Zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, nerespektujícímu, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- podílí se na tvorbě pravidel pro podporu pozitivních vztahů ve třídě
- v modelové situaci identifikuje znaky šikany, nátlaku, agrese či jiných rizikových projevů chování
- vysvětlí, proč identifikované nevhodné chování či jednání nelze tolerovat či přehlížet
- v modelových situacích předvádí, jak by se zachoval v situacích ohrožení a způsob chování zdůvodňuje
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Přečtěte si příběh:
Jakub po přestěhování nastoupil do nové školy. Žije pouze s maminkou a je málo průbojný. Noví spolužáci si ho ihned začali dobírat, že je v tělocviku málo obratný, nosí brýle a celé odpoledne se doma učí. Zároveň zesměšňují jeho dobré výsledky ve škole i hru na housle. V poslední době nezůstává jen u slov. Po cestě do školy i během přestávek mu podrážejí nohy, schovávají pomůcky, obírají ho o svačinu. Spolužák Pavel, který bydlí blízko Jakuba, by mu rád pomohl, ale bojí se ostatních kluků. Poslední útok na Jakuba se mu podařilo natočit na mobil….
Příběh o Jakubovi a jeho spolužácích dovyprávějte. Zvažujte možnosti, jak problém řešit. Jak by se měl zachovat Pavel? Co by měl udělat Jakub, aby mu už nikdo neubližoval, aby získal opravdové kamarády?
V modelových situacích předveďte, jak se zachovat v situaci ohrožení.
Způsob ověřování
Úloha ověřuje, jak dokáží žáci posoudit situaci, v níž dochází k agresivním projevům chování, které ohrožuje osobní bezpečí dětí. Identifikují znaky šikany, nátlaku a agrese. Navrhují, zdůvodňují a v modelových situacích demonstrují, jak se proti takovému chování vymezit, na koho se v případech ohrožení obrátit o pomoc.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- rozlišuje a na příkladech vysvětlí různé role v rodině, třídě, vrstevnické skupině a hierarchii vztahů v daných komunitách
- diskutuje příklady chování, které přispívají k utváření dobrého sociálního klimatu (např. přátelství, vstřícnost, důvěra) nebo ho narušují (např. agresivní chování, násilné nekonsenzuální chování, manipulace a šikana)
- respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky
- zpřesňuje a upravuje společně přijatá pravidla chování, přispívá k dobrým vztahům ve třídě
- diskutuje o rizicích manipulace a agresivního chování
- rozpozná projevy možného sebepoškozování vrstevníků a rizika s tímto spojená, uvede, jak zprostředkovat pomoc
- předvádí v modelových situacích vhodné způsoby komunikace, jak se vůči agresivnímu, nekonsenzuálnímu chování vymezit
- rozlišuje, na koho se v případech, že se s těmito formami jednání setká, může obrátit
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Uvádějte příklady chování spolužáků, které ovlivňuje pocit bezpečí a pohody ve vaší třídě.
Pracujte jednotlivě. Napište krátké svědectví o situaci, kdy jste sami cítili z chování spolužáků přátelství, toleranci, důvěru, respekt, pochopení. Popište své pocity. Diskutujte o tom, jaký význam pro podporu zdraví (fyzické, psychické a sociální) má bezpečné prostředí ve třídě a ve škole.
Způsob ověřování
Úloha vede žáky k zamyšlení nad způsoby chování, které podporuje dobré vztahy mezi spolužáky a pozitivní klima ve třídě. Své minipříběhy pocitů (přátelství, tolerance, důvěry, respektu apod.) dokládajících dobré vztahy mezi vrstevníky mohou žáci dle situace ve třídě vzájemně sdílet. V diskuzi žáci propojují potřebu bezpečného prostředí s vnímáním zdraví a jeho podpory v holistickém pojetí, tj. pohody fyzické, psychické a sociální.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Uvede příklady chování, které podporují utváření dobrého sociálního klimatu, a příklady chování, které ho narušují.
- Určí možný dopad vlastního jednání a chování na utváření klimatu ve třídě či jiné komunitě.
- Rozpozná projevy násilného, genderově podmíněného, nekonsenzuálního chování s příznaky manipulace, šikany či sebepoškozování a zaujímá k němu odmítavý postoj.
- Používá v modelových situacích vhodné způsoby, jak takovému chování předcházet a jak na ně reagovat.
- Využívá asertivní a další komunikační dovednosti v modelových situacích na obranu proti manipulativním vlivům.
- Uvede příklady možného řešení situace pro oběť manipulace či agrese.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Zadání pro žáka
Seznamte se s následujícími příběhy:
1. Jana chodí do 6. B a velmi dobře se učí. Spolužáci ji nazývají „šprtkou“ a nikdo s ní nekamarádí. Dva kluci, kteří jsou o hodně silnější a vyšší, ji začali pravidelně slovně napadat a někdy i bít. Jana se to snažila říci rodičům, ale ti mají hodně práce a odbyli ji, že trochu přehání. Třídní učitelka tomu také nechtěla uvěřit. Jana se svěřila své starší sestře. Ta natočila jednu z „akcí“ kluků na mobil a ukázala to rodičům a učitelům. Začne se konečně něco dít?
2. Petr si všiml skupinky spolužáků, kteří se opět chytají zesměšnit jeho kamaráda Honzu. Jak bude reagovat?
V návaznosti na popsané situace diskutujte se spolužáky o vhodném chování mezi vrstevníky a o chování, které je nepřípustné.
Vysvětlete:
- zda se v těchto příbězích jedná o šikanu,
- jaké projevy zde šikana má a k jakým následkům může vést,
- jak mohou příběhy pokračovat,
- jaké jsou možné způsoby předcházení tomuto agresivnímu chování a šikaně.
Popis ověřování
Úloha ověřuje schopnost žáka objektivně posuzovat vzájemnou komunikaci a způsoby chování vrstevníků a na příkladu konkrétní situace identifikovat možné signály a projevy agresivního jednání. Je koncipována na bázi dvou příběhů. Úkolem žáka je u obou příběhů vysvětlit, zda má popsané chování charakter šikany, a popsat, k jakým následkům takové chování může vést. Úloha předpokládá, že žák v návaznosti na vlastní návrh dokončení příběhů bude schopen zvažovat rizika ohrožení zdraví a bezpečí, pokud není problém agresivity a šikany včas řešen. Výsledkem by mělo být takové dokončení příběhů, které zahrnuje účinnou podporu obětem agrese a zlepšení vztahů mezi žáky a rozvíjení sociálního klimatu ve třídě.
Učitel nejprve poskytne každému žákovi prostor k zamyšlení a přípravě odpovědí na otázky uvedené v zadání úlohy. Žáci poté vytvoří trojice, v nichž budou své výpovědi porovnávat a domlouvat se na společném návrhu řešení. Pod supervizí učitele budou při společné diskusi jednotlivé skupinky prezentovat své názory na řešení předloženého příběhu. Diskutovat by se mělo o varovných příznacích i projevech šikany, dlouhodobých rizicích poškození zdraví a možných způsobech předcházení tomuto agresivnímu jednání. Učitel tak dává žákům možnost, aby obhájili své názory a rozvíjeli své komunikativní dovedností. Klíčové informace o šikaně žáci mohou zpracovat do společně vytvořeného plakátu: „Bráníme se šikaně“, který je možné prezentovat v prostorách školy.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná nevhodné chování i nevhodný mediální tlak zahrnující vliv desinformací, v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak v takových situacích reagovat.