Na základě zásad zdravého životního stylu plánuje a upravuje svůj denní režim a každodenní činnosti.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- vysvětluje potřebu dodržovat pravidelný stravovací a pitný režim, pravidelný pohybový a spánkový režim pro zdraví
- uvádí, které aktivity je vhodné zařazovat do denního režimu a které činnosti v denním režimu mohou představovat riziko zdravotních problémů
- sestaví denní režim školáka pro školní a volný den
Ilustrace
Zadání pro žáka
Jmenujte a zapisujte, které činnosti tvoří většinou váš pracovní/školní den. Ve skupinách diskutujte časové rozvržení aktivit: Kdy vstáváte, jaký je váš stravovací a pitný režim, do jaké míry se věnujete pohybovým aktivitám, kdy a jak odpočíváte, jaký činnostem se ve volném čase věnujete.
Vysvětlete potřebu dodržovat pravidelný stravovací a pitný režim, pravidelný pohybový a spánkový režim pro zdraví.
Způsob ověřování
Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dokáží posoudit, jaký vliv může mít rozložení aktivit v průběhu dne vliv na zdravotní stav a osobní pohodu. Vytváří příležitost, aby žáci na základě osvojených poznatků o faktorech, které ovlivňují zdraví, a dosavadních zkušeností žák uvažovali o možné úpravě vlastního denního režimu (zařazení pohybové aktivity, dodržování pravidelného spánkového režimu aj.).
Úroveň: Na cestě
Popis:
- popisuje jednotlivé činnosti, které tvoří náplň jeho pracovního a víkendového dne, tyto aktivity posuzuje z hlediska vlivu na jeho zdravotní stav v oblasti tělesné, psychické a sociální
- zamýšlí se nad vlastním denním režimem, konfrontuje vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu) a dalšími informacemi, které jsou prezentovány v médiích
- uvádí a zdůvodňuje zásady zdravého životního stylu
- zdůvodňuje potřebu střídání jednotlivých aktivit (učení, práce, pohyb, zábava, odpočinek, spánek) v každodenním režimu pro podporu zdraví
- rozlišuje aktivní a pasivní odpočinek, uvádí příklady a výhody aktivního i pasivního odpočinku, uplatňuje základní techniky snižující napětí, stres, únavu aj.
- na konkrétních příkladech ilustruje význam pravidelného stravovacího, pitného, pohybového a spánkového režimu pro zdraví
- dává do souvislostí správně nastavený denní režim s činností jednotlivých orgánových soustav a se zásadami zdravého životního stylu
- vyvozuje v diskuzích, jaké důsledky může mít nevhodný denní režim (rizikové chování) na zdraví člověka (ovlivňovat jeho fyzické zdraví, psychickou i sociální pohodu)
- vyhodnotí, že mnoho aktivit denního režimu nelze striktně zařadit do kategorie vhodných či nevhodných (např. používání digitálních zařízení), že vždy záleží na intenzitě, frekvenci a dalších doprovodných fenoménech
Ilustrace
Zadání pro žáka
Zpracujte do tabulky přehled jednotlivých činností, které tvoří náplň jednoho vašeho pracovního/školního dne. Diskutujte ve skupinách denní režim, porovnejte konfrontuje vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu).
Zdůvodněte potřebu střídání jednotlivých aktivit (učení, práce, pohyb, zábava, odpočinek, spánek) v každodenním režimu pro podporu zdraví.
Uveďte příklady a výhody aktivního i pasivního odpočinku,
Způsob ověřování
Úloha poskytuje žákům příležitost zamýšlet se nad vlastním denním režimem, konfrontovat vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu) a případně i s dalšími informacemi, které jsou prezentovány v médiích. Prezentují argumenty, proč je pro životní pohodu důležité promýšlet rozložení aktivit v průběhu dne, a v diskuzi projevují ochotu naplánovaný denní režim dodržovat.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Využívá znalosti a dovednosti o fungování organismu a vlivech působících na lidské zdraví při zdůvodňování zásad zdravého životního stylu.
- Uvádí argumenty, jimiž dokládá potřebu dodržovat pravidelný stravovací, pitný, pohybový a spánkový režim.
- Sestavuje denní režim pro pracovní a víkendový den, plánuje čas pro učení, práci, pohyb, zábavu, odpočinek a spánek podle vlastních potřeb i s ohledem na oprávněné nároky jiných osob a s dodržením platných doporučení.
- Hodnotí adekvátní denní režim jako pozitivní opatření podpory zdraví.
- Dává do souvislosti rizika nevhodného denního režimu a jeho dílčích aspektů s rozvojem nemocí.
- Aplikuje zásady zdravého životního stylu při úpravách vlastního denního režimu.
Ilustrace
Ilustrační úloha je zaměřena na rozvoj dovedností podporujících zdravý životní styl. Ověřuje, do jaké míry jsou žáci schopni posuzovat chování svých vrstevníků v průběhu jednoho dne s ohledem na doporučené zásady zdravého životního stylu. Poskytuje žákům příležitosti zamýšlet se nad vlastním denním režimem, konfrontovat vlastní zdravotně preventivní chování s názory odborníků (zásadami zdravého životního stylu) a dalšími informacemi, které jsou prezentovány v médiích. Sestavují denní režim pro pracovní a víkendový den, plánuje čas pro učení, práci, pohyb, zábavu, odpočinek a spánek podle vlastních potřeb i s ohledem na oprávněné nároky jiných osob a s dodržením platných doporučení.
| Ilustrace k OVU: CZB-VZB-001-ZV9-006 Můj režim dne | Ilustrace-k-OVU-6-Muj-rezim-dne.pdf | Stáhnout |
Ilustrace rozvíjí znalosti, dovednosti a způsoby chování žáků v oblasti podpory zdraví. Poskytuje jim příležitost přemýšlet o zdraví v souvislostech, osvojené znalosti a dovednosti aplikovat a prakticky používat v každodenním životě. Odhaluje, do jaké míry jsou žáci schopni posuzovat chování svých vrstevníků v průběhu jednoho dne s ohledem na doporučené zásady zdravého životního stylu. Identifikují možná zdravotní rizika a v rámci vzájemného učení navrhují doporučení ve smyslu podpory zdraví. Formou třídního kolokvia dostávají žáci příležitosti aktivně využívat to, co se naučili, a učit se mezi sebou navzájem. Na základě provedené analýzy předloženého denního režimu reflektují výsledky svého učení a své vlastní chování. Ilustrace umožňuje žákům odhadovat své vlastní síly a možnosti, zamýšlet se nad překážkami v učení. Ověřuje schopnosti žáků sestavit pro sebe denní rozvrh z aktivit, které odpovídají zdravému životního stylu, a řídit tak vlastní proces učení v dané oblasti.
| Ilustrace k OVU CZB-VZB-002-ZV9-006 Můj pracovní cen | Ilustrace-CZB-VZB-002-ZV9-006-Muj-pracovni-den.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Popíše denní režim a každodenní činnosti na základě zásad zdravého životního stylu.