných při konstrukčních činnostech. 
  • Samostatně nebo ve skupině konstruuje podle námětových karet, schémat, modelů.
  • Vytváří náčrt nebo schéma modelu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Při vlastní konstrukční činnosti poznává základní fyzikální principy a jevy. Samostatně nebo ve skupině konstruuje zadaný model různé úrovně. Žák na pokyn učitele pracuje s jednoduchou technickou dokumentací (např. námětové karty, náčrty, fotografie). Dodržuje postupné kroky vedoucí ke správné funkčnosti konstrukce.  Prakticky ověřuje správnost a funkčnost konstrukce. V průběhu činnosti dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce se stavebnicí na pokyn učitele.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Prostřednictvím řízené manipulativní činnosti experimentuje s materiálem a způsoby konstrukcí.
  • Samostatně nebo ve spolupráci se spolužáky aplikuje poznatky základních fyzikálních principů a přírodních zákonitostí do jednoduchých konstrukčních aktivit.
  • Čte návod nebo jinou jednoduchou technickou dokumentaci.
  • Samostatně nebo ve spolupráci se spolužáky konstruuje podle jednoduché technické dokumentace.
  • Vytváří jednoduchou technickou dokumentaci dle pokynů učitele.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Při vlastní konstrukční činnosti respektuje základní fyzikální principy a jevy (např. rovnováha, síla, páka, aj.) a samostatně nebo ve skupině konstruuje zadaný model. Žák na pokyn učitele pracuje s jednoduchou technickou dokumentací (např. námětové karty, náčrty, fotografie, plánky). Dodržuje postupné kroky vedoucí ke správné funkčnosti konstrukce. Řízeně experimentuje a prakticky ověřuje správnost a funkčnost konstrukce. V průběhu činnosti dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce se stavebnicí.

Datum: 6. 10. 2025 17:57:22
Autor: Pavlína Částková
Krátký textový popis:

Aktivita umožňuje žákům prostřednictvím praktické činnosti poznat vlastnosti technických materiálů a jejich využití při konstrukci. Žáci přirozeně poznávají základní fyzikální principy, jako je např. stabilita a pevnost. Učební úloha je zaměřena na rozvoj technického a logického myšlení, prostorovou představivost a uplatnění technické tvořivosti při plánování a stavbě mostu. Žáci postupují krok za krokem, dodržují bezpečnostní a hygienické pokyny, hledají metodou pokus–omyl vlastní různorodá řešení úlohy. Zkušenostně ověřují funkčnost vlastního řešení.  

Aktivita také rozvíjí jemnou motoriku, schopnost spolupracovat a řešit problémy a přizpůsobit návrh předem stanoveným kritériím. Na konci žáci hodnotí vlastní práci, navrhují zlepšení a reflektují vlastní činnost a tím rozvíjí kompetenci k učení. Klíčová kompetence digitální je rozvíjena prostřednictvím vyhledávání inspirace na internetu, dokumentace konstrukčního postupu nebo k vytvoření jednoduchého náčrtu. Při hodnocení a poskytování zpětné vazby žáci monitorují své učení. V průběhu kooperativních činností sdílí odpovědnost, hledají kompromisy při řešení učební situace. V neposlední řadě žáci rozvíjí logicko-matematickou základní gramotnost např. při odhadu zatížení, při volbě délky a rozložení nosných prvků nebo při přizpůsobování konstrukce daným kritériím. Učební úloha propojuje poznání, rozvoj tvořivosti i funkční aplikaci poznatků do smysluplné situace.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CSP-TCH-003-ZV5-003-Konstrukce-mostu.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vytváří jednoduché technické modely a konstrukce na základě znalosti základních fyzikálních principů a přírodních zákonitostí.
  • Podle pokynů učitele vytváří jednoduchou technickou dokumentaci i s využitím digitálních technologií.
  • Postupuje podle jednoduché technické dokumentace a dodržuje platný postup.
  • Hodnotí funkčnost a správnost konstrukce/modelu.
  • Navrhuje úpravy nebo vlastní tvůrčí řešení funkční konstrukce.
  • Dodržuje bezpečnost a hygienu při konstrukčních činnostech.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Na základě znalosti základních fyzikálních principů a jevů (např. rovnováha, síla, páka, aj.), a zkušeností s vlastní konstrukční činností, žák samostatně nebo ve skupině konstruuje zadaný model. Žák čte jednoduchou technickou dokumentaci (např. námětové karty, náčrty, fotografie, plánky, videonávody) a dodržuje postupné kroky vedoucí ke správné funkčnosti konstrukce. Experimentuje, prakticky ověřuje a následně hodnotí správnost a funkčnost konstrukce. Na základě ověření navrhuje možné úpravy konstrukce. V průběhu činnosti dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce se stavebnicí.

Datum: 6. 10. 2025 17:49:59
Autor: Pavlína Částková
Krátký textový popis:

Aktivita umožňuje žákům prostřednictvím praktické činnosti poznat vlastnosti běžně dostupných materiálů a jejich využití při stavbě objektů. Žáci přirozeně poznávají základní fyzikální principy, jako je stabilita, rovnováha a pevnost. Prostřednictvím učební úlohy rozvíjejí technické a logické myšlení, prostorovou představivost a uplatňují technickou tvořivost při plánování a stavbě objektu. Vytvářejí jednoduchou technickou dokumentaci, postupují krok za krokem, dodržují bezpečnostní a hygienické pokyny, experimentují s různými způsoby spojování materiálu a testují stabilitu stavby. Aktivita zároveň rozvíjí jemnou motoriku, schopnost spolupracovat, řešit problémy a přizpůsobit návrh předem stanoveným kritériím. Na závěr žáci hodnotí vlastní práci, navrhují zlepšení a reflektují průběh i výsledek své činnosti.

V průběhu realizace učební úlohy žáci rozvíjejí klíčové kompetence a základní gramotnosti. Při plánování konstrukce a při testování odolnosti modelu aplikují obecné matematické modely v praktickém kontextu. Dokumentací průběhu aktivity a reflexí vlastního postupu aktivně monitorují své učení. V rámci reflexe žáci rozlišují osobní a společné odpovědnosti, učí se vnímat různé názory a hledat společné řešení.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky CSP-TCH-003-ZV5-003-Stavba-hradu.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Provádí jednoduché konstrukční činnosti s návodem.