Pohybuje se samostatně a bezpečně v běžném silničním provozu v roli chodce, cyklisty, spolujezdce, cestujícího ve veřejné dopravě, řeší modelové dopravní situace a zvládá zásady bezpečného chování v případě dopravní nehody.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- řeší modelové situace silničního provozu jako chodec, cyklista
- popíše používání bezpečnostních prvků ve výbavě cyklisty a zádržných systémů v dopravních prostředcích
- demonstruje v modelové situaci nebo při akci školy správné chování ve shodě s pravidly silničního provozu
- demonstruje v modelové situaci nebo při akci školy bezpečný způsob chování v prostředcích veřejné hromadné přepravy
Ilustrace
Zadání pro žáka
Popište používání bezpečnostních prvků ve výbavě cyklisty. Zdůvodněte nutnost používat ochrannou přilbu při jízdě na kole.
Vyhledejte informace, které dokládají význam používání bezpečnostních pásů v dopravních prostředcích a zádržných systémů pro děti (např. o výsledcích pokusů, do jaké míry zmírňují zádržné systémy následky dopravních nehod).
Nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu je chodec. Popište bezpečné chování dětí
- při pohybu po chodníku
- při přecházení silnice
- na pěší zóně
- na kolečkových bruslích, skateboardu
Jak zajistíte, aby vás - jako chodce - viděl řidič včas.
Popište prvky dopravního prostředí, které zvyšují bezpečnost dětí-chodců (přechody, snižování rychlosti vozidel u škol, veřejné osvětlení aj.). Zdůvodněte jejich přínos pro bezpečí dětí.
Způsob ověřování
Žáci prokazují znalost bezpečnostních prvků, které mohou v silničním provozu chránit chodce, cyklisty, spolujezdce a cestující ve veřejné dopravě. Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dokáží aplikovat základní znalosti legislativních norem z oblasti silničního provozu do situací praktického života. Klíčovým problémem je zajištění bezpečnost dětí – vytváření bezpečného dopravního prostředí a posuzování jejich chování v silničním provozu z hlediska ochrany zdraví a bezpečí.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- analyzuje konkrétní situace v silničním provozu nebo v železniční dopravě z hlediska bezpečnosti
- řeší modelové dopravní situace v souladu s pravidly silničního provozu s důrazem na zajištění vlastní bezpečnosti i osob v jeho okolí
- zdůvodňuje význam povinných prvků výbavy cyklisty pro zdraví a bezpečí
- projevuje při akcích školy bezpečné a odpovědné chování v situacích silniční, železniční a jiné dopravy jako chodec, cyklista, cestují veřejné dopravy
Ilustrace
Ilustrativní úloha rozvíjí znalosti, dovednosti a způsoby chování žáků v oblasti dopravní bezpečnosti. Je zaměřena na ověřování dovednosti potřebných pro bezpečný a samostatný pohyb v reálném silničním provozu v roli chodce i cyklisty (včetně e-mobility) při akcích školy, posiluje ohleduplné, předvídavé a odpovědné chování žáka v roli chodce, cyklisty, spolujezdce, cestujícího veřejnou dopravou.
Zadání pro žáka
Ověřujte si průběžně (v testech) znalost dopravních značek a pravidel silničního provozu. Řešte modelové dopravní situace v souladu s pravidly bezpečného provozu s důrazem na zajištění bezpečnosti.
Způsob ověřování
K ověřování dovedností pohybovat se bezpečně v silničním provozu je možno využít didaktické materiály včetně testových úloh BESIP.
| Ilustrace k OVU: CZB-VZB-001-ZV9-012 Bezpečně v silničním provozu | Ilustrace-k-OVU-12.Bezpecne-v-silnicnim-provozu.pdf | Stáhnout |
Ilustrace rozvíjí a upevňuje znalosti, dovednosti a způsoby bezpečného chování žáka v silničním provozu. Poskytuje příležitost aplikovat základní znalosti legislativy z oblasti silničního provozu do situací praktického života. Vede žáky k bezpečnému a samostatnému pohybu v reálném silničním provozu v roli chodce (včetně e-mobility), posiluje ohleduplné, předvídavé a odpovědné chování žáka v roli chodce. Umožňuje žákům v modelových situacích prožít, co znamená přebírat odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí. Vytváří prostor pro otevřenou diskusi žáků o významu odpovědnosti v prostředí silničního provozu, o konkrétních projevech chování účastníků silničního provozu a způsobech rozhodování chodce v různých konkrétních situacích. Žáci mají možnost otevřeně diskutovat a reflektovat své dosavadní zkušenost. Přirozené, bezpečné a odpovědné chování v roli chodce je základním předpokladem pro bezpečný pohyb v dopravě i v dalších rolích.
| Ilustrace k OVU:CZB-VZB-003-ZV9-012 Bezpečně nejen do školy | Ilustrace-CZB-VZB-003-ZV9-012-Bezpecne-nejen-do-skoly.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Prokáže znalost pravidel silničního provozu při řešení modelových situací.
- Zdůvodní používání jednotlivých bezpečnostních prvků ve výbavě chodce i cyklisty.
- Vysvětlí smysl zádržných systémů v dopravních prostředcích.
- Uvede nebezpečí (pro sebe i druhé) plynoucí z nevhodného chování v roli chodce, cyklisty, cestujícího v dopravních prostředcích.
- Vysvětlí na modelové situaci vztahy a etické chování jednotlivých účastníků silniční, železniční a letecké dopravy.
- Demonstruje v modelových situacích základní postupy bezpečného chování v případě, že se stane účastníkem nebo svědkem dopravní nehody.
Ilustrace
Ilustrační úloha ověřuje, zda žáci znají bezpečnostní prvky ve výbavě cyklisty, dokáží zdůvodnit nezbytnost jejich používání. Vede žáky s sebereflexi, do jaké míry sami bezpečnostní prvky při jízdě na kole používají.
| Ilustrace k OVU: CZB-VZB-001-ZV9-012 Bezpečně na kole | Ilustrace-k-OVU-12-Bezpecne-na-kole.pdf | Stáhnout |
Ilustrace je zaměřena na znalosti pravidel silničního provozu a jejich aplikace v praktickém životě. Umožňuje žákům ověřit si, zda dokáží řešit dopravní situace v souladu s pravidly silničního provozu s důrazem na zajištění vlastní bezpečnosti i osob ve svém okolí. Cílem aktivity je příprava pro bezpečné užití elektrokoloběžky. Vede žáky k bezpečnému a odpovědnému chování v situacích silniční dopravy a k dodržování pravidel silničního provozu při pohybu na elektrokoloběžce. Staví žáky před situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí, vytváří prostor pro otevřenou diskusi žáků o významu odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích.
| Ilustrace k OVU: CZB-VZB-003-ZV9-012_Elektrokoloběžka | Ilustrace-CZB-VZB-003-ZV9-012-Elektrokolobezka.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Pohybuje se samostatně a bezpečně v běžném silničním provozu v roli chodce, cyklisty, spolujezdce, cestujícího ve veřejné dopravě, řeší modelové dopravní situace, se kterými se setkává v praktickém životě.