zdůvodní význam odpovědného sexuálního chování pro zdraví a bezpečí člověka, navrhne a aplikuje postupy ochrany reprodukčního a sexuálního zdraví

CZB-VZB-001-ZV9-003
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • žák uvádí a zdůvodňuje rizika předčasného pohlavního styku v dospívání pro tělesné zdraví (např. riziko pohlavně přenosných infekcí, možné vedlejší účinky antikoncepce, riziko předčasného otěhotnění), pro psychické zdraví (např. nesprávná motivace k sexu), pro sociální rozměr zdraví (např. nedostatečné rozvinutí sexuality)

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Označte u následujících tvrzení vztahujících se k tematice pohlavně přenosných nemocí, zda se domníváte, že jsou tvrzení pravdivá či nepravdivá:

1. Před pohlavně přenosnými nemocemi mě chrání hormonální antikoncepce. 

2. Nakazit se pohlavně přenosnou nemocí můžu i při orálním sexu. 

3. Proti žádné pohlavně přenosné nemoci neexistuje očkování. 

4. Když je někdo HIV pozitivní, podáním ruky se od něj můžu nakazit. 

5. Kapavka a syfilis se u nás (v ČR) již nevyskytují.

6. Infekce HIV postihuje jen homosexuály. 

7. Kondom mě 100% ochrání před těmito nemocemi. 

8. Na přítomnost viru HIV se v ČR testují všechny těhotné ženy. 

9 Přemýšlím, že se nechám naočkovat proti viru HPV (lidskému papilomaviru, který může způsobit např. rakovinu děložního čípku, hrtanu). 

10. Onemocnění AIDS se projeví až po několika letech infekce HIV. 

11. Pohlavním stykem lze přenést také žloutenku typu B (event. C). 

12. Každý poševní výtok znamená, že jde o kapavku. 

Řešením úlohy má žák prokázat jak znalost problematiky, tak i jeho schopnost kritického přístupu k problematice pohlavně přenosných nemocí na úrovni jejich prevence, možného šíření (nákazy) či příznaků. 

Řešení: 1 – ne; 2 – ano; 3 – ne; 4 – ne; 5 – ne; 6 – ne; 7 – ne; 8 – ano; 9 – individuální; 10 – ano; 11 – ano; 12 – ne

Problematika pohlavně přenosných nemocí (STD) je velmi významným tematickým subcelkem výchovy k ochraně a podpoře sexuálního a reprodukčního zdraví.