Na základě zásad zdravého životního stylu plánuje a upravuje svůj denní režim a každodenní činnosti.

CZB-VZB-002-ZV9-006

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vysvětluje potřebu dodržovat pravidelný stravovací  a pitný režim,  pravidelný pohybový a spánkový režim pro zdraví 
  • uvádí, které aktivity je vhodné zařazovat do denního režimu a které  činnosti v denním režimu mohou představovat riziko zdravotních problémů
  • sestaví denní režim školáka pro školní a volný den

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Jmenujte a zapisujte, které činnosti tvoří většinou váš pracovní/školní den. Ve skupinách diskutujte časové rozvržení aktivit: Kdy vstáváte, jaký je váš stravovací a pitný režim, do jaké míry se věnujete pohybovým aktivitám, kdy a jak odpočíváte, jaký činnostem se ve volném čase věnujete. 

Vysvětlete potřebu dodržovat pravidelný stravovací  a pitný režim,  pravidelný pohybový a spánkový režim pro zdraví.  

Způsob ověřování

Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dokáží posoudit, jaký vliv může mít rozložení aktivit v průběhu dne vliv na zdravotní stav a osobní pohodu. Vytváří příležitost, aby žáci na základě osvojených poznatků o faktorech, které ovlivňují zdraví, a dosavadních zkušeností žák uvažovali o možné úpravě vlastního denního režimu (zařazení pohybové aktivity, dodržování pravidelného spánkového režimu aj.).

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • popisuje jednotlivé činnosti, které tvoří náplň jeho pracovního a víkendového dne, tyto aktivity posuzuje z hlediska vlivu na jeho zdravotní stav v oblasti tělesné, psychické a sociální
  • zamýšlí se nad vlastním denním režimem, konfrontuje vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu) a dalšími informacemi, které jsou prezentovány v médiích
  • uvádí a zdůvodňuje zásady zdravého životního stylu
  • zdůvodňuje potřebu střídání jednotlivých aktivit (učení, práce, pohyb, zábava, odpočinek, spánek) v každodenním režimu pro podporu zdraví 
  • rozlišuje aktivní a pasivní odpočinek, uvádí příklady a výhody aktivního i pasivního odpočinku, uplatňuje základní techniky snižující napětí, stres, únavu aj.  
  • na konkrétních příkladech ilustruje význam  pravidelného stravovacího, pitného, pohybového a spánkového režimu pro zdraví
  • dává do souvislostí správně nastavený denní režim s činností jednotlivých orgánových soustav a se zásadami zdravého životního stylu 
  • vyvozuje v diskuzích, jaké důsledky může mít nevhodný denní režim (rizikové chování) na zdraví člověka (ovlivňovat jeho fyzické zdraví, psychickou i sociální pohodu)
  • vyhodnotí, že mnoho aktivit denního režimu nelze striktně zařadit do kategorie vhodných či nevhodných (např. používání digitálních zařízení), že vždy záleží na intenzitě, frekvenci a dalších doprovodných fenoménech 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Zpracujte do tabulky přehled jednotlivých činností, které tvoří náplň jednoho vašeho pracovního/školního dne. Diskutujte ve skupinách denní režim, porovnejte konfrontuje vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu). 

Zdůvodněte potřebu střídání jednotlivých aktivit (učení, práce, pohyb, zábava, odpočinek, spánek) v každodenním režimu pro podporu zdraví. 

Uveďte příklady a výhody aktivního i pasivního odpočinku,

Způsob ověřování

Úloha poskytuje žákům příležitost zamýšlet se nad vlastním denním režimem, konfrontovat vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu) a případně i s dalšími informacemi, které jsou prezentovány v médiích. Prezentují argumenty, proč je pro životní pohodu důležité promýšlet rozložení aktivit v průběhu dne, a v diskuzi projevují ochotu naplánovaný denní režim dodržovat.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Využívá znalosti a dovednosti o fungování organismu a vlivech působících na lidské zdraví při zdůvodňování zásad zdravého životního stylu.
  • Uvádí argumenty, jimiž dokládá potřebu dodržovat pravidelný stravovací, pitný, pohybový a spánkový režim.
  • Sestavuje denní režim pro pracovní a víkendový den, plánuje čas pro učení, práci, pohyb, zábavu, odpočinek a spánek podle vlastních potřeb i s ohledem na oprávněné nároky jiných osob a s dodržením platných doporučení.
  • Hodnotí adekvátní denní režim jako pozitivní opatření podpory zdraví.
  • Dává do souvislosti rizika nevhodného denního režimu a jeho dílčích aspektů s rozvojem nemocí.
  • Aplikuje zásady zdravého životního stylu při úpravách vlastního denního režimu.

Ilustrace

Datum: 15. 3. 2025 23:44:20
Autor: Eva Marádová
Krátký textový popis:

Ilustrační úloha je zaměřena na rozvoj dovedností podporujících zdravý životní styl.  Ověřuje, do jaké míry jsou žáci schopni posuzovat chování svých vrstevníků v průběhu jednoho dne s ohledem na doporučené zásady zdravého životního stylu. Poskytuje žákům příležitosti zamýšlet se nad vlastním denním režimem, konfrontovat vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu) a dalšími informacemi, které jsou prezentovány v médiích. Sestavují denní režim pro pracovní a víkendový den, plánuje čas pro učení, práci, pohyb, zábavu, odpočinek a spánek podle vlastních potřeb i s ohledem na oprávněné nároky jiných osob a s dodržením platných doporučení.

Soubory:
Ilustrace k OVU: CZB-VZB-001-ZV9-006 Můj režim dne Ilustrace-k-OVU-6-Muj-rezim-dne.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 30. 9. 2025 22:22:33
Autor: Eva Marádová, Miroslava Kovaříková
Krátký textový popis:

Ilustrace rozvíjí znalosti, dovednosti a způsoby chování žáků v oblasti podpory zdraví. Poskytuje jim příležitost přemýšlet o zdraví v souvislostech, osvojené znalosti a dovednosti aplikovat a prakticky používat v každodenním životě. Odhaluje, do jaké míry jsou žáci schopni posuzovat chování svých vrstevníků v průběhu jednoho dne s ohledem na doporučené zásady zdravého životního stylu. Identifikují možná zdravotní rizika a v rámci vzájemného učení navrhují doporučení ve smyslu podpory zdraví. Formou třídního kolokvia dostávají žáci příležitosti aktivně využívat to, co se naučili, a učit se mezi sebou navzájem. Na základě provedené analýzy předloženého denního režimu reflektují výsledky svého učení a své vlastní chování. Ilustrace umožňuje žákům odhadovat své vlastní síly a možnosti, zamýšlet se nad překážkami v učení. Ověřuje schopnosti žáků sestavit pro sebe denní rozvrh z aktivit, které odpovídají zdravému životního stylu, a řídit tak vlastní proces učení v dané oblasti.

Soubory:
Ilustrace k OVU CZB-VZB-002-ZV9-006 Můj pracovní cen Ilustrace-CZB-VZB-002-ZV9-006-Muj-pracovni-den.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše denní režim a každodenní činnosti na základě zásad zdravého životního stylu.