zdůvodní význam tělesné, intimní a duševní hygieny pro podporu zdraví a samostatně využívá osvojené dovednosti k regeneraci sil a předcházení stresovým situacím

CZB-VZB-002-ZV9-007
divider

Úroveň: Optimální

Důkazy o učení:

  • zdůvodní význam dodržování zásad tělesné, duševní a intimní hygieny pro podporu zdraví

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Rozhodněte, zda uvedená tvrzení jsou pravdivá, nesprávné informace opravte.

Diskutujte a zdůvodněte ve skupinách význam dodržování zásad hygieny ve vztahu k podpoře zdraví.                                            

1K očistě celého těla používáme teplou vodu, jemné mýdlo nebo sprchové gely. 
2Při mytí postupujeme od dolní části těla k horním končetinám a hlavě. 
3Nohy stačí omývat občas ráno nebo večer. 
4Nejvhodnějším způsobem denní očisty je sprchování. 
5Z důvodu úspory vody je vhodné, aby se v téže vodě vykoupalo více osob. 
6Utíráme se vždy vlastním ručníkem. 
7Spodní prádlo stačí měnit dvakrát týdně. 
8V období menstruace je třeba věnovat zvýšenou pozornost hygieně pohlavních orgánů. 
9Mužské pohlavní orgány stačí omývat jen občas, protože předkožka dostatečně chrání žalud před infekcí. 
10Denně se umýváme v podpaží a v okolí pohlavních orgánů. 
11V průběhu menstruace je koupání ve veřejných bazénech a koupalištích nevhodné. 
12Nepříjemnému zápachu potu předcházíme pravidelným mytím a používáním dezodorantů. 
13Zuby bychom si měli čistit po každém jídle.  
14Pokud často žvýkáme žvýkačky, stačí zuby vyčistit vždy ráno. 
15Každý zubní kartáček má omezenou dobu použitelnosti. 
16Po večerním vyčištění zubů můžeme bez obav pít slazené nápoje. 
17Zubní kaz je způsobován činností bakterií v zubním povlaku. 
18Jestliže nás zuby nebolí, není nutné navštěvovat lékaře. 

Popis ověřování

Úloha ověřuje, zda je žák schopen posuzovat chování související s každodenní osobní hygienou z hlediska podpory zdraví. Dává žákům možnost vyjádřit se k předloženým tvrzením, zdůvodňovat, zda jsou pravdivá, zásadně nesprávní či diskutabilní. Diskuze na dané téma vede k zamyšlení o dodržování zásad hygieny v osobním životě. 

Úlohu lze ve výuce realizovat různými způsoby. Žáci mohou pracovat s tabulkou, do níž barevně zaznamenají svou volbu. Je možno pracovat s výroky napsanými na kartičkách a losovat, kdo se bude vyjadřovat.