Posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých s využitím příkladů přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Uvede faktory, které ovlivňují lidské zdraví (životní styl, prostředí, zdravotnická péče, genetické faktory), ve vzájemných souvislostech.
- Uvede příklady, jak závisí celková životní pohoda na fyzickém stavu organismu, na duševním rozpoložení člověka, na kvalitě jeho sociálních vztahů.
- Vysvětlí na konkrétních příkladech zdraví jako stav úplné tělesné, psychické, sociální pohody.
- Rozliší pozitivní a negativní vlivy na jednotlivé složky zdraví, které doloží konkrétními příklady.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých s využitím příkladů přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- popisuje funkci nejdůležitějších orgánů a soustav lidského těla (nervová, dýchací, trávicí, vylučovací, pohybová a opěrná, oběhová, smyslová, rozmnožovací)
- rozlišuje pozitivní a negativní vlivy způsobu života na činnost organismu
- uvede zásady zdravého způsobu života, které aktuálně dodržuje ve svém osobním životě
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
U následujících příkladů chování rozhodněte, které mohou podpořit zdraví, a které je mohou ohrozit či poškodit.
- kouření cigaret 5x denně
- konzumace ovoce a zeleniny 5x/den
- jízda na kole bez přilby
- mytí rukou před jídlem
- pití energetických nápojů
- odmítnutí alkoholického nápoje
- hlazení neznámého psa
- pravidelné střídání práce a odpočinku
- přejídání se sladkostmi
- každodenní sezení u televize více než 3 hodiny/den
- intenzivní pohybová aktivita 30 min./den
U způsobů chování, které mohou výrazně poškodit zdraví, vysvětlete, jaké konkrétní následky může takové rizikové chování způsobit.
Popis ověřování
Úloha motivuje žáky k zamyšlení nad důsledky určitých způsobů chování na zdraví. Žáci prokazují znalost faktorů, které podporují zdraví, a těch, které zdraví poškozují. Jejich úkolem je rozhodnout, zda se jedná o činnost, která pozitivně ovlivňuje zdravotní stav člověka, nebo o jednání, které může ve svých důsledcích vést k ohrožení či poškození zdraví. Obsahově úloha integruje vzdělávací obsah z několika tematických okruhů, zejména poznatky o správné výživě, stravovacím a pohybovém režimu, zásadách hygieny, ochraně dětí před úrazy, prevenci zneužívání návykových látek.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- diskutuje s využitím konkrétních příkladů o zdraví jako celkové životní pohodě (tělesné, psychické, sociální)
- využívá v diskuzích nabízené příležitosti odhalovat a hlouběji poznávat vztahy mezi jednotlivými složkami zdraví a uvažuje o způsobech, jak zdraví aktivně podporovat a chránit
- posuzuje na příkladech různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých lidí
- sleduje konkrétní faktory, které ovlivňují lidské zdraví, a zdůvodňuje, jak souvisí uspokojování lidských potřeb s kvalitou zdravotního stavu
- prezentuje ucelené poznatky o funkcích orgánů a soustav lidského těla (nervová, dýchací, trávicí, vylučovací, pohybová a opěrná, oběhová, smyslová, rozmnožovací) a dává je do souvislostí se zásadami ochrany zdraví
- popisuje vliv životního stylu a životního prostředí na činnost nejdůležitějších orgánů a soustav lidského těla a zdůvodňuje zásady zdravého životního stylu
- v modelových situacích se rozhoduje ve prospěch zdraví, svá rozhodnutí zdůvodňuje a dokládá poznatky o činnosti orgánových soustav lidského těla
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Rozhodněte, které aktivity více či méně podporují zdraví, a své odpovědi zdůvodněte. Uvažujte souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.
- pravidelné stravování
- pohybová aktivita ve znečištěném životním prostředí
- dodržování pitného režimu
- intenzivní pohybová aktivita alespoň 3krát v týdnu
- časté zařazování ovoce a zeleniny do jídelníčku
- časté přejídání
- sledování doby uchovatelnosti potravinářských výrobků
- sportovní činnost maximálně hodinu jednou za týden
- pravidelné pití slazených nápojů
Popis ověřování
Úloha ověřuje, do jaké míry žáci (na základě znalostí o fungování lidského těla) dokáží posuzovat vliv životního stylu na zdravotní stav. Mohou pracovat ve skupinách, z nichž každá bude diskutovat jednu aktivitu z hlediska vlivu na zdraví (fyzické, psychické a sociální) a připraví si prezentaci ke společnému sdílení ve třídě. Prezentace žáci připravují s využitím digitálních technologií.