Uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika zneužívání legálních i nelegálních návykových látek se životní perspektivou člověka, vysvětlí rizika a dopady závislostního chování.

CZB-VZB-003-ZV9-013

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • popíše základní projevy závislostního chování 
  • odůvodní výhody, které život bez závislostí přináší (zdravotní, ekonomické, společenské)
  • v konkrétních modelových situacích použije techniky odmítání (dokáže říci "ne")
  • popíše vliv zneužívání nejčastějších návykových látek na zdraví člověka
  • vybere, na koho se může obrátit v situacích, kdy se v jeho okolí vyskytne problém související se zneužíváním návykových látek či ohrožení závislostním chováním 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

  1. Formou pojmové mapy zpracujte přehled vlivů krátkodobé a dlouhodobé konzumace alkoholu/kouření na zdravotní stav člověka. 
  2. Uveďte příklady projevů závislostního chování na alkoholu/tabáku. Jaká zdravotní a bezpečnostní rizika jsou s tímto chováním spojena? 
  3. V konkrétních modelových situacích použijte techniky odmítání nabízené sklenky alkoholu/cigarety.

Způsob ověřování

Úloha ověřuje, do jaké míry žáci dokáží propojovat znalosti o činnosti organizmu s riziky konzumace alkoholu a kouření tabáku. Žáci úlohu zpracují formou pojmové mapy nebo mohou do schematických obrázků lidského těla zakreslovat/vepisovat, které orgány mohou být v důsledku kouření či konzumace alkoholu poškozovány. 

Uvádí příklady projevů závislostního chování (závislosti na alkoholu a nikotinu) a diskutují zdravotní a bezpečnostní rizika s tímto chováním spojená.  

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • dává do souvislostí příčiny a důsledky experimentování s návykovými látkami
  • vysvětlí na konkrétních příkladech znaky závislostního chování
  • charakterizuje fyzickou, psychickou a sociální závislost
  • diskutuje důvody, proč jsou některé návykové látky společností tolerovány a jiné zákonem zakázány 
  • rozlišuje nelátkové formy závislosti (závislost na vzhledu, na osobě, ideologii, práci, jídle, pohybové aktivitě, hraní her, sociálních sítích aj.)
  • diskutuje o látkových i nelátkových závislostech v souvislosti s jejich vlivem na zdraví a život jedince, jeho okolí i společnosti
  • ověřuje si  v modelových situacích schopnost asertivně komunikovat, čelit sociálnímu tlaku a uvážlivě se rozhodovat 
  • argumentuje v modelových situacích ve prospěch života bez závislostí
  • vyhledá kontakty na specializovaná zařízení pro prevenci a léčbu závislostí ve svém regionu a orientuje se v náplni jejich činnosti

Ilustrace

Datum: 31. 10. 2025 20:05:59
Autor: Eva Marádová
Krátký textový popis:

Ilustrace je komplexní aktivitou vhodnou pro projektovou výuku. Žáci  prokazují  nejen znalost rizik, která jsou spojena s kouřením tabáku, ale i schopnost získávat si nové informace k dané 
problematice a pracovat s nimi. Žáci realizují sociologické šetření (anketu o kouření), výsledky vyhodnocují a argumentují, jaké výhody má ten, kdo nekouří. Zadání úlohy ponechává široký prostor pro aktivitu žáků. 

 

Soubory:
Ilustrace k OVU: CZB-VZB-003-ZV9-013 Kouřit nebo nekouřit? Kourit-nebo-nekourit-k-OVU-CZB-VZB-003-009-013.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 30. 9. 2025 21:59:05
Autor: Eva Marádová, Miroslava Kovaříková
Krátký textový popis:

Ilustrace je zaměřena na utváření postojů k návykovým látkám na základě znalostí o látkových a nelátkových závislostech a znalosti základních druhů drog a jejich účinků. Aktivity podporují diskuzi žáků, vedou k zamyšlení nad rozdílem mezi využíváním a zneužíváním drog. Umožňuje žákům dávat do souvislostí příčiny a důsledky experimentování s návykovými látkami. Konkretizuje zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek, dopady závislostního chování na zdraví a argumentuje ve prospěch života bez závislostí. Aktivity vytváří příležitosti pro různé formy diskuse, ve kterých mohou žáci bezpečně pokládat otázky a sdílet své myšlenky, prožitky, pocity na téma rizik spojených se vznikem a rozvojem závislostí. Úloha umožňuje žákům v diskuzích využívat různé možnosti verbální i neverbální komunikace, rozvíjet schopnost reflexe vlastního vyjadřování i vyjadřování druhých (párové diskuze, debatní kolokvia),

Soubory:
Ilustrace k OVU: CZB-VZB-003-ZV9-013 Závislosti v životě člověka Ilustrace-CZB-VZB-003-ZV9-013-Zavislosti-v-zivote-cloveka.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vysvětlí možné příčiny vzniku a rozvoje závislostního chování u jednotlivých populačních skupin.
  • Dává do souvislostí dopady závislostního chování na jednotlivé orgány a orgánové soustavy.
  • Zdůvodní, proč zákon zakazuje prodej alkoholu a tabákových výrobků osobám do 18 let věku.
  • Rozlišuje základní legální a nelegální návykové látky.
  • Popíše zdravotní a jiná rizika zneužívání návykových látek a nelátkových forem závislosti pro jedince a společnost.
  • Předvede v modelové situaci vhodné způsoby odmítnutí nabízené návykové látky.
  • Rozpozná projevy závislostního chování u vrstevníků a osob ve svém okolí a informuje o této skutečnosti odpovědné osoby za účelem poskytnutí pomoci.

Ilustrace

Datum: 16. 3. 2025 01:28:58
Autor: Eva Marádová
Krátký textový popis:

Úloha otevírá prostor pro zamyšlení nad riziky zneužívání návykových látek (legálních i nelegálních) a ohrožením nelátkovými závislostmi. Žáci vysvětlují možné příčiny vzniku a rozvoje závislostního chování a  zvažují dopady závislostního chování na zdraví a argumentují ve prospěch života bez závislostí. 

Soubory:
Ilustrace k OVU: CZB-VZB-001-ZV9-013 Proč lidé berou drogy Ilustrace-k-OVU-13-Proc-lide-berou-drogy.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 30. 9. 2025 22:04:04
Autor: Eva Marádová, Miroslava Kovaříková
Krátký textový popis:

Ilustrace je zaměřena na zdravotní a psychosociální rizika zneužívání legálních a nelegálních návykových látek v souvislost s životní perspektivou. Umožňuje žákům identifikovat a diskutovat rizika a dopady závislostního chování. V aktivitě „Jak se volby mění“ mají žáci možnost v bezpečném prostředí otevřeně se vyjadřovat, sdílet své pocity. Příběh jim umožňuje reflektovat obtížné situace, do kterých se postupně Tomáš dostává, prakticky prožívat proces rozhodování a překonávání potíží. Pomáhá žákům rozvíjet schopnost reflexe vlastního vyjadřování i vyjadřování druhých. Umožňuje žákům využívat repertoár běžných výrazových prostředků verbální i nonverbální komunikace, které odpovídají danému komunikačnímu záměru (prezentují a obhajují názor na problematiku rizika závislostí z pozice zástupců určité skupiny expertů). Žáci uzpůsobují svoje vyjadřování tak, aby negativně nepůsobila na myšlení a prožívání druhých. Prezentují sebe a výstupy vlastní či skupinové práce.

Soubory:
Ilustrace k OVU: CZB-VZB-003-ZV9-013 Tomášovy volby Ilustrace-CZB-VZB-003-ZV9-013-Tomasovy-volby.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše zdravotní a psychosociální rizika zneužívání legálních i nelegálních návykových látek, vysvětlí vliv závislostního chování na zdraví člověka.