Posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých s využitím příkladů přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.

CZB-VZB-001-ZV9-001

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • popisuje funkci nejdůležitějších orgánů a soustav lidského těla (nervová, dýchací, trávicí, vylučovací, pohybová a opěrná, oběhová, smyslová, rozmnožovací) 
  • rozlišuje pozitivní a negativní vlivy způsobu života na činnost organismu 
  • uvede zásady zdravého způsobu života, které aktuálně dodržuje ve svém osobním životě

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

U následujících příkladů chování rozhodněte, které mohou podpořit zdraví, a které je mohou ohrozit či poškodit. 

  • kouření cigaret 5x denně
  • konzumace ovoce a zeleniny 5x/den 
  • jízda na kole bez přilby
  • mytí rukou před jídlem 
  • pití energetických nápojů
  • odmítnutí alkoholického nápoje
  • hlazení neznámého psa
  • pravidelné střídání práce a odpočinku
  • přejídání se sladkostmi
  • každodenní sezení u televize více než 3 hodiny/den 
  • intenzivní pohybová aktivita 30 min./den

U způsobů chování, které mohou výrazně poškodit zdraví, vysvětlete, jaké konkrétní následky může takové rizikové chování způsobit. 

Popis ověřování

Úloha motivuje žáky k zamyšlení nad důsledky určitých způsobů chování na zdraví.  Žáci prokazují znalost faktorů, které podporují zdraví, a těch, které zdraví poškozují. Jejich úkolem je rozhodnout, zda se jedná o činnost, která pozitivně ovlivňuje zdravotní stav člověka, nebo o jednání, které může ve svých důsledcích vést k ohrožení či poškození zdraví. Obsahově úloha integruje vzdělávací obsah z  několika tematických okruhů, zejména poznatky o správné výživě, stravovacím a pohybovém režimu, zásadách hygieny, ochraně dětí před úrazy, prevenci zneužívání návykových látek.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • diskutuje s využitím konkrétních příkladů o zdraví jako celkové životní pohodě (tělesné, psychické, sociální)
  • využívá v diskuzích nabízené příležitosti odhalovat a hlouběji poznávat vztahy mezi jednotlivými složkami zdraví a uvažuje o způsobech, jak zdraví aktivně podporovat a chránit
  • posuzuje na příkladech různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých lidí
  • sleduje konkrétní faktory, které ovlivňují lidské zdraví, a zdůvodňuje, jak souvisí uspokojování lidských potřeb s kvalitou zdravotního stavu
  • prezentuje ucelené poznatky o funkcích orgánů a soustav lidského těla (nervová, dýchací, trávicí, vylučovací, pohybová a opěrná, oběhová, smyslová, rozmnožovací) a dává je do souvislostí se zásadami ochrany zdraví 
  • popisuje vliv životního stylu a životního prostředí na činnost nejdůležitějších orgánů a soustav lidského těla  a zdůvodňuje zásady zdravého životního stylu
  • v modelových situacích se rozhoduje ve prospěch zdraví, svá rozhodnutí zdůvodňuje a dokládá poznatky o činnosti orgánových soustav lidského těla

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Rozhodněte, které aktivity více či méně podporují zdraví, a své odpovědi zdůvodněte. Uvažujte souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím. 

  • pravidelné stravování 
  • pohybová aktivita ve znečištěném životním prostředí 
  • dodržování pitného režimu 
  • intenzivní pohybová aktivita alespoň 3krát v týdnu 
  • časté zařazování ovoce a zeleniny do jídelníčku 
  • časté přejídání 
  • sledování doby uchovatelnosti potravinářských výrobků
  • sportovní činnost maximálně hodinu jednou za týden 
  • pravidelné pití slazených nápojů 

Popis ověřování

Úloha ověřuje, do jaké míry žáci (na základě znalostí o fungování lidského těla) dokáží posuzovat  vliv životního stylu na zdravotní stav. Mohou pracovat ve skupinách, z nichž každá bude diskutovat jednu aktivitu z hlediska vlivu na zdraví (fyzické, psychické a sociální) a připraví si prezentaci ke společnému sdílení ve třídě. Prezentace žáci připravují s využitím digitálních technologií.          

Ilustrace

Název ilustrace:

Aktivní podpora a ochrana zdraví

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace rozvíjí problematiku zdraví v celostním pojetí. Vede žáky, aby při posuzování zdravotního stavu člověka sledovali všechny vzájemně se ovlivňující složky lidské bytosti (tělesnou, duševní, citovou, sociální, duchovní) a jejich interakci s prostředím. Vytváří příležitosti k hlubšímu poznávání vztahů mezi jednotlivými složkami zdraví. Žáci na konkrétních příkladech vysvětlují souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím a navrhují způsoby, jak zdraví aktivně podporovat a chránit. Žáci mají možnost v bezpečném prostředí poznávat sami sebe, zvyšovat vlastní wellbeing. Ilustrace odhaluje, v jakých souvislostech jsou žáci schopni o zdraví uvažovat a jak propojují pocit pohody s kvalitou zdraví.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede faktory, které ovlivňují lidské zdraví (životní styl, prostředí, zdravotnická péče, genetické faktory), ve vzájemných souvislostech.
  • Uvede příklady, jak závisí celková životní pohoda na fyzickém stavu organismu, na duševním rozpoložení člověka, na kvalitě jeho sociálních vztahů.
  • Vysvětlí na konkrétních příkladech zdraví jako stav úplné tělesné, psychické, sociální pohody.
  • Rozliší pozitivní a negativní vlivy na jednotlivé složky zdraví, které doloží konkrétními příklady.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Úloha poskytuje žákům příležitost zamýšlet se nad kvalitou vlastního zdraví. Žáci popisuje osobní vnímání pocitu životní pohody,  uvažují o zdravotním stavu člověka po stránce fyzické, duševní a sociální. Uvádějí příklady, jak závisí celková životní pohoda na fyzickém stavu organismu, na duševním rozpoložení člověka, na kvalitě jeho sociálních vztahů. 

Ilustrace

Název ilustrace:

Zaostřeno na zdraví

Krátký textový popis:

Ilustrace vede žáky k pochopení přímé souvislosti mezi uspokojováním základních lidských potřeb a kvalitou zdraví. Rozvíjí komunikativní dovednosti žáků, schopnost vyjádřit výstižně své názory. Sledování faktorů, které pozitivně či negativně ovlivňují lidské zdraví, umožňuje žákům objektivně přistupovat k posuzování projevů chování vzhledem k podpoře zdravého životního stylu. Žáci mají možnost sdílet své pocity a zkušenosti, poznávat sami sebe, diskutovat o konkrétních možných následcích určitého jednání ve vztahu ke zdraví, a to s cílem umět vysvětlit a na příkladech doložit pozitivní či negativní vlivy na zdraví. Dokládají svou připravenost aplikovat znalosti týkající se základních i vyšších lidských potřeb do vlastního praktického života v dlouhodobé perspektivě

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpozná různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých s využitím příkladů přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.