Tvoří varianty pohybových dovedností podle zadání, své fantazie, hudebního a rytmického doprovodu, podle účelu pohybových činností, společně zvolené taktiky hry, soutěže.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- zkouší a nacvičuje vlastní varianty pohybových dovedností
 - seznamuje se variantami her a soutěží
 
Ilustrace
Krátký textový popis:
- na základě ukázky zkouší a nacvičuje základní pohybové dovednosti (např. individuální herní činnosti v basketbalu) a vytváří vlastní varianty
 - seznamuje se s variantami her (např. sledování části basketbalového utkání s komentářem učitele)
 
Organizace: Učitel žákům ukáže několik možných variant individuálních herních činností, žáci napodobují. Učitel poté dává žákům prostor k zkoušení vlastních variant pohybu (na místě, v pohybu, bez obránce a s obráncem).
Úroveň: Na cestě
Popis:
- nacvičuje další (nové) varianty pohybových dovedností i s hudebním a rytmickým doprovodem
 - nacvičuje taktické varianty her a soutěží
 
Ilustrace
Krátký textový popis:
- při sportovní/pohybové hře (např. basketbal) využívá základní varianty pohybových dovedností (přihrávky, klamavé pohyby) a spolupráce (náběh) při překonání obrany soupeře
 - nacvičuje další (nové) varianty pohybových dovedností (další varianty klamavých pohybů, různé způsoby střelby, varianty přihrávek, doskok míče, atd.)
 - nacvičuje taktické varianty hry (vzájemné postavení spoluhráčů, reakce na rozestavení obránců)
 
Organizace: Učitel dává žákům prostor k zkoušení vlastních variant pohybu (na místě, v pohybu, bez obránce a s obráncem atd.). Učitel organizuje utkání, ve kterém mají žáci možnost zkoušet různé varianty pohybu a taktiky.
Ilustrace
Název ilustrace:
Gymnastická sestava
Odkaz:
Krátký textový popis:
Aktivita je zaměřena na sestavení a předvedení vlastní gymnastické sestavy z nabídky prvků rozdělených do kategorií podle obtížnosti. Žáci si volí prvky podle svých schopností a dovedností a vytvářejí z nich vlastní sestavu. Tím rozvíjejí svou fantazii a kreativitu a zároveň se učí realisticky odhadovat své možnosti a stanovovat si cíle. Učitel poskytuje strukturu a bezpečné prostředí, zatímco žáci mají možnost volby a určité míry autonomie. Aktivita je vhodná pro završení tematického celku Gymnastika. Předpokládá, že žáci již mají osvojené základní gymnastické dovednosti a byli seznámeni s bezpečnostními pravidly, základy vzájemné záchrany a dopomoci.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Vytváří vlastní varianty pohybových dovedností i s hudebním a rytmickým doprovodem a předvede je.
 - Při týmových hrách a soutěžích využívá různé taktické varianty pohybových dovedností a spolupráce.
 
Ilustrace
Krátký textový popis:
- při zvolené/určené sportovní či pohybové hře překonává spoluprací obranu soupeře
 - využívá různé varianty pohybových dovedností (přihrávky, klamavé pohyby) a spolupráce (náběh, clonění) při překonání obrany soupeře
 
Podmínky: Realizuje se v tělocvičně nebo v jiném vhodném prostoru pro zvolenou sportovní hru.
Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:
- aktivní účast a spolupráci ve hře
 - využívání herní dovedností dle individuálních možností
 - vhodnost použitých pohybových nebo herních dovedností pro spolupráci při překonávání obrany soupeře
 - úspěšnost různých variant překonání obrany soupeře
 - schopnost žáků se dohodnout na změně či úpravě varianty, která by vedla k lepšímu výsledku
 
Ilustrace
Název ilustrace:
Parkour
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci dokážou tvořit a spontánně obměňovat varianty jednoduchých pohybových dovedností (např. přeskoky, balancování, podlézání, lezení) na základě zadání a své vlastní fantazie v prostředí simulujícím prvky parkouru. Budou schopni bezpečně experimentovat s pohybem a rozvíjet svou kreativitu v překonávání překážek.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Tvoří podle zadání a své fantazie, hudebního či rytmického doprovodu varianty jednoduchých pohybových dovedností.