uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika zneužívání legálních i nelegálních návykových látek se životní perspektivou člověka, vysvětlí rizika a dopady závislostního chování

CZB-VZB-003-ZV9-014
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • uvede znaky závislostního chování
  • charakterizuje fyzickou, psychickou a sociální závislost
  • vysvětlí možné příčiny vzniku a rozvoje závislostního chování u jednotlivých populačních skupin
  • diskutuje látkových i nelátkových závislostech v souvislosti s jejich vlivem na zdraví a život jedince, jeho okolí i společnosti

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Zamyslete se nad důvody, které mohou vést mladého člověka k tomu, že začne užívat návykové látky. Šest nejčastějších důvodů, které vedou mladého člověka k experimentování s návykovými látkami, zapište do prvního sloupce tabulky. 

Lidé užívají návykové látky, protože…Jakou mají lepší možnost?
  
  
  
  
  
  
  • Diskutujte se spolužáky o důvodech a situacích, které vedou mladého člověka k tomu, že užije návykovou látku. 
  • Následně se vraťte postupně k jednotlivým důvodům a navrhněte, jakým jiným způsobem by mohli mladí lidé na danou situaci reagovat, aniž by experimentováním s návykovou látkou ohrožovali své zdraví. O svých návrzích diskutujte se spolužáky. 

Popis ověřování

Vyřešením úlohy má žák prokázat, že je informován o problematice zneužívání návykových látek a rizicích vzniku závislostí, a zároveň i schopen uvažovat o příčinách zneužívání návykových látek v období dospívání a následně i o možnostech předcházení tomuto rizikovému chování. Dovednost dávat do souvislostí příčiny a důsledky rizikových způsobů chování je předpokladem pro realizaci efektivní primární prevence závislostního chování. Obsahově úloha ověřuje nejen znalosti žáků o problematice návykových látek, ale umožňuje postihnout i jejich postoje a schopnosti o daném tématu asertivně komunikovat.

Úloha zahrnuje samostatnou práci žáka propojenou s řízenou diskusí ve skupině. Jinou variantou metodického postupu může být zadání úlohy k řešení ve dvojicích či malých skupinkách a následná společná prezentace spojená s hodnocením pod supervizí učitele. 

Řešení vychází z výsledků výzkumných šetření, které potvrzují, že k hlavním důvodům, proč mladí lidé začínají experimentovat s návykovými látkami, patří zvědavost, nátlak ze strany vrstevníků, problémy v rodině či ve škole, snaha být „dospělý“, nuda, nedostatečná motivace pro aktivní trávení volného času apod. Odpovědi jednotlivých žáků se mohou lišit. Vytvoření prostoru pro diskusi, případně zadání úlohy ve skupině umožní vybrat nejčastější důvody, se kterými pak bude žák pracovat ve druhé části úlohy. Mezi lepší možnosti patří: rozvíjení zájmových činností, aktivní sport, noví kamarádi, odborná pomoc při řešení osobních obtíží, problémů apod. Diskuse nad návrhy by měla směřovat k závěru, že „droga problém neřeší“.

Řešení úlohy vyžaduje orientaci žáků v problematice návykových látek. Potřebné znalosti k tomu, aby mohli posuzovat příčiny a důsledky rizikového chování, získali žáci aktivním zapojením do preventivních programů, které jsou nedílnou součástí výchovy ke zdraví a bezpečí. Úloha sleduje, zda a jakým způsobem žák diskutuje o svém názoru s vrstevníky, dává příležitost rozvíjet jeho komunikační dovednosti a prokovat schopnost prosadit vlastní pozitivní řešení (dobrý nápad podporující zdraví a ochranu bezpečí).