Zvládá v souladu s individuálními možnostmi osvojované pohybové dovednosti a uplatňuje je v individuálních a týmových pohybových činnostech.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- na základě ukázky má představu o pohybové dovednosti
Ilustrace
Krátký textový popis:
- sleduje názornou ukázku správného provedení skoku do dálky
- aktivně se zapojuje do nácviku jednotlivých fází pohybové dovednosti
Organizace: Učitel zajistí ukázku techniky správného provedení skoku do dálky.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- aktivně nacvičuje pohybovou dovednost a snaží se ji uplatňovat v pohybových činnostech
Ilustrace
Krátký textový popis:
- nacvičuje skok do dálky z rozběhu 5-7 kroků odrazem z pásma širokého 50 cm
- reaguje na zpětnou vazbu učitele na techniku pohybu
- aktivně pracuje na osobním zlepšení
- spolupracuje ve dvojici se spolužákem a vzájemně si poskytují zpětnou vazbu na provedení pohybu
Podmínky: Realizuje se na hřišti do doskočiště.
Organizace: Žáci postupně nacvičují skok do dálky, pravidelně se střídají, spolupracují ve dvojicích při vzájemném poskytování zpětné vazby.
Ilustrace
Název ilustrace:
Nácvik házení a chytání
Odkaz:
Krátký textový popis:
Aktivitu je vhodné zařadit do 1. ročníku základní školy. Žáci už mají za sebou prvotní manipulaci s různými velikostmi a typy míčů (pěnový, plastový, nafukovací, volejbalový, basketbalový…). V této aktivitě se jedná o rozvoj základních motorických dovedností, je ale zaměřena i na koncentraci a spolupráci, učení aktivně naslouchat učiteli a na respektování úrovně motorických dovedností ostatních žáků, posílení sebepojetí, radost ze hry, pozitivnímu vztahu k pohybové aktivitě, chuti se dále rozvíjet. Navíc dochází ke zlepšování koordinace pohybu očí a rukou, což je u žáků v tomto věku důležité pro další učení (např. psaní, kreslení, stříhání). Při samotném házení se žáci učí pracovat s vlastnostmi míče (např. velikost, váha) a tomu pak přizpůsobit samotný hod míče (např. sílu při hodu míčem na cíl). Kromě uvedených benefitů je potřeba zaměřit aktivitu také na postupné osvojování techniky hodu (např. správné držení míče). Samotným cílem však není u takto malých žáků dokonalá technika, ale prožitek ze samotného házení a chytání, motivace ke zlepšení a možnost v bezpečném prostředí se zlepšovat.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Předvede pohybovou dovednost podle stanovených kritérií.
- Uplatňuje pohybovou dovednost v dané individuální či týmové pohybové činnosti.
Ilustrace
Krátký textový popis:
- předvede skok do dálky z rozběhu 5-7 kroků odrazem z pásma širokého 50 cm
- základní techniku rozběhu a odrazu
- odraz z pásma širokého 50 cm
- osobní zlepšení žáka
- žákovu snahu o zlepšení techniky skoku pravidelným nácvikem
- poskytnutí zpětné vazby spolužákovi
- reakci na zpětnou vazbu od spolužáka (učitele)
Podmínky: Realizuje se na hřišti do doskočiště.
Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:
Ilustrace
Název ilustrace:
Psychomotorické aktivity – Drobné cílové hry s házecími sáčky
Odkaz:
Krátký textový popis:
Aktivita je zaměřena na objevení vlastního přínosu pro skupinu, jejíž je žák součástí. Žák si v průběhu činností zaměřených na rozvoj senzomotoriky uvědomuje, že může být úspěšný ve svém pohybovém snažení. Bezprostřední zpětná vazba o zvládnutí nebo nezvládnutí úkolu dává šanci pochopit osobní zodpovědnost za případný úspěch/neúspěch. Proměnlivost jednoduchých pohybových zadání a úkolů dává šanci i na pochopení střídání vlastního úspěchu s méně úspěšným působením. Pomáhá to rozvíjet aspirační úroveň, frustrační toleranci, trpělivost, pozitivní přijímání chyby své i spolužáků, respekt sama sebe i ostatních spolužáků.
Hry s lany představují jednu z možných oblastí soutěživých, ale častěji nesoutěživých her s převažujícím pohybovým prvkem. Jsou výborným nástrojem pro pedagogickou činnost a formování osobnosti žáka nebo rozvoj jeho sociálních dovedností. S ohledem na svoji relativní materiální nenáročnost a zároveň možnost flexibilního uzpůsobení potřebám osob se zdravotním postižením skýtá obrovský potenciál pro využití ve školním i mimoškolním prostředí integrovaném, paralelním i segregovaném.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zvládá osvojované pohybové dovednosti a uplatňuje je v individuálních a týmových pohybových činnostech.