zdůvodní význam tělesné, intimní a duševní hygieny pro podporu zdraví a samostatně využívá osvojené dovednosti k regeneraci sil a předcházení stresovým situacím
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- zdůvodní význam dodržování zásad tělesné, duševní a intimní hygieny pro podporu zdraví
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání pro žáky
Rozhodněte, zda uvedená tvrzení jsou pravdivá, nesprávné informace opravte.
Diskutujte a zdůvodněte ve skupinách význam dodržování zásad hygieny ve vztahu k podpoře zdraví.
1 | K očistě celého těla používáme teplou vodu, jemné mýdlo nebo sprchové gely. | |
2 | Při mytí postupujeme od dolní části těla k horním končetinám a hlavě. | |
3 | Nohy stačí omývat občas ráno nebo večer. | |
4 | Nejvhodnějším způsobem denní očisty je sprchování. | |
5 | Z důvodu úspory vody je vhodné, aby se v téže vodě vykoupalo více osob. | |
6 | Utíráme se vždy vlastním ručníkem. | |
7 | Spodní prádlo stačí měnit dvakrát týdně. | |
8 | V období menstruace je třeba věnovat zvýšenou pozornost hygieně pohlavních orgánů. | |
9 | Mužské pohlavní orgány stačí omývat jen občas, protože předkožka dostatečně chrání žalud před infekcí. | |
10 | Denně se umýváme v podpaží a v okolí pohlavních orgánů. | |
11 | V průběhu menstruace je koupání ve veřejných bazénech a koupalištích nevhodné. | |
12 | Nepříjemnému zápachu potu předcházíme pravidelným mytím a používáním dezodorantů. | |
13 | Zuby bychom si měli čistit po každém jídle. | |
14 | Pokud často žvýkáme žvýkačky, stačí zuby vyčistit vždy ráno. | |
15 | Každý zubní kartáček má omezenou dobu použitelnosti. | |
16 | Po večerním vyčištění zubů můžeme bez obav pít slazené nápoje. | |
17 | Zubní kaz je způsobován činností bakterií v zubním povlaku. | |
18 | Jestliže nás zuby nebolí, není nutné navštěvovat lékaře. |
Popis ověřování
Úloha ověřuje, zda je žák schopen posuzovat chování související s každodenní osobní hygienou z hlediska podpory zdraví. Dává žákům možnost vyjádřit se k předloženým tvrzením, zdůvodňovat, zda jsou pravdivá, zásadně nesprávní či diskutabilní. Diskuze na dané téma vede k zamyšlení o dodržování zásad hygieny v osobním životě.
Úlohu lze ve výuce realizovat různými způsoby. Žáci mohou pracovat s tabulkou, do níž barevně zaznamenají svou volbu. Je možno pracovat s výroky napsanými na kartičkách a losovat, kdo se bude vyjadřovat.